Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkortet mitt ble ødelagt, garanti / reklamasjons rett ?


HaviWath

Anbefalte innlegg

Så før helga så ble skjermkortet mitt ødelagt etter at det krasjet mitt i ett cs game, så begynte skjermen og blinke og mye rart så krasjet hele pcen. Etter at den krasjet ble noe med windows også ødelagt siden den klarte ikke å boote inn til startmenyen. Så jeg reinstallerte windows og da hadde den grafiske feil over hele skjermen (se video).

 

Så det jeg lurte på siden jeg kjøpte den 30. Desember 2013 så det er nesten 3 år gammelt er dette noe jeg kan få på garanti / reklamasjon ?

 

Kortet det er snakk om er ett ASUS GTX 780 DirectCU II

 

Video av grafiske feil: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som at du har spilt CS uten vertical sync, kortet kan ha blitt overopphetet og skadet.

Er det mye støv på kortet kan det være lurt å blåse det vekk før du sender det inn.

 

Du har ikke 5 års garanti på kortet, men du har 5 års reklamasjonsrett. Butikken skal gi deg et nytt kort for dette, men du må regne med å måtte påkoste porto selv.

Butikken bør gi deg et nvidia 970 eller 1060 kort. 
Hvis de tilbyr 960 eller 1050 Ti prøver de å lure deg, ikke aksepter dette de kortene er ikke like bra.

Det er mulig at de bare tilbyr kontanterstatning for 970-kortet, dette bør være på mellom prisen av 1050 Ti og 1060 (ca 2000kr). Du må da betale noen hundrelapper ekstra av egen lomme men om du kjøper 1060 så oppgraderer du til et bedre kort også.

Lykke til.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg rett til å si nei viss de tilbyr meg ett 960kort eller kort som ikke samsvarer ytelsen til 780 kortet mitt ?

 

 

Selvfølgelig!

De kommer til å foreslå løsninger som er gunstige for de selv, du må stå på kravet for å få noe fra de.

Du kan og kreve å få et nvidia kort, g-sync f.eks. er en funksjon som du har behov for som amd ikke har.

 

Hvis de ikke tilbyr deg et 970 eller 1060 kan du vise til denne linken, her er det tydelig at 780 er betraktelig raskere enn 960.

http://www.anandtech.com/bench/product/1718?vs=1744

 

 

Skjermkortet ditt skal vare i minst 5 år, nå som det ikke har gjort det har du krav på å få produktet reparert eller å få ny tilsvarende vare.

 

Hvis ikke selger kan skaffe ny vare eller reparere det kan han tilby erstatning minus bruksfradrag. På ditt kort mener jeg du bør få ca 2000kr - nok til at du kan gå i en annen butikk og kjøpe tilsvarende produkt. Eventuelt litt under siden både 970 og 1060 faktisk er oppgraderinger fra 780.

 

Du har krav på et låneprodukt hvis det forventes at reparasjonen tar over en uke, dette vil typisk være et rimeligere produkt.

 

Dersom selger kan bevise at du har ansvaret for feilen kan han kreve betalt for undersøkelsen, men bare hvis dere avtalte dette på forhånd. Du skal ikke bli overrasket av en regning for feilsøkingen.

 

Les mer der :)

http://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har jeg rett til å si nei viss de tilbyr meg ett 960kort eller kort som ikke samsvarer ytelsen til 780 kortet mitt ?

 

 

 

Selvfølgelig!

De kommer til å foreslå løsninger som er gunstige for de selv, du må stå på kravet for å få noe fra de.

Du kan og kreve å få et nvidia kort, g-sync f.eks. er en funksjon som du har behov for som amd ikke har.

 

Hvis de ikke tilbyr deg et 970 eller 1060 kan du vise til denne linken, her er det tydelig at 780 er betraktelig raskere enn 960.

http://www.anandtech.com/bench/product/1718?vs=1744

 

 

Skjermkortet ditt skal vare i minst 5 år, nå som det ikke har gjort det har du krav på å få produktet reparert eller å få ny tilsvarende vare.

Hvis ikke selger kan skaffe ny vare eller reparere det kan han tilby erstatning minus bruksfradrag. På ditt kort mener jeg du bør få ca 2000kr - nok til at du kan gå i en annen butikk og kjøpe tilsvarende produkt. Eventuelt litt under siden både 970 og 1060 faktisk er oppgraderinger fra 780.

Du har krav på et låneprodukt hvis det forventes at reparasjonen tar over en uke, dette vil typisk være et rimeligere produkt.

 

Dersom selger kan bevise at du har ansvaret for feilen kan han kreve betalt for undersøkelsen, men bare hvis dere avtalte dette på forhånd. Du skal ikke bli overrasket av en regning for feilsøkingen.

 

Les mer der :)

http://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Takk for mange gode tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...