Gå til innhold

Er det feil å være hvit i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Dine forfedrene bygget et samfunn som gir deg fordeler idag og ulemper idag for andre. Bør ingen prøve å rette hvor urettferdig det gjør samfunnet idag?

Så lenge institusjonell rasisme eksisterer er en rase privilegerte ovenfor andre. Dette arvet samfunnet fra deres forfedrene. Det er ikke nødvendigvis de privilgerte eller de som er undertrykktes skyld. Hvis noe fordeler ikke finnes for de som ikke arvet priviligier, så vill det alltid bli urettferdig, selv om det er ikke nødvendigvis deres skyld

 

 

Hei rasist, hvilke fordeler er dette konkret? Gi meg noen eksempler på noen slike fordeler som jeg som hvit mann har så jeg kan hente dem ut...

 

Hvilken institusjonell rasisme er det du prater om hr rasist? Er det slik som universiteter som lager lavere krav for svarte for å komme inn? Er det slik som universiteter som arranger samlinger hvor kun svarte får delta? Er det slik som professorer som ønsker den hvite rase utryddet fra jorden? Er det slik som offentlige utvalg som ansetter svarte på grunnlag av deres rase? Er det slik som arbeidsplasser slik som BBC som ansetter svarte på grunnlag av deres rase?

Er det slike institusjoner du snakker om hr rasist? For de går UTELUKKENDE i hvites disfavør om du ikke har lagt merke til det... Hvite menn er den ENESTE gruppen som de offentlig INSTITUSJONER AKTIVT diskriminerer mot, og det i MASSIVT omfang.

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at noen hvite synes det er et problem å være hvit. Som hvit kvinne har jeg opplevd litt rasisme et par ganger da afrikanere helt uprovosert har spyttet etter meg.

 

Ellers er det å være hvit bare en fordel. Om dere synes det er et problem å være hvit, ville dere byttet til å være svart eller asiatisk? Neppe.

 

Så lenge man har de viktige tingene i livet på plass har man som hvit nesten et "free card" for å bli sett på som en person som kan stoles på når det gjelder jobb, vennskap og leie bolig. En gang jeg skulle leie bolig ville utleier at jeg skulle komme på visning først, men jeg sendte bare et bilde av meg, og vips så fikk jeg den. Lurer på om det samme hadde skjedd om jeg var fra midt-østen?

I tillegg er det ingen hvite som blir sett på som uattraktive bare fordi de er hvite, har jeg inntrykk av. Slik er det derimot for andre "raser". Det er også for eksempel nok av vitser om svarte om hvordan de stjeler ting og gjør annet humbug, tror de har det mye vanskeligere når det gjelder rasisme.

 

Så slutt å klage... Tenk nøye etter om dere ville byttet hudfarge og opprinnelsesland, svaret er nok nei. Jeg ville ikke byttet. :p

Er det en fordel overalt, eller bare i områder med hvit majoritet?

 

Lenke til kommentar

 

 

Er det en fordel overalt, eller bare i områder med hvit majoritet?

 

 

Vil si overalt, så lenge det er et sivilisert i-land der folk ikke vil prøve å rane deg. ;) Men der kan det også være en ulempe å være hva-som-helst-annet-enn-majoriteten, uansett om det er hudfarge, opprinnelsesland eller religion.

Lenke til kommentar

Så slutt å klage... Tenk nøye etter om dere ville byttet hudfarge og opprinnelsesland, svaret er nok nei. Jeg ville ikke byttet. :p

 

Er det egentlig noen som har klaget over såkalt "rasisme mot hvite"? Det jeg har sett folk klage over, er at en spade ikke kalles en spade. Eksempelvis har det vært argumentert for at ordlyden bak "rasisme" er viktigere og mer reell mot et utvalg "raser" enn andre. Hvem er det egentlig som klager her? Det er selvfølgelig den som forsøker omdefineringer grunnet forskjeller mellom sand og smågrus – det er liten til ingen rasisme den ene veien eller den andre. Forskjeller i jobbmuligheter, eller muligheten for å leie leilighet, sortert etter "rase"? Kunne knapt vært mindre variasjon ved normal-fordelt lottotrekning..

Lenke til kommentar
Er det en fordel overalt, eller bare i områder med hvit majoritet?

Vil si overalt, så lenge det er et sivilisert i-land der folk ikke vil prøve å rane deg. ;) Men der kan det også være en ulempe å være hva-som-helst-annet-enn-majoriteten, uansett om det er hudfarge, opprinnelsesland eller religion.

Så det er ikke en fordel i områder hvor hvite ikke utgjør majoriteten?

Lenke til kommentar

 

 

Er det en fordel overalt, eller bare i områder med hvit majoritet?

Vil si overalt, så lenge det er et sivilisert i-land der folk ikke vil prøve å rane deg. ;) Men der kan det også være en ulempe å være hva-som-helst-annet-enn-majoriteten, uansett om det er hudfarge, opprinnelsesland eller religion.

 

Så det er ikke en fordel i områder hvor hvite ikke utgjør majoriteten?

 

Spørsmålet er ikke hvem utgjør majoriteten, men hvem som har mest makt. Jeg bodde i en liten by i North Carolina i flere år som barn og 60% av innbyggerne var afroamerikanere. Afroamerikanerne fikk ikke gå rundt byen som ville uten å bli jaget av politiet og av og til kom KKK til å skremme dem bort fra steder som domineres av hvite. Alle maktholderne i byen var hvite. Dette støtte av politiet betydde at hvite ikke ble redd når de gikk rundt de svarte deler av byen.
Lenke til kommentar
Så det er ikke en fordel i områder hvor hvite ikke utgjør majoriteten?

 

Spørsmålet er ikke hvem utgjør majoriteten, men hvem som har mest makt. Jeg bodde i en liten by i North Carolina i flere år som barn og 60% av innbyggerne var afroamerikanere. Afroamerikanerne fikk ikke gå rundt byen som ville uten å bli jaget av politiet og av og til kom KKK til å skremme dem bort fra steder som domineres av hvite. Alle maktholderne i byen var hvite. Dette støtte av politiet betydde at hvite ikke ble redd når de gikk rundt de svarte deler av byen.

 

Så hvite utgjorde ca 80 % av landets befolkning?

Lenke til kommentar

 

 

Så det er ikke en fordel i områder hvor hvite ikke utgjør majoriteten?

 

Spørsmålet er ikke hvem utgjør majoriteten, men hvem som har mest makt. Jeg bodde i en liten by i North Carolina i flere år som barn og 60% av innbyggerne var afroamerikanere. Afroamerikanerne fikk ikke gå rundt byen som ville uten å bli jaget av politiet og av og til kom KKK til å skremme dem bort fra steder som domineres av hvite. Alle maktholderne i byen var hvite. Dette støtte av politiet betydde at hvite ikke ble redd når de gikk rundt de svarte deler av byen.

Så hvite utgjorde ca 80 % av landets befolkning?
40% av byen var europeiske amerikanere
Lenke til kommentar

 

40% av byen var europeiske amerikanere

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1748053&page=16&&do=findComment&comment=23667379

https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=23667533

Er det en fordel å være hvit i et usivilisert u-land, hvor majoriteten har mørkere hudfarge enn hvite(hvite er majoriteten i siviliserte i-land?)?

Hvilken rase er maktholderne i dette landet?
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at vi er biologisk predisponible for å ha preferanser for personer som står oss nært. Så først og fremst vår egen familie, og slekt, så våre venner, nabolag, personer som ligner på oss, byen eller tettstedet vi er født og oppvokst i, kulturelle historiske delte minner. Landet vårt. Folk som gjør ting vi liker, oppfører seg som oss. Folk som ligner på oss utfra flere ulike perspektiver. Rase er en del av dette.

 

Så kan du observere media de siste ti årene i henhold til fokus på rasisme der det kan finnes mulighet for det. Eller utdanningen i skolen. Er det ikke sant at det har blitt fokusert på å.. hva skal vi si, trene oss opp til å korrigere for slik tankegang, altså behandle svarte på samme måte som hvite? For å understreke hva jeg mener kan jeg spørre mer retorisk: Hvordan kan det ha seg at det å stå på svartes "side" nærmest alltid er det politisk korrekte? Hvorfor er det den politisk korrekte siden og ikke motsatt, om vi som safmunnsmedlemmer ikke nesten blir "lært opp" til lære oss det perspektivet, og helst være enige i det?

 

Hvis det jeg sier nå er tilfelle, hvordan kan det fortsatt være så mye rasisme? Vi er jo blitt lært opp til å IKKE tenke mindre om svarte enn hvite. Så hvem er det da som gjør det, etter minst ti år med anti-rasisme på så og si alle fronter? Og hvis folk fortsatt er så rasistiske som du påpeker, hvordan kan vi i det hele tatt gjøre noe med det mtp. på den iherdige innsatsen vi allerede har gjort?

 

Min mening er at det ikke finnes noe særlig stygg rasisme mot svarte i Norge. Kanskje folk har preferanser, men det må de da også få lov til, eller? Det vi ikke har fått bort av rase-preferanser til nå, vil vi aldri få bort heller. Hvis du søker jobb i det private næringslivet vil ikke hudfarge spille noen rolle (insentivet er penger, ikke hvithet) for arbeidsgiveren. Hvis du søker jobb i det offentlige vil de i enkelte tilfeller gi deg fordel for å være minioritet til og med, så du vil aldri møte mye motgang der. Det er alltid noen idioter som stikker seg ut i kommentarfeltet eller på andre arenaer, men det vil det alltid være.

 

Dessuten er svarte og hvite heller ikke homogene grupper bortsett fra hudfargen (hvorfor skulle de være det?). Det er kulturelle forskjeller og biologiske forskjeller. Og dette er ganske viktig å være klar over. Så statistisk rådata av lønninger, jobber osv. gir deg ikke et godt svar på at om er rasistisk diskimminering på gang.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1748053&page=16&&do=findComment&comment=23667379

https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=23667533

Er det en fordel å være hvit i et usivilisert u-land, hvor majoriteten har mørkere hudfarge enn hvite(hvite er majoriteten i siviliserte i-land?)?

Hvilken rase er maktholderne i dette landet?

Hvilke usiviliserte u-land har hvite makta?

Lenke til kommentar

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1748053&page=16&&do=findComment&comment=23667379

https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=23667533

Er det en fordel å være hvit i et usivilisert u-land, hvor majoriteten har mørkere hudfarge enn hvite(hvite er majoriteten i siviliserte i-land?)?

Hvilken rase er maktholderne i dette landet?

 

Hvilke usiviliserte u-land har hvite makta?

 

Trodde su snakket om et hypotetiske land.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...