Baardson Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Vurderer å kjøpe en frisørsalong. Det er ingen ansatte der. Plass til 4 frisører. Har vært salong der i 40 år og er godt kjent. Prisen er 130 000 for salongen, husleie er 6500. Hun som eier den har jobbet 60% de siste årene og omsetningen har vært på ca 500 000. Hun har tatt ut lønn på rundt 200 000. Så da er spørsmålet om det er lønnsomt å kjøpe denne salongen Jeg tenker å leie ut stoler til frisører som ønsker dette og ta en leie pr mnd. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Vanskelig å si om det blir lønnsomt, men får du leid ut stolene og du får inn mer penger enn det går penger ut så lønner det seg jo Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Tror nok det kan være lurt å prøve å få tak i frisørene før du går inn for kjøp, jeg stiller meg litt tvilende til at du finner så mange frisører som er villig til å ta all risiko selv når de vil ha konkuransen i samme lokale. Det sagt så hørtes 130 000 veldig lavt ut for en salong med invetar, hva er inkludert i den prisen? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Tror nok det kan være lurt å prøve å få tak i frisørene før du går inn for kjøp, jeg stiller meg litt tvilende til at du finner så mange frisører som er villig til å ta all risiko selv når de vil ha konkuransen i samme lokale. Det sagt så hørtes 130 000 veldig lavt ut for en salong med invetar, hva er inkludert i den prisen? Alt utstyr som er i en salong. Kasseapparat, møbler, stoler Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Har du undersøk verdien på dette? Hvis du kan tjene penger på å selge inventar kan du jo i verste fall bare gjøre det. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Vanskelig å si om det blir lønnsomt, men får du leid ut stolene og du får inn mer penger enn det går penger ut så lønner det seg jo Vil tro det er lett å leie ut stol. En kan jo jobbe med en gang, det eneste du trenger å ta med er deg selv og en saks. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Har du undersøk verdien på dette? Hvis du kan tjene penger på å selge inventar kan du jo i verste fall bare gjøre det. Det har kostet rundt 300 000 for hun som har hatt det før. Teknisk verdi på utstyr osv vet jeg ikke men la oss si 150 000. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Vanskelig å si om det blir lønnsomt, men får du leid ut stolene og du får inn mer penger enn det går penger ut så lønner det seg jo Vil tro det er lett å leie ut stol. En kan jo jobbe med en gang, det eneste du trenger å ta med er deg selv og en saks. Er nok ikke så enkelt. Frisørene må ta seg av skatt, utgifter, regnskap, lønn, etc. selv, kanskje ha et enkeltmannsforetak. Det er mye mer slit enn å være ansatt og få lønn en gang eller to i måneden Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Dersom du ikkje sjølv er frisør så kan det være vanskelig å få drift i salongen. Men dersom det er slik at du betaler mindre enn verdien av inventaret så er det vell berre å prøve? Worst case så får du selge inventaret for å ta inn igjen investeringer. På den måten taper du berre tid. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Vanskelig å si om det blir lønnsomt, men får du leid ut stolene og du får inn mer penger enn det går penger ut så lønner det seg jo Vil tro det er lett å leie ut stol. En kan jo jobbe med en gang, det eneste du trenger å ta med er deg selv og en saks. Er nok ikke så enkelt. Frisørene må ta seg av skatt, utgifter, regnskap, lønn, etc. selv, kanskje ha et enkeltmannsforetak. Det er mye mer slit enn å være ansatt og få lønn en gang eller to i måneden Jeg gjør det på denne måte for å slippe arbeidsgiveransvaret, med alt det innebærer av kostnader. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Dersom du ikkje sjølv er frisør så kan det være vanskelig å få drift i salongen. Men dersom det er slik at du betaler mindre enn verdien av inventaret så er det vell berre å prøve? Worst case så får du selge inventaret for å ta inn igjen investeringer. På den måten taper du berre tid. Nei aldri vært i frisørbransjen. Inventaret er verdt mer enn prisen. Men det er 2 ting som henger i luften og er usikkert og det er 1. Kunder har gjerne en frisørfavoritt og det må på en måte innarbeides i salongen(og frisørene som ev. jobber der). 2. Er det noen som vil jobbe på denne måten. Altså bare betale en fast pris i mnd for stolen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Etter som eg forstår så er det vanlig i denne bransjen å jobbe slik, men om nokon vil jobbe slik er nok avhengig av kundegrunnlaget og kostnadane med å leige. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Kan ikke skjønne at dette er hensiktsmessig. Enhver person med frisørerfaring vil gjøre en bedre jobb enn deg med å følge opp de som leier stol av deg. Du har ingen komparativ fordel her. Om ingen andre er villig til å betale 120 000 her så er det sannsynligvis en grunn til det. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Etter som eg forstår så er det vanlig i denne bransjen å jobbe slik, men om nokon vil jobbe slik er nok avhengig av kundegrunnlaget og kostnadane med å leige. Er visst veldig vanlig ja. Leie stol til en fast månedspris og noen tar også en viss prosent av omsetning, har sett rundt 8% pluss moms. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Kan ikke skjønne at dette er hensiktsmessig. Enhver person med frisørerfaring vil gjøre en bedre jobb enn deg med å følge opp de som leier stol av deg. Du har ingen komparativ fordel her. Om ingen andre er villig til å betale 120 000 her så er det sannsynligvis en grunn til det. Jeg skal bare kjøpe og drive den. Bare leie ut stoler til folk som kan faget. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Jeg er i tvil, for min del. For det første følger det ingen inntekt med her, noe som vil si at det du kjøper er en utgiftspost helt frem til du kan lokke noen frisører til å leie av deg. Her bør du gjøre noen markedssonderinger. Du bør i alle fall betinge deg vilkår om at nåværende eier fortsetter en stund (nedtrappingsperiode) - det er lettere å få nye frisører inn i et etablert miljø enn at de skal være "førstemann inn" i et tomt lokale. Overtar du husleieavtalen eller må du forhandle ny leieavtale? Har du lest leieavtalen - hva er vilkårene for leieregulering og oppsigelse, er den omsetningsbasert? Hvilke tjenester skal du tilby frisørene? "Jeg har stol og kassaapparat" er basic, men hvis du skal ha 4-10 frisører (kan bli mye deltid i bransjen), hver med eget ENK, er det ganske langt over hva et vanlig kassaapparat håndterer. Det kommer dessuten ny rammelovgivning om kassaapparater. Markedsføring, SMS-/nettbestilling av time, regnskapstjenester (NB, autorisasjonskrav), betalingsformidling, alt dette kan være aktuelt å ta inn som fellestjenester. Når det gjelder arbeidsgiverrisiko er det noe du selv må velge om du vil ta på deg eller ikke. Det vil kunne bli enklere å tiltrekke seg frisører hvis du er villig til å ta på deg risikoen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Jeg ville umiddelbart tenke at måten å tiltrekke folk på her er å ha et ferdig konsept som de kan selge gjennom. Enten ved at utleier selv har en stol her, og i tillegg fungerer som daglig leder med markedsføring o.l., eller ved at utleier er en kjede som har disse tingene som del av et slags franchise-konsept. Det bør finnes noen slike typer i markedet. Om disse ikke er villig til å by 120 000 kroner her, så ville jeg vært veldig skeptisk til å betale det om jeg ikke hadde noe slikt å tilby. Endret 13. november 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Jeg er i tvil, for min del. For det første følger det ingen inntekt med her, noe som vil si at det du kjøper er en utgiftspost helt frem til du kan lokke noen frisører til å leie av deg. Her bør du gjøre noen markedssonderinger. Du bør i alle fall betinge deg vilkår om at nåværende eier fortsetter en stund (nedtrappingsperiode) - det er lettere å få nye frisører inn i et etablert miljø enn at de skal være "førstemann inn" i et tomt lokale. Overtar du husleieavtalen eller må du forhandle ny leieavtale? Har du lest leieavtalen - hva er vilkårene for leieregulering og oppsigelse, er den omsetningsbasert? Hvilke tjenester skal du tilby frisørene? "Jeg har stol og kassaapparat" er basic, men hvis du skal ha 4-10 frisører (kan bli mye deltid i bransjen), hver med eget ENK, er det ganske langt over hva et vanlig kassaapparat håndterer. Det kommer dessuten ny rammelovgivning om kassaapparater. Markedsføring, SMS-/nettbestilling av time, regnskapstjenester (NB, autorisasjonskrav), betalingsformidling, alt dette kan være aktuelt å ta inn som fellestjenester. Når det gjelder arbeidsgiverrisiko er det noe du selv må velge om du vil ta på deg eller ikke. Det vil kunne bli enklere å tiltrekke seg frisører hvis du er villig til å ta på deg risikoen. Framleie er lov ihh til leiekontrakt på lokalet og fortsetter bare som før. Fast leie på 6200/mnd. Tjenesten jeg tilbyr er lokaler og en innarbeid kundekrets (svever litt) og alt av utstyr og jeg vil sørge for at alt er i orden og virker. Som de fleste vet så er det, eller hvertfall KAN være krevende å være arbeidsgiver, både økonomisk og på andre måter (kvinner er som de vet mye høy og lavt følelsesmessig, så jeg vil at de skal jobbe for seg selv. Jeg tror det vil virke stimulerende og at de føler de jobber for seg selv og ikke bare går der for å "dra timer". Kasseapparatmessig så klarer vel moderne apparater mange operatører. Det vil bli gammeldags timebestilling på telefon eller drop-in. (samme telefonnr. i over 40 år) Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Cutters frisørsalonger har eksplodert i vekst på utrolig kort tid.Fra 1 salong i 2015 til 6 nå og sikkert flere på vei. Konseptet kombinerer mobiltelefon og effektivitet for rask og enkel behandling. De farger f.eks. ikke hår.Jeg tror mange salonger som ikke er tilstrekkelig modernisert vil bli utkonkurrert av denne eller tilsvarende kjeder Endret 14. november 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Framleie er lov ihh til leiekontrakt på lokalet og fortsetter bare som før. Fast leie på 6200/mnd. Tjenesten jeg tilbyr er lokaler og en innarbeid kundekrets (svever litt) og alt av utstyr og jeg vil sørge for at alt er i orden og virker. Som de fleste vet så er det, eller hvertfall KAN være krevende å være arbeidsgiver, både økonomisk og på andre måter (kvinner er som de vet mye høy og lavt følelsesmessig, så jeg vil at de skal jobbe for seg selv. Jeg tror det vil virke stimulerende og at de føler de jobber for seg selv og ikke bare går der for å "dra timer". Kasseapparatmessig så klarer vel moderne apparater mange operatører. Det vil bli gammeldags timebestilling på telefon eller drop-in. (samme telefonnr. i over 40 år). Men trur du ikkje at du bør modernisere konseptet litt? At ho som har drevet salongen i 40 år og som no pensjonerer seg ikkje har funnet f.eks. nyutdanna frisører som er villige til å betale 130 000 kr er bekymringsfullt. Burde ikkje det å drive sin eigen salong være meir eller mindre draumen for alle (ny)utdanna frisørar? I beste fall så er det kun eit image problem der yngre frisørar ser på salongen som ein salong som kun klipper eldre damer, men i så tilfelle er det ingen fordel å ikkje tilby nett/SMS-bestilling og kun ha den samme gamle fasttelefonen som det sikkert kun er dei gamle damene som har brukt salongen dei siste 20-30 åra husker. Skal du stimulere til at frisørane skal kjenne seg som entreprenørar og ikkje som ansatte, så trur eg at du er heilt nødt til å fornye heile salongen. Som minimum lett oppussing innvendig og eit nytt navn. Eg tviler på at du finner mange frisørar som ser på det som ein fordel å få jobbe i ein salong der arbeidsoppgåvene kun er farging av grått hår og å sette i hårrullar. Det er på ingen måte sikkert at det er slik salongen og kundane er, men bilete som eg danner meg er av ein litt trist frisørsalong der kundane er på omtrent samme alder som ho som dreiv salongen. Slike plassar hadde eg antageligvis hadde gått rett forbi. Eg trur ikkje du har så mykje å tape på å prøve sidan kostnaden er lav og verdien av utstyret er høgt, i alle fall ikkje om du setter deg ein litt streng tidsfrist for kor lenge du skal prøve å få lønnsomheit i drifta før du stenger og selg utstyret. Men eg trur at dersom du skal ha ambisjonar om å gjere det godt i dette markedet så må du berekne eit brukbart oppussingsbudsjett, og du bør vurdere å kunne tilby deg å være arbeidsgivar for frisørane. Eg legg også merke til det du skriv om at du ser på det som utfordrande å være arbeidsgiver på ein arbeidsplass som stort sett består av damer, men eg trur det blir langt verre å kun være utleigar. Er det dine ansatte som krangler på arbeidsplassen så kan du som arbeidsgiver gå inn for å rydde opp i langt større grad enn dersom du berre er utleigar. I mange salongar der nyutdanna frisørar leiger seg ein stol for å drive for seg sjølv så er den største fordelen for leigetakaren at dei driver i ein etablert salong som både har frisørfaglig arbeidsmiljø, alle moderne fasilitetar, og eit fast kundegrunnlag. Det kreves meir enn å berre leige ein stol i eit tomt lokale, og her trur eg du vil kjempe litt i motbakke for å klare å danne eit frisør-miljø då det kun er stolen og lokalet som du har å tilby. Hadde du hatt frisørbakgrunn så kunne du i det minste ha fungert som utleigar og rådgivar om ikkje anna. Min konklusjon blir derfor at du har tre valg: 1) Kjøp salongen og prøv i tre månedar. Etter tre månedar så har du fortsatt ikkje betalt meir i husleige enn differansen mellom eigentleg verdi av utstyret og det du betalte. På denne måten har du prøvd og ender opp med kun eit begrensa tap. 2) Kjøp salongen men gå langt sterkare ut. Her er risiko for tap langt større, men eg trur også at sannsynlegheita for at du lykkes er langt høgare. Bytt navn på salongen, bruk nokre hundre tusen på oppussing og samme sum på å ruste opp med datautstyr og heimeside. Ta på deg ein større del av risikoen, sjølv om du ikkje ansetter frisørar som arbeidsgiver så bør du likevell kunne tilby hjelp til å drive ENK. Jo meir tid frisørane i ditt lokale kan bruke på å klippe hår, og jo mindre tid dei må bruke på papirarbeidet jo betre er det for begge partar. Det vil være langt lettare å få tak i frisørar dersom dei kjem til dekka bord, berre slike ting som at du kan ta eit ansvar for å koordinere prisane og inngå sammarbeidsavtalar mellom frisørane vil hjelpe til å gjere det meir attraktivt. Det er nok ikkje mange som held ut lenge på ein arbeidsplass der det er priskrig med kollegane kvar dag, og der ein alltid taper salgsinntektene av sjamposalget fordi den eine frisøren har spissare albuar og alltid er den som slår inn varene sjølv om det var ein anna frisør som hjalp kunden med å finne rette produktet. 3) Kanskje den beste løysninga. Finn ein frisør som du kan drive saman med. Då kan du stille med pengane og lokalet, og frisøren stiller med kompetanse og arbeidskraft. Går du inn åleine så sitter du potensielt på ein stor utgiftspost då du sjølv ikkje har nokon muligheit til å skaffe inntekter utan å få tak i leigetakarar. Har du ein frisør med på laget frå fyrste stund så kan ein i det minste klippe ein og anna kunde per dag i den vanskelige oppstartstida. Dette kan utgjere forskjellen på om ein har økonomi til å få etablert ei fast kundegruppe og faste leigetakarar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå