panda99 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Hei. Mener jeg har hørt at Øst-Europa har generelt en veldig streng innvandringspolitikk og at det ikke er normalt at mørkhudede får tilgang til disse landene. Stemmer dette? Og hva er i så fall årsakene til denne reguleringen av innvandring? Ble helt sjokkert da jeg leste om dette nå nylig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Greit å legge ved en link til det du leste kanskje? PS; Ingen vil til Øst-Europa Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Han tenker nok på denne : https://www.nrk.no/urix/osteuropeiske-land-skeptiske-til-flyktninger-1.12463284Som påpekt, få innvandre ønsker seg til Øst-Europa fordi flere av disse landene generelt er lukket og er skeptiske mot andre religioner. .Eksempel Polen nektet å ta imot flyktningskvoten fra Syria og 96% (tror jeg) av befolkningen er katolske. Min mor som selv var FN-flyktning på 80-tallet jobber idag under NAV-paraplyen flyktningskontoret. Hun er ansvarlig for å hente og følge opp flyktninger. Eksempel Polen ønsker katolske flyktninger. Landet er sterk kristen og ifjor tok lov & orden makten i Polen. Et uhyre konservativt parti som allerede har endret grunnloven for å hindre pressefrihet. Se på Brexit og nå Trump i USA. Nasjonalisme er i vinden og ekstremister blir mer normalt. http://www.vl.no/tilflukt/polen-forlanger-kristne-flyktninger-1.408011http://www.nettavisen.no/nyheter/polen-har-sju-ganger-strre-befolkning-enn-norge---tar-imot-400-frre-sarbare-flyktninger/3423129461.html 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Visse land i Øst-Europa praktiserer en streng innvandringspolitikk, og ønsker ikke å ta imot flyktninger. Årsaken er at de har sett at det er visse utfordringer knyttet til integrering, for å si det diplomatisk. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 I så fall er det et paradoks, siden polakker sjøl blir oppfattet som uønskede innvandrere. Det har alltid vært hat-kriminalitet mot polakker i UK, men etter Brexit tok det helt av, både med mord og mishandlinger på åpen gate. http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/arek-j-wik-killing-polish-murder-harlow-march-silent-pictures-flags-a7224341.html https://www.theguardian.com/society/2014/jun/11/polish-people-rise-in-attacks-blame-recession-politicians-media På samme måte som Brexit ble oppfattet av enkelte miljøer som et slags klarsignal, kan vi vel vente oss samme reaksjon i USA hvis Trump fortsetter med sin giftige retorikk. Men britiske miljøer er muligens hakket verre. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Hei. Mener jeg har hørt at Øst-Europa har generelt en veldig streng innvandringspolitikk og at det ikke er normalt at mørkhudede får tilgang til disse landene. Stemmer dette? Og hva er i så fall årsakene til denne reguleringen av innvandring? Ble helt sjokkert da jeg leste om dette nå nylig. De ser hvordan innvandrerne har herjet i andre land, og ønsker naturlig nok ikke det samme selv. 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Hei. Mener jeg har hørt at Øst-Europa har generelt en veldig streng innvandringspolitikk og at det ikke er normalt at mørkhudede får tilgang til disse landene. Stemmer dette? Og hva er i så fall årsakene til denne reguleringen av innvandring? Ble helt sjokkert da jeg leste om dette nå nylig. Hei, Jeg kan kun uttale meg om Litauen og litauere, men jeg tror at øvrige østeuropeere har en relativ lik tilnærming mtp. årsak til streng innvandringspolitikk. 1. Historie. Litauere generelt kan regnes som et konservativt folkeslag. Litauen var for eksempel det siste hedenske land i Europa som ble kristnet. I tillegg så er litauisk det eldste indoeuropeiske språket som fortsatt er levende. Det tyder på litauere har mer enn noen andre i Europa forsøkte å bevare det gamle og gode. Fun fact: Litauen var den første sovjetrepublikken som erklærte sin uavhengighet fra Sovjetunionen (derfor hater russere Litauen) og det var faktisk Island som anerkjente Litauen først (all ære til dem). 2. Geografi. Litauen har gjennom historien sin (stort sett) ligget mellom øst-europeiske land og inntil landet ble medlem av EU i 2004 har Øst-Europa hatt en betydelig større innflytelse enn Vest-Europa. I tillegg har Litauen vært en del av Sovjetunionen for en relativt lang periode og verdiene ble formet deretter. 3. Fremmedfrykt. Litauen har fortsatt store problemer med homofobi blant innbyggere i dag og spesielt utenfor de store byene. Det brukes enorme politistyrker hver gang en homoparade arrangeres. Men situasjonen har blitt vesentlig bedre etter at landet ble med i EU og kan ikke sammenlignes med situasjonen i for eksempel Russland. Litauen har aldri hatt store utfordringer med innvandring fra ikke-østeuropeiske land for det er relativt få som har ønsket seg å komme til et relativt fattig land (Litauen er et fattig land sett fra Vesten, men ikke i verdenssammenheng). Landet har dermed veldig få innvandrere med ikke-lys hud og når de først er tilstede så skiller de seg vesentlig ut. Og det er vel ingen hemmelighet at de første mørkhudede hadde det tøffere enn sine arvtagere i Norge i dag? det er for eksempel et større aksept av mørkhudede i Oslo enn på bygda i Finnmark hvor det er ingen eller få av dem? det er fortsatt mange litauere som ikke har sett mørkhudede mennesker fysisk. Kjæresten min så for første gang en mørk mann her i Norge som 16-åring og da begynte hun å le (hun er fra en liten bygd i Litauen). Hun blir sint når jeg minner henne det i dag. Hun har imidlertid ikke noe imot dem i dag, bare så det er sagt. Som majoriteten sikkert vet så har Litauen store utvandringsproblemer i dag, landet tappes både for de kloke ("brain drain"), middelklassen (arbeidsomme og ærlige) og de kriminelle. Det gjør at litauere er en av de største innvandringsgruppene i en rekke land som England, Irland, Norge osv. Utvandringen skyldes tilnærmet ene og alene økonomien, det er spesielt etter den siste finanskrisen at utvandringen avtok. Men tilbake til hovedtema, utvandringen gjør at litauere får kjenne på de problemene innvandringen byr på, spesielt fra muslimske land. Jeg tror de aller fleste innvandringsskeptiske litauere ikke vil endre sammensetningen av befolkningen i frykt for sine barns fremtid. Litauen har for eksempel aldri hatt noen store terror- eller voldtekts problematikker som følge av innvandring og når man ser på hva som hender i dag (Paris, Nice, Berlin osv.) så vil man ikke ha det i Litauen. Man vil ikke ha en ny dimensjon av kriminalitet når man har allerede massevis av problemer i form av korrupsjon og tyveri som Sovjetunionen har etterlatt. Litauere og østeuropeere har en mye mer aggressiv tilnærming til fremmede og det er derfor vanskelig for mennesker med et ikke-europeisk utseende å etablere seg i Litauen. Det er en mye større risiko for å bli utsatt for vold dersom du har en mørk hud i Litauen enn det er i vesteuropeiske land, og spesielt utenfor de store byene (fellestrekk for alle land?). Det er mer hat og det hatet er mer akseptert. Dels pga. historien, proteksjon, fremmedfrykt og lignende. Litauen har tatt imot en rekke syriske familier, men allerede tre av dem (sist jeg sjekket, det kan hende at det er flere nå) har forsøkte å rømme til Vesten. Den ene familien tror jeg ble tatt i Polen, men da sa de at de ville komme tilbake til Litauen for å unngå Polen. For der er det sannsynligvis enda verre, men poenget er at de tar risiko og forsøker å komme seg til Vesten. I tillegg så føler en stor del av litauere urettferdigheten ved at flyktningene mottar mer støtte (tror det er EU som bidrar med midlene) enn fattige litauere, og det er relativt mange av dem som lever under fattigdomsgrensen. Det fører selvfølgelig til hat, for hvorfor skal de få mer hjelp enn våre egne som det finnes massevis fra før av? Men det skal nevnes at litauere generelt har blitt mer liberale de siste ti årene og er sannsynligvis, hvis ikke mest liberale, så ett av de mest liberale landene i Øst-Europa. Jeg vil også påstå at det er de baltiske landene (Litauen, Latvia og Estland) som har hatt den største fremgangen av tidligere sovjetrepublikker, selv om det fortsatt gjenstår en lang vei før de kan sammenlignes med Vesten. Edit: Jeg står ikke for de meningene nevnt ovenfor, men det er mitt inntrykk til hvorfor litauere er innvandringsskeptiske og fører en relativ streng innvandringspolitikk sammenlignet med Vesten. Hilsen Litauer Endret 14. november 2016 av Stoltzekleiven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå