Mr.M Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Et Norwegian-fly på vei til las Palmas var utsatt for eksploderende dekk når det tok av. Flyet tok av kl.13.15 og har sirklet i mønster for å forbrenne drivstoff, før det skal gjøre forsøk på landing. skjermdump: For ca. 20 minutter siden så det ut som flyet forsøkte landing, var helt nede på 25 ft. men bare overflydde og steg igjen. Mulig det ble gjort for at bakkemannskap evt. skulle bedømme/fotografere skaden? TV2 oppdaterer om saken http://www.tv2.no/ Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 fersk skjermdump sirkler nå på 4875 fot høyde Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 Flyet landet nå, uten synlige problemer. Må ha vært ekkelt ombord å vente i 3 timer på "finalen", som heldigvis endte godt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Flyet landet uten dramatikk, selv om TV2 forsøkte å overdramatisere alt de kunne. De stoppet heldigvis før det ble helt parodisk: https://m.youtube.com/watch?v=flm7JmYiizs Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann. Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Pilotens avgjørelse, intet i veien for å fly til destinasjonen forsåvidt. På den annen side norsk fly norske piloter, norske passasjerer .... kanskje kjentes det tryggest med norske flyplasser, norske brannbiler og norske sykehus Og så er kanskje lettere å skifte dekk på ett sted enn det andre. Endret 12. november 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Drivstoffet man dumper fordamper så det eneste man passer på er at det ikke er andre fly i nærheten. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Om jeg var piloten ville jeg også hatt norsk landingsplass om jeg skulle nødlande Spanjolene har vel siesta. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 Kan noen ganger være mer enn "bare" dekket? Så denne situasjonen, der har hele landing gear foran vridd seg på tvers som følge av dekk-eksplosjon(?) Lenke til kommentar
Zork Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Om jeg var piloten ville jeg også hatt norsk landingsplass om jeg skulle nødlande Spanjolene har vel siesta. Nå er jo piloten som skal lande den samme uansett, så om personalet rundt landingsstripen hadde norsk eller spansk morsmål er vel rimelig irrelevant. Og generelt så er vel sjansene for optimale landingsforhold på denne årstiden noe større på Gran Canaria enn på vestlandet... Om ikke det er andre ting som ikke er kommet frem her, så virker det rart å ikke fortsette til destinasjonen før landing. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann. Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon? Har ikke noe med norge å gjøre, man kan godt dumpe fuel her oppe om man finner det nødvendig. Uansett så er det irrelevant i denne saken da Boeing 737 ikke har noe jettison system for å dumpe fuel, så da er sirkling eneste mulighet for å komme ned til max landingsvekt. Vanlig prosedyre å avbryte en flight når noe unormalt skjer, selv om det høres firkanta ut å sirkle i 3 timer isteden for å fly til destinasjonen. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det eneste merkelige i denne saken er at Norwegian ikke opprettet en tråd på diskusjon.no for å finne ut av hvordan i helvete de skulle håndtere en 737 med et eksplodert dekk. Kompetansen og rutinene finnes tydeligvis HER... 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Ja Norwegian har selvfølgelig rutiner for dette, som alt annet. Men det er alltid morsomt å diskutere luftfart Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann. Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon? B737 kan ikke dumpe fuel. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig. Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg. Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig. Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang? Større sjanse for at de finer fornuftig sted å sove, om nødvendig, når de lander "hjemme". Pluss at det handler om hvor du har personell på bakken osv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Misforstår vi hverandre? De skal fra A til B, og om de lander ved destinasjonen har de selvsagt ordnet seg slikt der. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det handler mest om at når noe slikt skjer så tar man ingen sjanser, selv om feilen er så "godartet" som en punktering. Å fly til destinasjonen med et punktert dekk innebærer en økt risiko i forhold til å lande der man kom fra, selv om denne risikoen selvsagt er meget liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå