Gå til innhold

6600K-oppgradering. Er GF 1060 verdt det? Tips til hovedkort mm. mottas med takk

Anbefalte innlegg

Den gamle traveren med i7 2700K og gtx 460 må skiftes ut. Jeg har slengt sammen en liten liste her: http://www.prisjakt.no/list.php?l=320029

Harddisk: 2x Toshiba E300 HDWA120EZSTA 64MB 2TB - Jeg har en 128GB Corsair Force GS SSD som skal brukes som OS-disk
Prosessor: Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151  - Rimelig sikker på at dette er riktig prosessor for meg. Gikk for i7 for seks år siden, men trengte det ikke da, og trenger det ikke nå.
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB - Overhodet ikke noe bevisst valg.
Hovedkort: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 - Mer eller mindre tilfeldig valg dette og

Skjermkort: Zotac GeForce GTX 1060 Mini HDMI 3xDP 6GB - Er det verdt det? Trenger jeg det?

Jeg er usikker på hovedkortet, men tenker det sikkert er greit? Det har USB3, og jeg har ingen krav utover det, bortsett fra at de skal ha greie muligheter til å klokke prosessoren. Det er bevisst at jeg har valg 16GB RAM på 3000MHz; Jeg innbiller meg at dette er greit med tanke på mengde, og med tanke på klokking, men fortsatt åpen for forslag.

Harddisken er valgt fordi det var 2TB-disken med mest GB per kr. Planen er å dele hver disk i to, og så lage et striped volume i win10 og et raid0 i linux for litt bedre ytelse sammenliknet med én større 4TB eller 3TB-disk.

Jeg har en helt grei PSU på 500W fra Silver Power fra før, og hadde egentlig tenkt å beholde denne. Kabinett har jeg og.

Skjermkort er jeg veldig usikker på. Trenger jeg 6GB? Er et 1050 med 4GB bra nok?

Per i dag er jeg mest opptatt av at Witcher 3 og Planetside 2 kjører smooth mens det ser awesome ut - med andre ord trenger jeg kanskje ikke voldsomt mye. Samtidig er jo planen at maskinen skal vare i nye seks år før neste oppgradering. Det blir fort dyrere om jeg sparer 1000kr på skjemkort nå, bare for å måtte kjøpe et nytt til 2000kr om tre år.

Kjøing: jeg kunne tenke meg å kjøle både CPU og GPU med vann, men det kan vel bli vanskelig å få dette inn i samme loop med mindre jeg bygger sløyfe selv? Det blir vel fort både dyrt, tidkrevende og med rom for feil. Hvis dette ikke er mulig med et ferdigkjøpt sett, er det poeng at skjermkortet ikke bråker for mye, og særlig at det er tilnærmet lydløst når det idler. Så kan CPUen gå på etellerannet corsair-sett.

Listen ligger nå på 8333, og blir jo et par hundre kroner dyrere når den skal kjøpes inn, alt er jo ikke billigst i samme butikk. Ideelt kunne jeg tenke meg å komme på under seks tusen, men jeg HAR råd til det jeg har valgt ut der nå, og kompromisser kan jo fort bli dyrere på sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik, en i5 6600K vil ikke være noe bedre 6 år fra nå enn din i7 2700K. Selv om 6600K har litt bedre ytelse klokke for klokke, så har den ikke Hyper Threading som din 2700K har (4 vs 8 CPU tråder). Ergo ikke et godt bytte.

Ønsker du god fps i Witcher 3, så er nok GTX 1060 6GB det minste du bør gå for. Spill som kommer 1 år fra nå vil kreve enda mer, og plutselig er ikke 1060 kortet noe bra heller mer. Hvis du virkelig skal bygge en PC som varer i 6 år fremover, så snakker vi MYE dyrere enn det du har tenkt deg. Raskeste gamer kortet i dag er nVidia Titan XP, som koster 13 000 kr for ett kort...! Selv det kortet vil slite med spill som kommer om et par år fra nå, så ergo ikke verdt pengene.

Derfor kjøper du det viktigste for deg for dagens spill. Skal du følge med utviklingen må du nesten oppgradere deretter også.

Mine råd da :

- Kjøp en bedre CPU kjøler, som Noctua U14S eller D15S, og overklokk din 2700K til 4.5 Ghz. Da har du rask nok CPU en stund til. Sørg for at du har 16GB RAM om du ikke har det fra før.

- Kjøp deg et GTX 1060 6GB kort. Da slipper du å bytte din PSU. Skal du kjøpe GTX 1080 kort, så bør du også kjøpe ny PSU.

- Kjøp deg en større SSD, som f.eks Samsung 850 EVO på 512GB til å ha spill på. Dine gamle harddisker bruker du til backup/lagring av andre ting. Gamle SSD'n din kan du ha OS på.

Så er det bare å spare opp mer penger til å oppgradere CPU, hovedkort, RAM og PSU senere :)

Spørs jo hvor viktig gaming blir for deg fremover.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

For å si det slik, en i5 6600K vil ikke være noe bedre 6 år fra nå enn din i7 2700K. Selv om 6600K har litt bedre ytelse klokke for klokke, så har den ikke Hyper Threading som din 2700K har (4 vs 8 CPU tråder). Ergo ikke et godt bytte.

(...)

Spørs jo hvor viktig gaming blir for deg fremover.

Har det ikke skjedd mer på fem år? Hadde trodd 2700K var helt utdatert i dag. Men jeg ser flere mener det ikke er tilfelle. Men da kan det virke som om det er en god idé å oppgradere bare skjermkortet og evt. RAM. Og kanskje ta meg råd til en SSD til også.

Ny prosessorkjøler trenger jeg uansett, Corsair hydro H80-en har nemlig pumpa nettopp gått på, det er derfor jeg tenkte det var på tide med en oppgradering. Fordelen med å opgradere "alt" er at serveren også kunne få ny innmat. Men klart - trenger jeg ikke en oppgradering, så trenger jeg ikke en oppgradering.

Det siste poenget ditt er heller ikke så dumt - jeg gamer lite, og det blir neppe noe mer fremover. Tipper en vanlig uke ligger på mellom tre og åtte timer. Men da liker jeg at det ting funker greit også. Stasjonærmaskinen brukes også en del som kontormaskin, og selv om det ikke krever mye krefter, rettferdiggjør det ihvertfall å ha den i det hele tatt. Noen tusen ekstra for at den skal være en god spillmaskin er ikke så vanskelig å forsvare.

@PatosBr00: Jeg vet ikke helt hvor kresen jeg egentlig er. Jeg trenger ikke minst 60fps, og reagerer egentlig først når det virkelig hakker, så lenge det stort sett flyter "jevnt" ellers.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor kresen jeg egentlig er. Jeg trenger ikke minst 60fps, og reagerer egentlig først når det virkelig hakker, så lenge det stort sett flyter "jevnt" ellers.

Kanskje like greit at du ikke er vant til mer. Når man først har opplevd å spille på en 144/165 Hz G-Sync monitor, og med skjermkort som klarer å levere tilsvarende i fps, så er det grusomt å gå tilbake til 60 hz gaming. Kanskje ikke så viktig for spill som Witcher 3, men spill som Crysis og Battlefield blir en helt annen opplevelse med rask skjerm og skjermkort, det skal jeg si deg ;)

Lenke til kommentar

De siste 5 årene, helt siden Intel kom med "sandy bridge", har det ikke skjedd så veldig mye på prosessorfronten. Intel har fokusert mest på effektivitet og effektbruk. Dessuten har konkurransen fra AMD vært nesten fraværende. 

Nå vil selvsagt en ny i7 være raskere enn din gamle i7, men ikke utklassing som vi var vant til med før. Så lenge du har i5 eller i7 "K" prosessor, så vil de med samme klokkehastighet ikke ligge så fryktelig lang fra hverandre i ytelse i spill.

Noe av forskjellen ligger også i DDR3 vs DDR4 minne.

Hvis du vil oppgradere, så ville jeg nok uansett ventet til de nye "kaby lake" prosessorene kommer like over nyttår. Evt så skal AMD komme med de nye Zen prosessorene sine også.

Når det gjelder skjermkortet ditt, så er det utklasset for å være snill :D
Hold øye med prisene på¨skjermkort frem til 25 november (black friday). Hvis du ikke skifter skjermkort mer enn hvert 3-4år, så vil nok en GTX1070 være mest gunstig med hensyn til pris/nytte. Burde komme en del av dem til under 4000,- den 25.

Her er en test av cpu fra 2600k til 6700k, hvor alle er klokket til 4.4GHz.

https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

• Liker 1
Lenke til kommentar

En overclocket i7 2700 vs stock i7 6700 yter alt fra likt til en diff på 10 fps i ymse spill. (Favør i7 6700k)

Jeg er enig i at et 1070 kort ville vært den beste veien å gå, med en god CPU-kjøler og en SSD.

Mens du er i gang med å oppdatere litt, bør du kjøpe en kvalitets PSU. En 6 år gammel Silver PSU er vel å be om trøbbel. Gå for minst en 650W gold fra corsair eller evga. Ville nok overclocket CPU om du ikke har gjort det alt.

Lenke til kommentar

Jeg skal kikke litt etter tilbud fremover. Jeg ser imidlertid at flere mener man bør vurdere RX 480 i stedet for GTX 1060.

Argumentene er:

- Flere hundre kr billigere for 4GB, fortsattbilligere med 8GB mot 1060 med 6GB

- Bedre ytelse i DX12 og Vulkan gjør det sannsynlig at den holder seg bedre i nye spill

- AMD visstnok generelt bedre på støtte og driveroppdateringer fremover, som også gjør at den holder seg bedre

- Mer RAM betyr at den kan håndtere større/mer detaljerte textures.

Motargumentene er litt mer strømforbruk/varme, og ikke like god fps per i dag i en del spill (men bedre i noen spill). Witcher 3, som jeg bryr meg mest om er i dag, ser ut til å være jevnt.

Noen som har noen tanker om det?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det for 1 måned siden, og jeg er stort fornøyd med kortet 60+fps både om jeg har en utdatert CPU (AMD PHENOM X6 1100TI) lager ikke noe lyd kjølig, det meste jeg har fått er 65 grader og veldig billig. Anbefaler det på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Jeg synes denne tråden har vært litt interessant. Sitter med en i5 2500K som er ganske bra overklokket og vurderer en ny maskin med  i7-6800K. Egentlig funker maskinen jeg har nå ganske greit men etter som jeg kunne tenke meg å bytte en NAS og ha i boden kan den gamle hardwaren være greit å ha som første maskin. 

Lenke til kommentar

Jeg synes denne tråden har vært litt interessant. Sitter med en i5 2500K som er ganske bra overklokket og vurderer en ny maskin med  i7-6800K. Egentlig funker maskinen jeg har nå ganske greit men etter som jeg kunne tenke meg å bytte en NAS og ha i boden kan den gamle hardwaren være greit å ha som første maskin. 

Jeg gikk for RX 480 (Sapphire Nitro+, et demokort priset under nytt 6GB GTX 1060), et sett med 16GB RAM (Hade bare 8 fra før, fant ikke DDR3-brikker som matchet) og Noctua NH-U14S.

De manuelle OC-instillingene jeg hadde gjort i BIOS måtte endres pga. ny RAM, så jeg satt bare på Auto OC med performance profile på hovedkortet (Asus P8Z68-V PRO). Da klokkes i7 2700K-en automatisk opp til 4,34GHz eller deromkring, og CPUen er  ikke noen flaskehals i WItcher 3. Jeg rakk riktignok bare å spille et kvarter som test, men mener alle kjernene lå på under 70% utnyttelse som maks. Under et kvarter prime95 var temperatruren mas 75 grader på varmeste kjerne, og lå stort sett på 73 grader, så NH-U14s holder i massevis med én vifte på denne klokken - prime95 gir jo en del høyere temp enn under vanlig bruk. Spørsmålet blir vel hvor mye dårligere i5-en din yter? i7-en min er jo ikke akkurat klokket til maks, den har kjørt stabilt på 4,6 før. Samtidig så vil jo det dobbelte andtallet tråder sammenliknet med i5-en kunne være til hjelp i programvare som utnytter det.

RX480 utnyttes 100% med alt på Ultra i witcher 3 (1680x1050), og har noen synlige FPS dips. Satser på at det vil flyte perfekt med noe nedjustert et par hakk og en ny 1080p freesync-monitor, som er planen. Det kan nok klokkes litt til også. Kortet lå uansett på smertegrensen for hva jeg var villig til å bruke bare på skjermkort, så det stod mellom det og GTX 1060. 1070 var for dyrt, og ikke egentlig noe alternativ. Jeg var litt usikker på om 1060 var et bedre valg, men i tillegg til at RX 480 antakelig holder seg bedre, har jeg mulighet for Crossfire. Hvis jeg senere oppgradere HK og CPU vil jeg sannsynligvis koste på meg en ny PSU samtidig, og kan plukke opp et brukt, relativt rimelig rx 480 til. Det blir neppe noe kjøp i 2017, men i 2018 kan jo ny prosessorgenerasjon ha falt nok i pris til at det begynner å bli interessant.

@Kjetil Lura, maskinen brukes ikke til noe krevende for tiden utover litt spilling innimellom. Men siden RX 480 er ganske godt egnet til både folding og mining, kan det hende jeg setter i gang noe sånt etter hvert. Ellers enig i at AMD trengs, det var litt av grunnen for valget av rx 480 også.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

De manuelle OC-instillingene jeg hadde gjort i BIOS måtte endres pga. ny RAM, så jeg satt bare på Auto OC med performance profile på hovedkortet (Asus P8Z68-V PRO). Da klokkes i7 2700K-en automatisk opp til 4,34GHz eller deromkring

Auto OC i BIOS er ikke å anbefale. Sannsynligvis setter den for høy vcore. Min 2600K @ 4500 trenger 1.35v. Husker ikke hva jeg har "Loadline calibration på", men kan finne det ut hvis du vil. RAM setter du selv også.

Edit : jeg tok noen screenshots av mine BIOS OC settings. Jeg kan sende deg dem på PM om du ønsker :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Auto OC i BIOS er ikke å anbefale. Sannsynligvis setter den for høy vcore. Min 2600K @ 4500 trenger 1.35v. Husker ikke hva jeg har "Loadline calibration på", men kan finne det ut hvis du vil. RAM setter du selv også.

Edit : jeg tok noen screenshots av mine BIOS OC settings. Jeg kan sende deg dem på PM om du ønsker :)

Gjerne det. :) Jeg er klar over at auto ikke er helt bra - det var derfor jeg hadde det manuelt tidligere, men det var litt styr å gjøre det i går for å sjekke om ting funket OK. Det er sikkert tre år siden jeg har gjort noe som helst med OC-instillingene. Lur som jeg var dokumenterte jeg jo ikke innstillingene som lå inne heller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...