Gå til innhold

Dramatikk på Sola lufthavn nå, dekk eksploderte under avgang

Mr.M

Anbefalte innlegg

Et Norwegian-fly på vei til las Palmas var utsatt for eksploderende dekk når det tok av. Flyet tok av kl.13.15 og har sirklet i mønster for å forbrenne drivstoff, før det skal gjøre forsøk på landing.

skjermdump:

Y8XKvRH.png

For ca. 20 minutter siden så det ut som flyet forsøkte landing, var helt nede på 25 ft. men bare overflydde og steg igjen. Mulig det ble gjort for at bakkemannskap evt. skulle bedømme/fotografere skaden?

TV2 oppdaterer om saken

http://www.tv2.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann.

Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon?

Lenke til kommentar

Pilotens avgjørelse, intet i veien for å fly til destinasjonen forsåvidt.

På den annen side norsk fly norske piloter, norske passasjerer .... kanskje kjentes det tryggest med norske flyplasser, norske brannbiler og norske sykehus

Og så er kanskje lettere å skifte dekk på ett sted enn det andre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

Om jeg var piloten ville jeg også hatt norsk landingsplass om jeg skulle nødlande :p Spanjolene har vel siesta.

Nå er jo piloten som skal lande den samme uansett, så om personalet rundt landingsstripen hadde norsk eller spansk morsmål er vel rimelig irrelevant.

Og generelt så er vel sjansene for optimale landingsforhold på denne årstiden noe større på Gran Canaria enn på vestlandet... Om ikke det er andre ting som ikke er kommet frem her, så virker det rart å ikke fortsette til destinasjonen før landing.

Lenke til kommentar

Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann.

Har ikke noe med norge å gjøre, man kan godt dumpe fuel her oppe om man finner det nødvendig.

Uansett så er det irrelevant i denne saken da Boeing 737 ikke har noe jettison system for å dumpe fuel, så da er sirkling eneste mulighet for å komme ned til max landingsvekt.

Vanlig prosedyre å avbryte en flight når noe unormalt skjer, selv om det høres firkanta ut å sirkle i 3 timer isteden for å fly til destinasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

B737 kan ikke dumpe fuel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig.

Lenke til kommentar

Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig.

Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang?

Større sjanse for at de finer fornuftig sted å sove, om nødvendig, når de lander "hjemme". Pluss at det handler om hvor du har personell på bakken osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...