Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skulle skifte bremselyskontakt. fått feil kontakt


G-Man™

Anbefalte innlegg

Har i forbindelse med EU kontroll fått beskjed om å utbedre bremselysene på bila. de virket vist ikke lengre. (har aldri tenkt på å sjekke akkurat de, men har påsett at alle andre lys fungerer med jevne mellomrom)

søkte litt rundt, og fant ut at en mulig kilde til problemet kan være bremselys kontakten, så stakk innom mekonomen når jeg var i byen å handlet. 160 kr var jo ikke mye penger tross alt. verdt å prøve før jeg setter den inn på verksted for feilsøking tenkte jeg.

 

var altså en slik jeg skulle ha

https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/kontakter/kontakter/bremselyskontakt-ps449a23-510091no

 

men endte opp med denne istedet

https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/kontakter/kontakter/bremselyskontakt-ps449a23-510213no

 

Er en Citroen C8 den skal på, og ser jo at den bilen stå oppført på begge kontaktene, men den jeg har fått passer jo overhodet ikke :p

Det å kjøre en tur til byen koster meg mer enn kontakten kostet, men er det mulig å bytte den inn på alle mekonomen butikkene?

 

Har sjekket pærene (park/kjøre lys fungerer, de deler jo samme pære?) og sikringene, de fungerer alle.

Så er vel naturlig å mistenke denne kontakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke nødvendigvis være kontakten, kan jo bare være pæra. Nå aner ikke jeg om du har varsling på pærer som ryker i den bilen men.. alternativt kan det være irr/dårlig kontakt inni selve lykta.

 

Er det forresten bare i ene lykta? Hvis det er i begge så kan det være sensoren som trykkes inn når du bremser eller kabelbrudd derfra.

Lenke til kommentar

Stort sett alle andre enn mekonomen kaller det der en bremselysbryter, ikke -kontakt, derav litt forvirring...Om alle bremselysene, inkludert tilhengerkontakt, er døde, så er det sannsynligvis bryteren (eller sikring/strøm fram til den) som er defekt, ja.

 

Det er to forskjellige tråder i park/bremselyspærene, (en 21W til brems og en 5W til park) og de ryker ikke nødvendigvis samtidig, men bremselys-tråden i alle pærene (inkludert høytsittende og tilhenger) ryker heller ikke samtidig, så det er som nevnt noe annet feil.

 

Tror nok du må returnere den til samme butikken den var kjøpt, men om det er noe som vanligvis er lagervare, så kan det jo hende en annen avdeling kan ta imot den, i alle fall ved bytte i annet produkt; å få tilbake pengene blir en annen sak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...