Gå til innhold

Orion Nebula M42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Northvalley Photography.

Igjen et meget bra astrofotografi av en av de få nebula'ene som kan sees med "det blotte øyet".

M42 kan sees som som en diffus flekk i sverdet i stjernebildet Orion.

Er lysforurensning et problem, eller drar du / dere til et avsidesliggende sted / ut på landet ?

M v h

Albert.

Takk Albert

Bildet er tatt i fra hagen min, og ja det er en del lysforurensing. Jeg bruker å ta en del såkalte darks og flats i tillegg til hovedobjektet. Det hjelper godt på i forhold til sluttresultatet. Har store planer om å komme meg ut i mørkere terreng i løpet av høsten/vinteren, så får vi se om det hjelper på bildene.

Lenke til kommentar

Meget bra! :)

Bruker samme kameraet selv, men mitt er ikke modifisert for å slippe igjennom Ha. Samt bruker kun en 200mm F/5 reflektor, så du burde kunne ta veldig gode bilder med oppsettet ditt!

Finer farger, lite støy og god dynamikk i bilde her. Kjernen i M42 er heller ikke utbrent, meget bra! :)

Har du mer informasjon om eksponering, ISO og stacking metode?

Mulig det kun ser sånn ut på PCen jeg sitter på nå, men bilde heller litt over mot grønn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meget bra! :)

Bruker samme kameraet selv, men mitt er ikke modifisert for å slippe igjennom Ha. Samt bruker kun en 200mm F/5 reflektor, så du burde kunne ta veldig gode bilder med oppsettet ditt!

Finer farger, lite støy og god dynamikk i bilde her. Kjernen i M42 er heller ikke utbrent, meget bra! :)

Har du mer informasjon om eksponering, ISO og stacking metode?

Mulig det kun ser sånn ut på PCen jeg sitter på nå, men bilde heller litt over mot grønn?

Beklager sent svar Jan Erik!

Mener å huske at det er 10s x 40 exp. Iso 400, derfor lite utbrent kjerne og dynamikk realtivt bra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...