Trondz1 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Hei. Jeg har i det siste slitt med at maskinen /bildet fryser / får bsod (0x00000124). Litt forskjellig hver gang. Men felles er at når den starter på nytt så kommer "overclocking failed" når jeg er i POST, så jeg må trykke f1 for og gå i bios også "save and exit" så starter den på nytt og alt er som det skal (fram til neste bsod / frys). Det har fungert helt til nå i dag, når jeg nå trykker save and exit i bios og den starter på nytt blir bare skjermen svart etter POST og så kommer det opp på skjermen "No connection detected" mens maskin står og går. Til og begynne med trudde jeg det var CPU overclock som var problemet så jeg klokket ned for hver gang det oppsto et problem og nå er jeg på stock og det skjer fortsatt, men nå som skjermen bare er svart begynner jeg og lure på om det er gpu problemer? Di er heller ikke overclocked så kan ikke skjønne det heller. Noen med gode råd? Hw: x99e-ws, 5960x, 2x980, xfx850w psu, custom loop. Nina edit: skjer kunne under spilling. Endret 12. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Oppdatert BIOS hvis du ikke er på siste versjon. Reset så BIOS. Hjelper det? Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Ikke le nå, men åssen oppdaterer jeg bios? Det eneste jeg har fått gjort er inni bios så trykka jeg på "load defualt settings" og save and exit, så starter den på nytt og skjermen blir svart når det Windows flagget kommer opp. Tingen er den, at CPU, mb og ram er brukt, jeg byttet med en på forumet her. Og jeg er ikke verdens mest datakyndige, men jeg klarer jo og sette i delene og sånn, men det er alt software greiene inni selve datan jeg ikke er god på, det er jo helt sikkert noe jeg har gjort feil siden alt har fungert for han tidligere, alt fungerte jo fint her også så lenge jeg ikke spillte jeg tok en fresh install på OS ssd'n. På min gamle data hadde jeg win7 oppgradert til win10, men nå når jeg tok fresh install fra cd'n min fikk jeg bare win7, det kan vel ikke ha noe og si? Endret 12. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/Socket2011-R3/X99-E_WS/Manual/E9552b_X99-E_WS_UM_V2_WEB.pdf?_ga=1.210358613.1157716458.1478965752 Se Kap 2.2 BIOS Flashback. Imo den beste måten å oppdatere BIOS på da den alltid kan benyttes - Selv uten bilde på skjerm. Men uansett - Se Kap. 3.11 for mer konevnsjonelle metoder En gang opplevde jeg at BIOS update på et HK knakk SSD'n. Således kan man argumentere for at man kan nappe ut SATA kabelen til primærdrevet ditt før BIOS update. Jeg gidder aldri gjøre det altså - jeg bare sier at dette har skjedd for meg en gang (av hundrevis). Endret 12. november 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 Skal prøve når jeg kommer hjem, men kan jeg utelukke gpu feil da det viser bilde og sånn i bios? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Du kan vel forløpig ikke utelukke noenting. Ville begynt med BIOS. Så chipsetdrivere, avinstallert skjermkortdrivere vba DDU og re-installert dem, sjekker at du har siste versjon på øvrige drivere. Ryddet registeret. Slå av C1E Enhanced Halt State i BIOS. BSOD'n din kan bety veldig mange ting. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Hvor lang tid tar en sånn bios update? Bare sånn så jeg veit om det fungerer eller om jeg må prøve på nytt. Det var to forskjellige fil navn jeg måtte velge i, om jeg hadde usb 3.1 eller ikke, det er jeg litt usikker på, men prøvde den uten 3.1 Gjør jo som det står der, putter i usb, trykker på bios knappen så den blinker 3 ganger også bare lyser den konstant etter det. Er det riktig eller galt? Det er jo en smule irriterende når man ikke klarer noe så enkelt engang, hvertfall ikke når man følge oppskriften. HVIS jeg har gjort det riktig nå skal bios være grei, men vil fortsatt ikke komme lengre enn POST, så hvordan kan jeg da bruke ddu for og fjerne drivere? Endret 12. november 2016 av Hårek Flettet 3 innlegg til ett Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det tar bare noen få minutter. Det bør være god tilbakemelding, med progress bar og melding om at den er ferdig. Og så skal du kunne se på BIOS versjonsnummer at du har fått den installert. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Du skal vite hva du gjør med bios flashback altså ... Forsøk det som står i kap 3.11 heller ... Bios flashback krever vel en fat32 pinne og en rename av biosfilen. Gjorde du det? Og du må selvsagt bruke riktig bios fil. Bruk manualen og hjemmesiden på asus for ditt HK Endret 12. november 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Når du bruker Bios Flashback trenger du ikke å slå på PC'en, men PSU må være på. Og man får ingen beskjed om at oppdateringen er ferdig. Jeg har selv brukt Bios Flashback et par ganger og null problem hvis man bare venter litt. Men jeg tviler på at BISO er problemet her. Når det gjelder den meldingen "overclocking failed", kan du bare overse den. Den får jeg også en del, og det er pga denne autotuning til Asus som de absolutt skal hive med hovedkortene sine. Selv om du ikke overklokker, kan du får den melding, bare sprøyt etter min mening. Etter som PC'en starter og du ser POST, så vil jeg antyde at problemet har med GPU'ene eller kanskje kabel å gjøre. Du har visst vannkjøling så det er ikke bare å nappe ut et skjermkort, men du kan prøve å koble fra strømkablene til et av dem, og boote med kun "et skjermkort". En annen mulighet er problem med PSU, men 850 W burde holde for det oppsettet ditt. Selv har jeg 1200 W PSU i min PC. Kanskje overkill, men bedre med for mye enn for lite. Endret 13. november 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Jeg fikk oppdatert bios tilslutt i går, og etter det så kom jeg inn til skrivebordet igjen, jeg har ikke prøvd og spille enda, så jeg veit ikke hvor lenge det holder, men hvis jeg klarer meg ut dagen i dag uten noe tull er det kanskje håp Jeg får kjøre alt på stock en tid framover nå for og se om ting er stabilt før jeg beveger meg oppover med CPU igjen (litt kjipt og kjøre stock ) Angående psu så er vel det den eldste komponenten i kabinettet (7år) så jeg veit ikke om det finnes noe test for og se om den fortsatt er kompetent? Endret 13. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Hvilken er det du har? Kan det tenkes du må slå av c states i bios hvis den ikke er haswell kompatibel Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Det er en xfx 850w sak Tenkte uansett og kjøpe meg en evga 850w i julegave til meg selv, men det er jo et ork og bytte, må ut tømme loop og når man glemte drain så er det et styr uten like Og den c state har jeg hørt om før, men finner den ikke. Endret 13. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compatibility-list#xfx Burde være safe. C states står i bios. Les manualen din. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) i dag når jeg slo på så var det svart skjerm igjen, jeg tok ut strømmen til det nedeste skjermkortet og den boota helt fint, om det var tilfeldig eller ikke veit jeg ikke :/ Edit: nå har jeg vannblokk på kortet så det er vel ikke sikkert jeg får igjen noe uansett, men om jeg skulle være heldig hva kan jeg forvente og få igjen da zotac 980 amp edition ikke er og få tak i lengre? Og får jeg noe annet så er jo det kortet jeg har igjen ubrukelig siden jeg ikke får kjørt to ulike i sli :S Endret 13. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det er ikke sikkert at det er selve skjermkortet, men PSU som ikke greier å levere nok strøm hvis du har begge kortene tilkoblet samme uttak (eller rail som det heter på fremmedlandsk). Du sa jo at den XFX PS'en er cirka 7 år gammel. Du har ikke et ledig uttak (12V) på PSU som du kan bruke til det andre skjermkortet? Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) den er ikke flere 6+2pin ledige ( 4stk totalt), når jeg kikker på hw monitor på spenninger under max load så ser det greit ut, leste at det bør ikke mere enn +- 5% og det er jeg godt innafor. 12v = min/max 12.192v 5v = min/max 5.040v 3.3v = min/max 3.344/3.360 Endret 13. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Er det ene kortet i orden og du tror det er andre skjermkortet, så kan du jo prøve kun med det andre skjermkortet tilkoblet skjermen. Dessuten trenger du ikke et Zotac kort hvis du vil prøve RMA, hvilket som helst 980 kort vil funke. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 (endret) Er det ene kortet i orden og du tror det er andre skjermkortet, så kan du jo prøve kun med det andre skjermkortet tilkoblet skjermen. Dessuten trenger du ikke et Zotac kort hvis du vil prøve RMA, hvilket som helst 980 kort vil funke. nei det har jeg prøvd før, 980 referanse og 980 amp edition går IKKE i sli begge kortene fungerer hver for seg, og nå også i sli igjen, får bare se hvor lang tid det tar før noe krasjer igjen da :/ edit: Det tok 1,5time, nå har jeg kjørt stresstest på cpu og gpu (sli) i 1time uten feil, så står den 30min idle på skrivebordet mens jeg spiser og når jeg kommer tilbake og tar i musa og dobbelklikker på BDO (et spill) så går skjermen i svart og når jeg starter på nytt får jeg overclocking failed. Har da spillt i flere timer før i dag på bare ett skjermkort uten problemer Edit2: en ting jeg la merke til nå når jeg sku slå på maskinen, Di gangene skjermen går i svart etter POST, så får jeg et annen type loading, vanligvis får jeg det Windows flagget som driver og vaier, Di gangene det går i svart så kommer der en vannrett loading stripe med grønne dotter inni ( noe ala win xp?) Endret 14. november 2016 av Trondz1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå