konsonor Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Hei, jeg kjøpte en ASUS UX501VW brukt på finn. Da jeg skulle gjenopprette PCen etter å ha kjøpt den, oppstod det endel problemer. Det stoppet opp etter at jeg fikk feilmeldingen "ikke nok minne til å gjennomføre operasjonen". Etter flere forsøk klarte jeg heller ikke å komme meg inn på OS-et - som var W10 professional. Det endte med at jeg måtte ta en clean install med W10 Home. Etter dette har jeg hatt endel problemer. Har lastet ned alle driverne fra ASUS sine hjemmesider, i tillegg til å laste ned "Intel update manager" og gjort alle oppdateringene på Windows update.Problemene er som følger: Om pcen har stått en stund i ro uten bruk og skjermen er blitt slått av, forsvinner musepekeren. Omstart fikser problemet. Om jeg lukker igjen lokket, skur den på dvale- eller hvilemodus, og lar den stå en stund, får jeg bare en svart skjerm, og for å få den til å gå igjen - må jeg ta omstart. I tillegg, når jeg bruker 4k-oppløsning har Windows oppført seg veldig seigt og hakkete. Ved multitasking og for eksempel spilling av poker, vil animasjonene hakke. Derfor har jeg justert ned til full HD, og da fungerer det fint. Regner med det ikke skal være sånn?PCen er helt strøken ellers, ingen skader.Håper noen kan gi meg noen gode råd her. Endret 13. november 2016 av konsonor Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Hadde oppdatert skjermkortdriveren via "intel update manager", men da jeg gikk tilbake til den ofisielle fra Asus, ordnet problemet seg.Greit å skrive det om noen opplever samme problem.Er det forresten noen som vet hvordan garantien blir påvirket ved en clean install? Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Windows Key + X -> Device Manager (Enhetsbehandling), høyreklikk mus og Egenskaper. Her skal du ha en egen "Power management tab". Huk [AV] " Allow the computer to turn off this device to save power ". For Black screen problemet ditt, kan du prøve ut det som står her 4k krever mye ram av pc'n din, så multitasking blir nok vanskelig. Ta å sjekk over ram bruken din når du kjører 4k singulært. 1 Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Takk for svar! Musproblemet forsvant, sammen med "svart skjerm", etter jeg gikk tilbake på driverversjonen. Kan forstå at 4k krever mye. Da er det kanskje like greit å slå over når jeg skal se 4k-innhold? Ellers merket jeg ikke store forskjellen på det og vanlig full-HD. Minnebelastning ligger på rundt 50-60% på full HD ved vanlig bruk, "surfing, poker, videoklipp, spotify, skolearbeid, osv. Ligger likt med 4k, men merker at om jeg for eksempel trykker alt+shift for å bytte vindu, hakker animasjonen. Slikt er for meg utrolig irriterende, men problemet forsvinner altså i full HD. Så da virker det som jeg endelig sitter igjen med null problemer Edit : Ser også at scrolling går mer hakkete i 4k. Endret 14. november 2016 av konsonor Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 4k har svært lite support med tanke på kompatibilitet for øyeblikket og du burde kun bruke det når du vil fiffe litt opp (tenker da film o.l), Skjer denne hakkingen når du alt tabber ut fra fullscreen (spill, fullscreen youtube ol.) eller generell surfing mellom nettlesere/foldere/spotify osv? Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 (endret) 4k har svært lite support med tanke på kompatibilitet for øyeblikket og du burde kun bruke det når du vil fiffe litt opp (tenker da film o.l), Skjer denne hakkingen når du alt tabber ut fra fullscreen (spill, fullscreen youtube ol.) eller generell surfing mellom nettlesere/foldere/spotify osv? Skjer mellom enkle programmer. Vet dog ikke om det fungerte bra når tidligere eier hadde pcen. Virker som windows blir treg på flere måter. Er ikke et must for meg å ha 4k på konstant, men hadde vært greit å visst om det virkelig skulle vært så dårlig. Virker jo ikke som det er minnet, siden belastningen er noelunde lik? Vet heller ikke hvordan det er med support hos Asus når jeg har clean install. De vil nok skylde på det med første mulighet... Endret 15. november 2016 av konsonor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå