H4rvey Specter Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Hei, jeg går i VG2 og har lyst å enten studere juss eller økonomi. Har hørt veldig mye forskjellig om begge studieretningene og er usikker på hvilken som er "best". Det jeg har tenkt på er om jeg flytter til utlandet vil det kanskje bli vanskelig å finne en jobb med jussutdannelsen, mens økonomi er vel mer likt i hele verden (?) Hva anbefaler dere? For øyeblikket har jeg 2P så om jeg skal studere økonomi må jeg enten gå på BI, eller gå på NHH etter jeg har tatt opp matematikk. Eller vet dere om noen andre gode økonomiskoler i Bergen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Økonomi gir bedre internasjonale muligheter, det er det ingen tvil om. Jussen er nasjonal, selv om en del også jobber internasjonalt. Men du bør vel være noenlunde komfortabel med tall for å lykkes med økonomistudier. Hvorfor må du gå i Bergen? Lenke til kommentar
XxAnonymousxX Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Hei, jeg går i VG2 og har lyst å enten studere juss eller økonomi. Har hørt veldig mye forskjellig om begge studieretningene og er usikker på hvilken som er "best". Det jeg har tenkt på er om jeg flytter til utlandet vil det kanskje bli vanskelig å finne en jobb med jussutdannelsen, mens økonomi er vel mer likt i hele verden (?) Hva anbefaler dere? For øyeblikket har jeg 2P så om jeg skal studere økonomi må jeg enten gå på BI, eller gå på NHH etter jeg har tatt opp matematikk. Eller vet dere om noen andre gode økonomiskoler i Bergen? Som Herr Brun har nevnt får du nok bedre internasjonale muligheter dersom du går økonomi kontra juss. Jeg går selv Økonomi og hadde også P2-matte på VGS for 4 år siden. Har lært en ting og det er at det var en tabbe. Har aldri slit og jobbet så hardt med matten som jeg gjør ved universitetet. Så du må tenke om hvor mye du ønsker å ofre for å få utdannelsen du ønsker. Ta samtidig i betraktning at du kan endre mening om når det kommer til utenlandsdrømmene dine. Det gjorde iallefall jeg og kommer derfor til å velge bort ting som utveksling, noe som var totalt uaktuelt for 1 år siden. Om du ikke ønsker å ta opp matte er det flere universiteter og høyskoler i dette langstrakte landet som tilbyr økonomi for oss uten realfagsmatte. Så mitt tips vil være å se litt utenfor Bergen også. Hadde selv en stor drøm om NHH. Der har de høyt snitt og det sies at de tar inn 100 studenter mer enn de har plass til da en like stor andel regner de med dropper ut. Undersøk litt før de trekker en slik konklusjon er min mening Lykke til! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Ja, økonomi er rimelig universelt så lenge du ikke tenker å fordype deg i revisjon. I Bergen har også HiB et studium i økonomi og administrasjon. Om det er et godt økonomistudium kan jeg derimot ikke uttale meg om. Men, selv om Brann er verdens beste fotballag og dere bergensere kommer fra Bergen og ikke Norge og alt det der, bør du være åpen for å flytte på deg. Du kan studere økonomi på mange forskjellige steder i Norge og på veldig mange steder utenlands. Hvis du har lyst til å jobbe i utlandet, er det en fordel å ha utdannelsen og nettverket ditt der. Men også hvis du vil jobbe i Norge eller Bergen, verdsetter norske arbeidsgivere at økonomer har erfaring fra utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå