petterg Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg fikk et spørsmål som jeg kom til kort med, og håper noen her kan hjelpe. Hva finnes av systemer for å overvåke et rom? Ideelt sett ønskes følgende funksjonalitet: 1) Opptak skal gjøres kontinuerlig av 3-4 kameraer med lyd, hele døgnet, uansett om det er aktivitet i rommet eller ikke. 2) Opptak skal lagres i 6 timer, så skal de automatisk slettes. 3) Hvis det skjer noe som man ønsker å se nærmere på skal det være relativt enkelt for en bruker å gå inn på systemet og hente ut opptakene fra et tidsrom, f.eks fra kl 15.00 til kl 15.30 for lagring og fremtidig avspilling på egen laptop. 4) Kameraene eller enheten som opptakene lagres på skal ikke være tilgjengelig for noen utenfor rommet. 5) Dersom et kamera faller ut, eller det er problemer med lagringsenheten må administrator varsles, f.eks med mail 6) Bruker skal ikke ha tilgang til å gjøre annet med systemet enn å hente ut opptak for ønsket tidsrom. 7) Kameraene bør kunne fungere i dårlig lys. Kombinasjonen av 2) og 4) ivaretar personvern på en tilfredsstillende måte. 4) Kan løses ved at rommet får en egen sone på brannmur og trenger ikke være en egenskap ved selve overvåkningsløsningen. Jeg ser for meg at kamerane bør være ip-basert, helst drevet ved PoE. Lagringsløsningen ser jeg for meg at er en pc med en eller annen programvare. Er det noen har noen erfaringer og/eller anbefalinger på dette området? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Dette er spec til noen som har spesialisert seg på denne typen utstyr. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Brukergrensesnittet er på et profesjonelt nivå som jeg tror du ikke finner i en standard softvare, men du burde søke/spørre litt i utenlandske spesialiserte forumer siden de gjerne lager/modifiserer softvaren selv. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Sjekk ut softwaren som følger med dlink sine kamera. Dview tror jeg den het. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Takk for tips Noen som kjenner til forum som har spesialister på dette? Edit: Det er er ikke snakk om mange brukere. Det tengs bare en administratorkonto og en ikke-admin konto. Edit2: Strengt tatt er det ikke et krav om ikke-adminbruker, kun et ønske. Grunnen er bare å hindre at noen ved en feiltagelse stopper systemet, slik at neste bruker som kommer til rommet ikke skal trenge å sjekke at systemet virker før han/hun/de starter sine aktiviteter. (Dette er for en privat studentlabb hvor ting kan skje, og formålet er å kunne studere hva som faktisk skjedde hvis noe skjer så fort at man ikke rakk å få det med seg.) Endret 13. november 2016 av petterg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Husk å informere om kameraovervåkning godt synlig på aktuelle rom. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Tror heller da at et selvstendig system med intern HD er greiest løsning da, den vi ta kontinuerlig opptak i loop kan være en rimelig løsning og flesteparten av disse systemer i dag kan brukes via telefon/app. Foreksempel denne "første som dukket opp når jeg søkte på overvåkningssystem med harddisk". Endret 14. november 2016 av Nautica Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Sjekk ut softwaren som følger med dlink sine kamera. Dview tror jeg den het. Kan man plukke ut innspillinger fra et tidsrom i denne? Jeg klarer ikke å finne noe informasjon om en slik funksjon. I appen jeg bruker som dashcam løses det ved at det lages en ny fil hver 2. minutt. Hvis man skal plukke ut videoer for et tidsrom kopierer man altså filene som har kommet i det tidsrommet. En software på pc som lagrer i mange små filer ville løst det problemet - og adminkonto utfordringen ved at man kan sette opp smb fildeling og kun gi lesetilgang. Endret 14. november 2016 av petterg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Stort sett alle digitale opptaksmedier/overvåkingskameraer bruker et filsystem hvor du kan bestemme hvor lang hver bildefil skal være og de blir lagret med klokke/dato, det er kun analoge "CCTV" som gir sømløst opptak. Endret 14. november 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå