le_button Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Hei Kjøpt nye deler til en itx-build, men sliter veldig med å få denne opp å gå. specs ; z170i pro cm hyper 212 evo i6500 hyperX 8GB ddr 4 corsair rm550x corsair 480 force le wd red 1TB nas fractal nano s Første runde med montering resulterte i ingen video ut eller post, dette viste seg å være relatert til at cpu ikke satt skikkelig i socket. Etter å ha resatt cpu i socket, så testet jeg kort både med 1 ram brikke, 2 ram-brikker, 2 ram pluss diskene og alle fan headers, og det så veldig bra ut. Post fungerte og jeg fikk opp bios. Koblet av strøm og skrudde av psu, for å montere på kjøleren igjen. Etter å ha satt på kjøler så får jeg ikke lengre startet maskinen på nytt. Nå er det SB_PWR som står og blinker så fort jeg kobler til PSU. Jeg har forsøkt å cleare cmos med å ta ut strøm, og shorte de to angitte pins på HK, dette har ingen effekt. Har koblet ut alle disker, tatt ut begge ram-brikker, tatt av alle vifte headers, usb kabler og audio headers -> ingen endring. Har tatt ut de modulære pluggene av psu og resatt disse, har også tatt ut og resatt strømkablene på hk, fortsatt samme issue. Jeg fatter ikke hvorfor denne hardwarekombinasjonen skal være så vanskelig, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme videre nå. Finner det jo litt merkelig at alt fungerte fint inntil jeg satte på cpu-kjøler igjen (når jeg testet uten kjøler var det kun korte boots 10-15 sek for å se at jeg fikk opp bios-screen, så slik sett bør jo ingenting ha blitt overopphetet). Generelt ser jeg flere poster om lignende type problem hvor det anbefales å fjerne cmos batteri, såvidt jeg kan se så finnes det ikke noe slikt batteri som kan fjernes av bruker på dette HK. Siste jeg står igjen med nå er å evt prøve en annen psu, syns det dog er merkelig at en splitter ny corsair rm550x skal ta kvelden fordi jeg monterer på kjøleribben på psu. Tips ? Edit : Koblet ut Corsair rm550x PSU og koblet til en annen PSU (corsair tx550) istedet. Nå lyser lampen "SB_PWR" fast rødt istedet for å blinke som isted. Men det er likevel ingen respons nå jeg forsøker å skru den på, dvs ingen vifter som starter opp, heller ikke viften i psu starter å gå rundt). Edit 2 : Koblet til en tredje psu jeg har, en corsair rm850i, nå er sb_pwr tilbake blinkende. Edit 3 : Fjernet cm hyper evo212 kjøleribben fra cpu. Demontert hk og flyttet det ut fra kabinettet, koblet på igjen strøm på hovedkortet, uten selve kjøleren på denne gangen.. kun viften for å se at den evt spinner. Viftene spinner nå opp som forventet. SB_PWR lyser konstant, som er rett såvidt jeg kan se. Derimot så lyser nå CPU_LED konstant på HK. Har sjekket nøye etter bøyde pins i socket, men kan ikke se noen slike etter grundig sjekking. For sikkerhets skyld gjort en runde med cleaning på cpu med rensesprit i fall det skulle være no forurensning/skitt, forsøkt å resette cpu flere ganger i socket uten endring. Har nå fått koblet av cmos-batteri og kortslutter på nytt pins for cmos-reset, men om problemet nå fortsetter er jeg litt rådvil. Edit 4 : Etter resett av cmos og utkobling av batteri, så lyser ikke lengre CPU_LED lampen, men jeg får fremdeles ikke video ut på hdmi, og i den anledning heller ikke tilgang til bios. Men la merke til noe rart med cpu og kjøler. Jeg satte kun cpu-heatsink oppå cpu uten å feste med skruer o.l. Hvis heatsinken flyttes slik at den dekker hele cpu (som bør være normalt), så kuttes sb_pwr og viftene ut, om jeg flytter den litt "nedover" igjen slik at den ikke dekker hele cpu, så kommer viftene og sb_pwr på igjen. Virker på meg som at cpu ikke har helt god kontakt med pins i socketen avhengig av hvordan cpu-kjøler legger press ned her. Har såklart igjen sjekket for evt bøyd pins i socket, men finner ingen slike. Er hk eller cpu gåent ?. RMA til forhandler ? I og med at alt fungerte fint før jeg monterte kjøler, så tyder det på at det er noe som ikke har gått helt ok i den prosessen. Jeg så at kjøleren tok nedi metaldekselet rundt cpu i overkant, altså at selve låsebiten som holder cpu nede på det høyeste stikker høyere opp fra hk en toppen av cpu, det betyr at heatsinken mot toppen av hk vil delvis hvile på låsemekanismen og ikke cpu, i teorien kan det jo føre til "skjev" belastning ned på cpu og socket. Har noen vært borti noe lignende ? Har gjort en del bygg fra scratch gjennom årene, men så mye problemer som jeg har hatt med dette siste oppsettet har jeg aldri vært borti før Endret 14. november 2016 av le_button Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå