Gå til innhold

utdanning til styrmann?

sti9

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er 26 år og har generell studiekompetanse. Eg har jobba jobba på båt siden jeg var 19 men har ingen fagbrev. Eg tenker på styrmann skule, men sitter med hus og lån og har ikke råd til å slutte i jobb for å gå på skole. Er det noen som vet om det er mulig å utdanne seg mens jeg jobber? eventuelt andre yrker innforbi maritim og båt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt om at det går an å ta styrmannskolen på deltid. Spesielt siden du ikke har fagbrev så må du vel også da ta en treårig variant, med mindre du kommer inn på 2-årig fagskole på grunnlag av at du har jobbet lenge på sjøen. Har hørt om noen i din situasjon som tar utdanningen, men de pleier å spare seg opp litt i forkant og kutte de fleste unødvendige kostnader (bil etc) før de begynner. I tillegg bør du også ha en deltidsjobb. Eventuelt så har du jo maskinistskolen, men jeg tror det kun er en eller to skoler i Norge som tilbyr dette når du ikke har fagbrev, da med treårig variant.

Et alternativ er å ta kystskippersertifikatet (D5). Da må du ta noen kurs soms trekker seg over et par uker. Litt usikker på pris, men for 5-6 år siden tror jeg dette kostet rundt 20-30k. Om du kan få godskrevet fartstid for å få løst D5 så ser jeg innimellom at det lyses ut jobber som kun krever dette. Du blir dog låst til max 500 BRT, så du må da fortsatt ta styrmannskolen for å komme deg opp på større skip. Merk at du kan, dersom du kommer inn på 2-årig fagskolevariant, hoppe av etter første året med begrensede sertifikater. Du vil da mangle det du trenger for å løse kapteinsertifikat.

Om dette er noe du brenner for så ville jeg iallefall gjort vurderinger rundt om du f.eks. kan leie ut hus i studieperioden, eller om du på et annet vis kan ta deg råd til 2-3 år på skolebenken. Du vil ha mye igjen for det senere da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...