Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Ampera-e [Chevy Bolt] elbil med 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Dette virker som et godt kjøp for oss som vurderer å bli førstegangseiere av elbil.

 

Litt informasjon:

  • Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt i USA)
  • Elbil
  • 500 km rekkevidde (trolig en del mindre om vinteren i Norge)
  • Batteripakke laget av koreanske LG
  • Batterikapasitet på 60 kilowattimer
  • Litt mindre ytre mål enn VW Golf, men høyere
  • Egenvekt på 1,6 tonn der batteriet veier 450 kg
  • Motoreffekt på 150 kW/200 hk og 350 Nm
  • 0 til 100 på ca. 7 sekunder
  • Toppfart begrenset til 150 km/t
  • Forhjulsdrift
  • Nybilgaranti på 5 år/100 000 km (8 år/160 000 km på elbilkomponenter og batteri)
  • Pris fra 295 000 kr
  • Lanseres vår 2017
4gpyN1I.jpg

 

Odtx9dn.jpg

 

Ampera-e leveres også med infotainment-systemet IntelliLink som gir full støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Opel OnStar gir automatisk varsling til en hjelpesentral i tilfelle ulykke, med forbindelse til en personlig rådgiver.

 

Bilen får mest sannsynlig ikke hengerfeste.

 

Konkurrenter: Tesla Model 3 (350 km rekkevidde), Renault Zoe (kommer med batteripakke som gir 400 km rekkevidde) og Nissan Leaf.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

  • 500 km rekkevidde (trolig en del mindre om vinteren i NorgeLangt mindre any day i Norge. 
  •  

 

Bare en liten rettelse :)

 

 

:-) Ja EU-normen er like korrekt som VW's utslippstall. I USA er Ampera'en oppgitt til rett under 400 km, noe som nok er temmelig realistisk. En bør vel da regne rundt 250-300km i skikkelig vintervær.

 

Forøvrig gjelder dette problemet alle europeiske tall, så de er allikevel sammenlignbare. i3, e-Golf, Zoe etc går også tilsvarende kort i forhold til oppgitte tall.

 

Uansett ser dette ut til å være et godt kjøp og for min del er dette første vettuge bilen som har rekkevidde over det jeg anser som nødvendig for at jeg skal kunne kjøpe el-bil. Nå mangler det bare å bo et sted jeg kan lade. ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

8 års garanti eller 100 000km, lite tvil om hva som inntreffer først for dem som denne bilen er aktuell for.

 

Ellers er det nok en elbil, som ser ut som elbil...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men det blir litt sært igjen, merk at rekkevidden til denne bilen skal være det store "selling point".
Så mao. er bilen for de som kun småkjører og et par ganger i året er avhengig av 3-400km rekkevidde.

 

Utover det, så kan enn like greit se på andre elbiler med kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar

8 års garanti eller 100 000km, lite tvil om hva som inntreffer først for dem som denne bilen er aktuell for.

 

Ellers er det nok en elbil, som ser ut som elbil...

 

Jeg er enig i at 100 000 er veldig lite på batteri og drivverk siden. De burde hatt egen dekning på dette og ha litt mer tro på hva de skal levere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

... kvalitet ... ikke har vært opels sterkeste argument

Sikkert ulike erfaringer her, men mine beste biler har vært Opel. Har hatt både Mercedes-Benz, Audi, VW, Fiat, SAAB og andre, men best på kvalitet og driftssikkerhet har vært Opel. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

... kvalitet ... ikke har vært opels sterkeste argument

Sikkert ulike erfaringer her, men mine beste biler har vært Opel. Har hatt både Mercedes-Benz, Audi, VW, Fiat, SAAB og andre, men best på kvalitet og driftssikkerhet har vært Opel. 

 

Har hatt en Astra H i familien siden 09-10, aldri vært noen problemer, kun bytte av vanlige slitedeler. 

Den er attåpåtil kun brukt av ungdommer.

 

Men på en annen side hadde naboen også en Astra H, med den beryktede 1.7 CDTI motoren. 

Den ble spiker i en alder av 4 år.

 

Poenget er at det alltid finnes solskinn historier, og historier fra den andre siden av skalaen.

 

Opel kommer vel under gjennomsnittet ut i type reliability index.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Men det blir litt sært igjen, merk at rekkevidden til denne bilen skal være det store "selling point".

Så mao. er bilen for de som kun småkjører og et par ganger i året er avhengig av 3-400km rekkevidde.

 

Utover det, så kan enn like greit se på andre elbiler med kortere rekkevidde.

 

Denne bilen frister nok mye for de som små kjører også. De får da en bil som de trenger å lade en gang i uken eller sjeldnere.. 

Det er svært mange som ikke orker tanken på å plugge inn en ledning annenhver dag. Du må aldri undervurdere latskapen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det blir litt sært igjen, merk at rekkevidden til denne bilen skal være det store "selling point".

Så mao. er bilen for de som kun småkjører og et par ganger i året er avhengig av 3-400km rekkevidde.

 

Utover det, så kan enn like greit se på andre elbiler med kortere rekkevidde.

 

Denne bilen frister nok mye for de som små kjører også. De får da en bil som de trenger å lade en gang i uken eller sjeldnere.. 

Det er svært mange som ikke orker tanken på å plugge inn en ledning annenhver dag. Du må aldri undervurdere latskapen :p

 

 

Støttes.  :-D

 

Men også for alle oss som ikke nødvendigvis har fast parkeringsplass med el-opplegg hjemme vil denne være aktuell. Da kan vi lade innimellom når vi har anledning, f.eks. på jobb, på besøk hos venner med lader etc.

Endret av toffo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...