Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fylling

Anbefalte innlegg

God morgen!

I 2015 14 juli mottok eg ein pakke frå Spania via UPS Norway AS. Samme dag blei det generert toll priser som eg betalte.

31 August genererte UPS ein ny faktura for utleggsprovisjon som dei hevder var utelatt.

Gitt følgende:

§ 5-2-2.Tidspunkt for utstedelse av salgsdokument og dokumentasjon av uttak

Salgsdokument skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskriften.

Må eg da betale dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste melding frå UPS angående saken:

"aktura 24212209 og 24212208 er etterdønning av en feil i fakturering av moms hvor Ups sin utleggsprovisjon kr.155,- var blitt utelatt.

Gi meg beskjed når disse 2 faktura er betalt, så skal jeg høre om inkasso kan avsluttes.

På forhånd takk."

Lenke til kommentar

Bokføringsforskriften regulerer ikke privatrettslige krav. Bokføringsforskriften er krav det offentlige stiller om hvordan virksomheter skal innrette bokføringen sin. Konsekvensen av brudd på bokføringsforskriften er at man risikerer bokføringspålegg (og i grovere tilfeller straff), ikke at man taper et privatrettslig underliggende krav.

Hovedregelen privatrettslig er at fakturering ikke har oppgjørseffekt. Det at selger utsteder en faktura betyr ikke at kjøper slipper å betale krav som er i henhold til avtalen, selv om de ikke er tatt inn på fakturaen (Anderssen m.fl. Moderne forretningsjus III, Oslo 2016, kapittel 4.2). Men dette er bare hovedregelen. I praksis er spørsmålet om du har hatt rimelig grunn til å innrette deg i den tro at den opprinnelige fakturaen var et samlet krav.

I RG 1969 s. 298 (Kristiansand byrett) fikk en eiendomsmegler ikke medhold i krav om etterfakturering av utlegg han hadde hatt i forbindelse med et eiendomssalg. Der ble det vektlagt at kunden må kunne stole på at et oppgjør utarbeidet av en profesjonell tjenesteyter er fullstendig når oppgjøret inneholder et element av provisjon.

Saken din skiller seg en del fra denne saken. Samtidig gjør mange av de samme hensynene seg gjeldende. Du er blitt fakturert for de vesentligste elementene av ytelsen, og "utleggsprovisjon" fremstår som et fakturaelement det er nærmest at selgeren bærer risikoen for at blir utelatt.

Jeg mener derfor at UPS' sak er tvilsom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...