norway12 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) hei, jeg sliter med dette oppgaven her, og får den ikke til, og treger hjelp har spørt noen jeg kjenner som kan hjelpe meg, men dei skjønner den ikke håper noen som kan hjelp meg ??? finn alle de første ordens partielle deriverte av følgende funksjoner: 1) f(x, y) = x^4y − 5y^7x 2) f(x, y, z) = x^10y^6z^3 3) f(x, y) = ln(5x^2y^3) kan noen hjelp meg med dette??? Endret 13. november 2016 av norway12 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Når du skal derivere med hensyn på x, så tenk på y (og z) som en konstant. Se på den første. Hva får du hvis du deriverer kx^4-5kx? Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) blir svaret på a) FX= 4x^3y-35y^6x, og hva mener dei med alle de første ordens partielle deriverte?? skjønner ikke b og c?? kan noen vise meg, sånn at jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre det, fordi jeg må løse sånne fleire andre oppgåver, og derfor ville det vere til stort hjelp om noen kunne vise meg desse tre oppgåvene ( framgangsmåte, og hvordan man skal løse det her, osv) Endret 13. november 2016 av norway12 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Som jeg sa, tenk på y som en konstant. Da blir den deriverte med hensyn på x 4x^3*y - 5y^7. Prøv nå å derivere den med hensyn på y. Da gjør du det samme, men tenk på x som en konstant. Alle de partiellderiverte betyr at du både skal derivere med hensyn på både x, y og Z. Lenke til kommentar
sp3c Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Mulig det er noe jeg misforstår her, men vil ikke den deriverte med hensyn på x bli 4yx^(4y-1)-5y^7 hvis man ser på y som en konstant? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Hvis du tolker det som x^(4y), så blir det det, ja. Jeg tolker det som (x^4)*y. Lenke til kommentar
sp3c Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Aha, da ser jeg hvor det kommer fra. Tenkte ikke så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå