Mephisto- Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Jeg kjøpte meg nylig en MB C180 2013. Med på kjøpet ifkk jeg defa link med motorvarmer og coupe varmer. Litt ekstra info: GPS linken fungerer ikke og snakket med defa, dem mener at leverandøren har koblet opp feil fordi jeg får ikke kontakt med telefonen etter et par timer etter jeg harkjørt eller ikke har strøm påkoblet. Med det til grunn er jeg jo ganske skeptisk til hele jobben som er gjort, og jeg har et OBD adapter som måler temperatur. Det jeg er usikker på derimot, er hva ville en normal temperatur være når jeg starter bilen?Evt. Vil den komme kjappere? Og ikke minst, hvilken temperatur skal jeg egentlig følge med på? Har kun sett på kjølevæska Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Det er kjølevæsketemperaturen du bør følge med på, sammen med kupe-temperaturen, ja... Men slik jeg forstår deg, så er spørsmålet ditt egentlig bare om den virker eller ikke når du har slått den på, så er det jo bare å se/høre etter om kupevarmeren (du kan sannsyligvis høre en svak susende "vannkokerlyd" fra motorvarmerelementet også, om du hører nøye etter på nært hold) virker... Endret 13. november 2016 av Inge Rognmo 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Kupevarmeren er jo enkelt å høre om går eller ikke, men jeg skal forsøke å høre etter motorvarmelementet også, takk for tipset! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 På de bilene jeg har hatt elektrisk motorvarmer har ikke den klart å lage utslag på temperaturmåleren, det kommer heller ikke noe videre lunk fra varmeapparatet rett etter oppstart, men har merket det at motoren blir mye fortere varm, gir fortere varme i kupeen, og turtallet (helst på bensin) roer seg ned mye raskere. En annen ting er at nyere Defa er temperaturstyrt, dvs at om temperaturen er høyere enn det forhåndsinnstilte (tror standard er 6 °C) så varmer den ikke motoren. 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 På de bilene jeg har hatt elektrisk motorvarmer har ikke den klart å lage utslag på temperaturmåleren, det kommer heller ikke noe videre lunk fra varmeapparatet rett etter oppstart, men har merket det at motoren blir mye fortere varm, gir fortere varme i kupeen, og turtallet (helst på bensin) roer seg ned mye raskere. En annen ting er at nyere Defa er temperaturstyrt, dvs at om temperaturen er høyere enn det forhåndsinnstilte (tror standard er 6 °C) så varmer den ikke motoren. Skjønner, jeg har målt på kjølevæska, og synes egentlig ikke jeg ser noe endring der, nå har det vært stabilt -5 til -10, så den burde jo ha gjort jobben Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Har du plugget i kontakten? 3 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Haha, ja Som sagt, coupevarmeren funker fint Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det er flere av Mercedes motorene som har bunnpannevarmer og ikke kjølevæskevarmer. Bunnpannevarmerene er montert utenpå bunnpannen og varmer opp oljen i stedet for kjølevæsken. Du vil da få mindre komforteffekt som bruker, men motoren vil ha bra av dette siden varm olje er tynnere og dermed lettere å transportere rundt i motoren. Dette vil gi deg en motor som starter lettere og slitasjen på motoren vil minke. 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Det er flere av Mercedes motorene som har bunnpannevarmer og ikke kjølevæskevarmer. Bunnpannevarmerene er montert utenpå bunnpannen og varmer opp oljen i stedet for kjølevæsken. Du vil da få mindre komforteffekt som bruker, men motoren vil ha bra av dette siden varm olje er tynnere og dermed lettere å transportere rundt i motoren. Dette vil gi deg en motor som starter lettere og slitasjen på motoren vil minke. Har tenkt på det, så jeg har ordnet OBD'en nå til å vise kjølevæske og oljetemp. Jeg tenker jo først og fremst på motoren, så blir egentlig fornøyd om det er tilfellet. Nå har jeg satt den på 3 timer før jeg skal kjøre, så får vi se om jeg leser av noe annet senere i kveld Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Oppdatering: Det har vært ca. 0 grader i dag. Motorvarmer og coupe står på i 3 timer. Starter bilen, leser da 2 grader på både girkasseolje og kjølevæska. 0 Grader på oljetempen. I tillegg stiger girkasseolja og kjølevæska relativt likt (Maks 1 grad forskjell) de neste 5 minuttene jeg kjørte. Motorolja hang en del etter. Kan jeg da slå fast at det ikke er noe hjelp i motorvarmeren? En annen interessant observasjon (Som kanskje er helt åpenbar), etter å ha stått i 1.5 time, holdt girkassa 47 grader, mens kjølevæske og olje var ca. 10-15 grader Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 En mulighet er jo å slå av/trekke ut kupevarmeren, og måle hvor mye (om noe) strøm/effekt motorvarmeren alene trekker; elementet kan være defekt, men det er lite sannsynlig. Enten med multimeter (ampere), eller en slik pluggbar effektmåler... Er det et oljevarmer-element, så hører du nok ingen lyd fra det. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 En mulighet er jo å slå av/trekke ut kupevarmeren, og måle hvor mye (om noe) strøm/effekt motorvarmeren alene trekker; elementet kan være defekt, men det er lite sannsynlig. Enten med multimeter (ampere), eller en slik pluggbar effektmåler... Er det et oljevarmer-element, så hører du nok ingen lyd fra det. Enda et godt forslag, det er det gode muligheter til! Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 Målte ingen strøm Lenke til kommentar
DEFA Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) DEFA har 30 års erfaring med varming av motor og kupé i bil. Det absolutt lureste er å bruke motorvarmeren til å forvarme motoren OG kupevarmeren til å varme kupéen. Det å bruke litt tid på å varme er en fordel – både fordi det minsker slitasjen på motoren, og fordi det øker komforten for føreren. Om varmen får stå lenge nok blir varmen jevnt fordelt, og høy nok til at motoren fungerer optimalt. Det finnes flere typer motorvarme, og ikke alle kjøretøy kan bruke alle de ulike løsningene. Enkelte kjøretøy har en motor som hindrer tilfredsstillende sirkulasjon på kjølevæseken når man varmer, fordi de har flere separate kjølekretser som er avstengt med ventiler. Dersom man bruker feil varmer på kjøretøyet kan man få varsel om «motorfeil», blant annet grunnet ubalanse i temperatur på motoren. Man bør også være forsiktig med å tilføre for mye effekt på motorvarmeren, spesielt dersom man i tillegg bruker kupevarmer og batterilader. Det totale strømtrekket må naturlig nok ligge innenfor det den aktuelle kursen kan håndtere. Ujevn temperaturfordeling er en annen ulempe med for rask og høy oppvarming. Dersom man ikke er klar over at god og riktig sirkulasjon oppnås ved bruk av kjølevannsvarmer, kan det i verste fall føre til overoppheting/koking av kjølevæske, samt overtrykk i kjølekretsen. Gjør et trygt og rett valg til ditt kjøretøy – vi har brukt 30 års erfaring for å finne de rette løsningene for deg!! hilsen DEFA Endret 17. november 2016 av DEFA Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 DEFA har 30 års erfaring med varming av motor og kupé i bil. Det absolutt lureste er å bruke motorvarmeren til å forvarme motoren OG kupevarmeren til å varme kupéen. Det å bruke litt tid på å varme er en fordel – både fordi det minsker slitasjen på motoren, og fordi det øker komforten for føreren. Om varmen får stå lenge nok blir varmen jevnt fordelt, og høy nok til at motoren fungerer optimalt. Det finnes flere typer motorvarme, og ikke alle kjøretøy kan bruke alle de ulike løsningene. Enkelte kjøretøy har en motor som hindrer tilfredsstillende sirkulasjon på kjølevæseken når man varmer, fordi de har flere separate kjølekretser som er avstengt med ventiler. Dersom man bruker feil varmer på kjøretøyet kan man få varsel om «motorfeil», blant annet grunnet ubalanse i temperatur på motoren. Man bør også være forsiktig med å tilføre for mye effekt på motorvarmeren, spesielt dersom man i tillegg bruker kupevarmer og batterilader. Det totale strømtrekket må naturlig nok ligge innenfor det den aktuelle kursen kan håndtere. Ujevn temperaturfordeling er en annen ulempe med for rask og høy oppvarming. Dersom man ikke er klar over at god og riktig sirkulasjon oppnås ved bruk av kjølevannsvarmer, kan det i verste fall føre til overoppheting/koking av kjølevæske, samt overtrykk i kjølekretsen. Gjør et trygt og rett valg til ditt kjøretøy – vi har brukt 30 års erfaring for å finne de rette løsningene for deg!! hilsen DEFA Hei, gøy at dere tar tiden til å skrive innlegg på forum og følger med. Har forsåvidt fått kjempe god respons av support avdelingen deres. Ser ikke helt hva relevansen er for problemstillingen min, det virker for meg som om det er feilaktig oppkoblet og ingenting feil med produktene. Lenke til kommentar
DEFA Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 DEFA har 30 års erfaring med varming av motor og kupé i bil. Det absolutt lureste er å bruke motorvarmeren til å forvarme motoren OG kupevarmeren til å varme kupéen. Det å bruke litt tid på å varme er en fordel – både fordi det minsker slitasjen på motoren, og fordi det øker komforten for føreren. Om varmen får stå lenge nok blir varmen jevnt fordelt, og høy nok til at motoren fungerer optimalt. Det finnes flere typer motorvarme, og ikke alle kjøretøy kan bruke alle de ulike løsningene. Enkelte kjøretøy har en motor som hindrer tilfredsstillende sirkulasjon på kjølevæseken når man varmer, fordi de har flere separate kjølekretser som er avstengt med ventiler. Dersom man bruker feil varmer på kjøretøyet kan man få varsel om «motorfeil», blant annet grunnet ubalanse i temperatur på motoren. Man bør også være forsiktig med å tilføre for mye effekt på motorvarmeren, spesielt dersom man i tillegg bruker kupevarmer og batterilader. Det totale strømtrekket må naturlig nok ligge innenfor det den aktuelle kursen kan håndtere. Ujevn temperaturfordeling er en annen ulempe med for rask og høy oppvarming. Dersom man ikke er klar over at god og riktig sirkulasjon oppnås ved bruk av kjølevannsvarmer, kan det i verste fall føre til overoppheting/koking av kjølevæske, samt overtrykk i kjølekretsen. Gjør et trygt og rett valg til ditt kjøretøy – vi har brukt 30 års erfaring for å finne de rette løsningene for deg!! hilsen DEFA Hei, gøy at dere tar tiden til å skrive innlegg på forum og følger med. Har forsåvidt fått kjempe god respons av support avdelingen deres. Ser ikke helt hva relevansen er for problemstillingen min, det virker for meg som om det er feilaktig oppkoblet og ingenting feil med produktene. Godt å høre at du har fått hjelp fra Support,og så vil vel verkstedet sørge for at koblingen blir riktig. Vi ønsket å oppklare eventuelle misforståelser rundt produktene våre. God og varm vinter ønskes deg, hilsen DEFA 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Målte ingen strøm Antakelig mest sannsynlig at elementet er defekt, da. Det kan i teorien også være koblet feil, om du har en releboks med to separate utganger (som slås av/på av seg selv, styrt av to forskjellige timere eller temperatursensorer), men da må du gå mer i detalj om hvilke deler du har i systemet. En feilsøkingsløsning er å prøve å koble sammen inntakskabel og motorvarmerelement direkte, og koble timer/rele/kupevarmer helt ut av kretsen, og deretter måle strøm/effekt på nytt. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 Irriterende nok fungerer dette fortsatt ikke etter å ha vært innom forhandler. De har derimot fikset GPS og den biten, da forventer de vel at man ikke stiller flere spørsmål. Tok en ny runde i dag, med gode 26 grader inne i bilen tok jeg meg en runde. Spør på nytt igjen om håp at noen vet, hva er forventet temperatur enten det er kjølevæska eller olja som skal bli oppvarmet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Se diagrammene på side 7. I -20* øker tempen på motorblokka fra -20 til ca 0* på en time med blokkvarmer (kjølevæske), og på 3 timer med bunnpannevarmer (olje). Oljevarmeren gir naturlig nok mer virkning på oljen, som de blå og grønne kurvene viser. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 Herlig! Var akkurat dette jeg trengte! Til info, i dag sto bilen i 2 timer (2.5 grader ute). Startet bilen og fikk 6 grader på kjølevæske og girkasseolja. Ca. 4 grader på motorolja, kjølevæske og girkassa fulgte som vanlig hverandre mens motorolja henger litt bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå