Bernt2 Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Som flytende (GTL) så kanskje litt mer partikler enn ren gass, men like fullt ganske bra. Men altså, mht Co2-hypotesen, forutsatt utvunnet av materie som likevel ville råtnet og laget gassen.Dette er vel kjernen i den fantasifulle teorien om "co2-nøytralitet" i alt som angår organisk materie som ville ellers, liksom, råtne uansett, og uansett ville man ende opp med CO2 og CH4 pga bakteriene. Dette er rett, men bare delvis for hvis det var sant så hadde vi aldri hatt fossile drivstoffer til å begynne med. Biomassen blir avleiret hele tiden i bakken og jo dypere jo mindre er den tilgjengelig for bakteriene. Så å si at man er da "CO2-nøytral" ved å ta avfall X og gjøre den om til drivstoff i sin helhet, er tull. Ytterligere det finnes INGEN bakterier som kan konvertere biologisk avfall til HC-forbindelser direkte uten uønskede utslipp - noe som moder jord klarer kjempefint å få til via ikke-biologisk pyrolyse som i motsetning til moderne pyrolyseanlegg tar veldig, veldig lang tid, men med samme resultat. Forskjellen på den oljen og gassen som ligger nede under jorden, siden millioner av år siden og dagens biomasse, er at den er ute av kretsløpet ,og derfor ,av IPCC er ansett som et tilskudd til co2 i lufta, og ikke en del av kretsløpet. HC i form av bl.a metan siver opp fra søppelfyllinger, og noen av disse har røropplegg, som samler gassen. forbrennes denne, bl.a i en motor, så vil den omdannes til co2 og vann..co2, som også anses å være mindre klimabelastende en co2 . Derfor tenkes det i de baner. Man kan gjerne lage en diesel lik den vi får fra oljen ,men det har ingen hensikt å lage den like forurensende, via masse greier. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Biogass fra avfall er vel og bra det, til sitt bruk. Produksjonen kan dog ikke skaleres i tilstrekkelig grad for å dekke personbilparken, til det har vi alt for lite avfall. Her i Fredrikstad produserer Frevar biogass fra avfallet, produksjonen er stort sett tilstrekkelig for å dekke driften til en del av bussene som går her samt noen få kommunale personbiler. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Biogass fra avfall er vel og bra det, til sitt bruk. Produksjonen kan dog ikke skaleres i tilstrekkelig grad for å dekke personbilparken, til det har vi alt for lite avfall. Her i Fredrikstad produserer Frevar biogass fra avfallet, produksjonen er stort sett tilstrekkelig for å dekke driften til en del av bussene som går her samt noen få kommunale personbiler. Jada ,men brukes det som brukes kan. Alle monner drar :-) Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Biogass fra avfall er vel og bra det, til sitt bruk. Produksjonen kan dog ikke skaleres i tilstrekkelig grad for å dekke personbilparken, til det har vi alt for lite avfall. Her i Fredrikstad produserer Frevar biogass fra avfallet, produksjonen er stort sett tilstrekkelig for å dekke driften til en del av bussene som går her samt noen få kommunale personbiler. Jada ,men brukes det som brukes kan. Alle monner drar :-) Jepp, og da er det greit å bruke det på kjøretøyer som går i begrenset omløp og kan fylles lokalt hver gang. Slik som busser og kommunale biler Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Biogass fra avfall er vel og bra det, til sitt bruk. Produksjonen kan dog ikke skaleres i tilstrekkelig grad for å dekke personbilparken, til det har vi alt for lite avfall. Her i Fredrikstad produserer Frevar biogass fra avfallet, produksjonen er stort sett tilstrekkelig for å dekke driften til en del av bussene som går her samt noen få kommunale personbiler. Jada ,men brukes det som brukes kan. Alle monner drar :-) Jepp, og da er det greit å bruke det på kjøretøyer som går i begrenset omløp og kan fylles lokalt hver gang. Slik som busser og kommunale biler Jepp, eller så kan sikkert langfarende sådanne fylle opp om de kommer til en nabokommune også, om de har slikt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå