numlock Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Hvis PC'en jobber litt mye (for eks. med SETI@home) ser det ut til at tempen blir for høy, og maskina slår seg rett og slett av. Jeg har derfor vært i BIOS og tuklet slik at klokkingen er 1,24(deromkring) mooot normalt 2,etellerannet. Nå funker jo maskina, men det hadde jo vært ålreit å ha alminnelig klokking. Nå har jeg montert Mist Silent Twin kjøleribbe, men mistenker at denne kjøleribba kjøler for lite. Sysler jo med tanken på å montere noe vanngreier, men vil helst slippe. Er det noen som har tilsvarende erfaringer med denne cpu'en og denne kjølinga? Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 hei jeg har AMD XP 2600 T Hvor varm blir den da?Jeg har ikke hatt for store problemer uteom sommeren,, Da har den slått seg av en gang.. HK-52 grader CPU-45 grader Jeg har forresten glacial tech kjøler ..lydløs og grei Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Har du husket kjølepasta og sånt da numlock? Passet på at kjøleribba kommer i kontakt med cpu? Kan jo godt hende du har alt på plass, men bare for sikkerhets skyld. Kjølepasta er jo ganske essensielt. En Silent Twin burde jo kunne gjøre jobben, så det var litt rart! Lenke til kommentar
ebbhead Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Har selv hatt en Silent Twin På en XP 2600 T, Fikk temperaturer over 60 grader på cpu. Dette var riktignok i sommer, og uten ektra vifter i kabb. tror nok du må bytte kjøler. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 hei jeg har AMD XP 2600 T Hvor varm blir den da?Jeg har ikke hatt for store problemer uteom sommeren,, Da har den slått seg av en gang.. HK-52 grader CPU-45 grader Jeg har forresten glacial tech kjøler ..lydløs og grei Har du 52 grader på hk? Seriøst, kjøp deg et par kabinettvifter, sjekk om hkvifta funker.. Mitt ligger på 25 grader.. Lenke til kommentar
snole Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) CPU 44 grader ved 100% load. Hovedkort 33 grader. Se sigg for specs. Du snakker om at du har justert klokkinga? Hva mener du med det? Busshastigheten? Multiplieren? CPU Core Voltage? Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er følgende: - Åpne kabinettet. Kjør slik en stund. Blir temp for høy? - Sjekk at begge viftene på kjøleren din går. - Ta av kjøler (slå maskin av og koble fra strøm ) sjekk avtrykket i kjølepastaen om CPU'en har kontakt over hele flaten. - Monter kjøler på nytt. Bruk Artic Silver 5 kjølepasta hvis du får tak i det. Det som er viktig er at man ikke skader CPU kjernen. AMD har noen monteringsanvisninger på siden sin. Kan linke til de her senere, har ikke dem akkurat nå. En annen viktig ting er at opphøyningen på kjøleren skal passe med opphøyningen på CPU sokkelen. Hvis disse tar i hverandre, hindrer det kjøleren i å få full kontakt med CPU-kjernen. (Dette vil du se på avtrykket i kjølepastaen. Prøv disse tingene, og post her hva du finner ut. Hvilket program har du til å måle temperatur med i Windows? Endret 29. november 2003 av snole Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) nå har jeg nettopp spillt og har nå 57grader på HK er det for gale eller? har 3 kabinettvifter men ikke noen vifte på HK den er byttet med en ribbe.. hvilket HK har du da? Endret 29. november 2003 av cyberho Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) jeg har et kd7-raid kort i den andre maskina mi hjemme og der ligger også HK temp over 50 grader, selv etter å ha lagt på artic silver 3 pasta...og det er med vifta som fulgte med men jeg har ikke hatt noe problemer som jeg vet med den tempen, så jeg tror temperaturmåleren på kd7 korta ikke er helt bra, på HK i siggen min (nf7-s v2.0) ligger tempen på litt over 30 grader his jeg ikke har på kabinettviftene mine, og det kortet jobber mer enn kd7 kortet...men jeg vet jo ikke helt sikkert da Endret 29. november 2003 av Spirre Lenke til kommentar
numlock Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Etter at jeg startet tråden har jeg gjort følgende: lest svarene, installert prog for å lese tempen, tuklet litt i bios, lest svarene på nytt, lettet på kjøleribba og sjekket pastaen, og deretter tuklet litt mer i bios. Nå funker det. For å ta tuklinga i bios først: da jeg installerte cpu ble configurasjonen automatisk satt til 100MHz. Klokken viste da 1,243MHz men skulle egentlig være 2,083MHz. Etter tips her på forumet satte jeg "CPU External Frequency" til 166MHz, og klokkefrekvensen ble da 2,079MHz. Det var jo tilstrekkelig til at jeg ble noenlunde lykkelig. Problemet var bare at hver gang det ble litt jobbing på cpu så slo maskina seg av. Derfor satte jeg "CPU External Frequency" tilbake til 100MHz. Litt tregere maskin, men den har da holdt seg oppegående for å si det slik. I dag har jeg altså lettet på kjøleren til cpu'en, og oppdaget at jeg har vært for kjip med pastaen (takk for tipset!). Avtrykket på cpu viste at et hjørne ikke hadde nevneverdig mye varmeledende pasta. Dette feltet utgjorde sånn cirka 1/6 av hele arealet på cpu'en. Kanskje enda mindre. Jeg har nå renset med ronsonol og klint på noe greier som heter Arctic Alumina. Litt mer generøst denne gangen. Og saken ser ut til å være biff. Ifg. Aida32 er klokkefrekvensen 2,080 og det surrer og går uten at PC'en streiker. Det eneste som ikke funker er programmet (programmene) som skal lese og vise temperaturen på cpu og ellers rundt omkring i pc'en. Men who cares? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå