Gå til innhold

Formatering av ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern disk som har krangla litt, så jeg tenkte jeg skulle forsøke å reformatere den. Men hjelpes, så tregt det går! 3-4 døgn, ser det ut til. Er det normalt? Disken er ikke så stor: 1,8 TB. (Normal formattering, NTFS, 4096 kB tildelingsenhet).

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt tyder på at disken ikke er frisk og at diskkontrolleren må gjøre gjentatte forsøk på å formattere hver sektor (eller mange nok av dem til at det går ulidelig tregt).

SpinRite ($89 fra grc.com ) kan i mange tilfeller bringe slike disker tilbake til fordums storhet, men SpinRite fungerer best dersom disken kan kobles direkte via en SATA-port e.l. - det er enkelte ting som ikke fungerer over USB.

Prisen kan jo vurderes opp mot hva en nye ekstern HDD koster.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tør du ta sjansen på å bruke en disk "som har krangla litt"?

Edit: jeg har hatt PC siden 1979. Lagringsmedia er forbruksvare. Ta backup (gjerne flere) av ALT og bytt ut disker så snart de viser svakhetstegn.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Tør du ta sjansen på å bruke en disk "som har krangla litt"? Edit: jeg har hatt PC siden 1979. Lagringsmedia er forbruksvare. Ta backup (gjerne flere) av ALT og bytt ut disker så snart de viser svakhetstegn.

Det er jo det eg har gjort. Den som krangla var ein disk med kopiar. Men nå blir det Finn neste! (Neida, tulla!)

Lenke til kommentar

Du har tatt full format istedet for quick da .

Det ta laaaang tid ja på så stor disk grunnet skriving til og bad sector scanningen fra start til stopp sector.

http://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=1217

Edit :

Sist jeg gjorde dette mener jeg å huske det tok det 3-4 ganger lengre til tilknyttet USB enn tilkoplet direkte internt på SATA interface.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

I TS sitt tilfelle var det ikke 3-4 ganger så lang tid men 3 til 4 dager. :p Typisk bad sectors. Harddisken bruker først flere forsøk på å lese hver eneste bad sector og når den ikke får det til blir den markert som "bad" og reallokert til ny sektor. Er man tålmodig (og heldig) vil den til slutt bli ferdig og harddisken kan tilsynelatende være helt OK igjen.

Antall reallokerte sektorer ser man i SMART-dataene. C5 er de som venter på å bli flyttet og 05 er de som er flyttet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

I TS sitt tilfelle var det ikke 3-4 ganger så lang tid men 3 til 4 dager. :p Typisk bad sectors. Harddisken bruker først flere forsøk på å lese hver eneste bad sector og når den ikke får det til blir den markert som "bad" og reallokert til ny sektor. Er man tålmodig (og heldig) vil den til slutt bli ferdig og harddisken kan tilsynelatende være helt OK igjen.

Antall reallokerte sektorer ser man i SMART-dataene. C5 er de som venter på å bli flyttet og 05 er de som er flyttet.

Ja - og.

3-4 ganger av f.eks 12 timer kan bli flere dager.

Google full format external drive time så finner du masse eksempler på dette over usb (usb bridges og kontrollere av ymse kvaliteter/typer kan gi store forskjeller/resultater

Greetings,

Attempted to format a 2 TB internal drive using a USB 3.0 dockiing station via an USB 2.0 port. After two days, I gave up.

Purchased a USB 2.0/e-SATA docking station and connnecting it to my e-SATA port. It still took over 5 hours. I do not know actual completion time, but it did complete.

Thanks to all who read and replied

Stu

Hello,

I am using a BlacX USB 3.0 hard drive docking station with a WD Caviar Black 2 TB internal hard drive.

Do not have USB 3.0 on my machine yet, so I have the docking station connected via USB 2.0.

After 12 hours, my drive is only 23% formatted. Is the Slowwwwww formatting of the 2 TB drive normal or is it because I am using USB 2.0 instead of USB 3.0?

It I let this continue, is there a way to find out how many hours the process took?

I have another 2 TB drive, which I will not format until I have purchased and installed a USB 3.0 PCIe card. Once installed, I want to compare the completion time using USB 2.0 ans USB 3.0.

Thanks

Stu

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/137365-formatting-2tb-hard-drive-12-hours-later-only-23-completed.html

TS har og utelatt å gi noe informasjon om hardware så man kan ikke utelate eller anta noe som helst. Ei heller konkludere med bad sectors.

Men går hastigheten ned på enkelte områder kan det indikere bad sector remapping.

Operasjonen burde vært gjort rett på native disk kontroller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har tatt fram en annen 1,8 TB disk, og nu går alt så meget bedre! Er allerede oppe på 40%, så jeg vil tippe det tar godt under 18 timer. Begge har USB 2.0, for øvrig.

Red.: Litt over halvveis ga den opp. "Windows kunne ikke fortsette formateringen". Kjentes ganske varm ut. Så da ga jeg opp og hurtigformaterte, og begynte å kopiere inn data. Får vel bare håpe på det beste? 

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Den disken er en goner. Kvitt deg med den før du kommer i trøbbel.

Javel? Du snakker om den "nye" disken, går jeg ut fra? Har aldri hatt trøbbel med den før akkurat nå, da den ga opp å fullformatere vel halvvegs. Men hurtigformatering forløp normalt, og om få timer er innkopieringa komplett. Skal jeg skrote den selv om jeg ikke finner feil på den i Windows og CrystalDiskInfo? Som nevnt er det en disk med sikkerhetskopier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Helt generelt: jeg har snart 40 års erfaring med lagringsmedier, og min anbefaling er at når et medium ikke jobber smooth: bytt det med én gang.

Lenke til kommentar

Unntakene er ved fullformat av TB disker over ukjente usb 1.1/2.0 enclosure bridge kontrollere. Resultater er ikke entydige om det er disk problemer med den kombinasjonen.

Ukjente variabler som encosure kontroller,kabel integritet,hovedkorts usb kontroller chip og drivere kan spille et puss her.

Derfor forslag om å ta harddrives ut av slike kabinetter og montere de native på et kjent friskt systems disk kontroller.

Er det mistanke on sector feil (fysisk eller logisk) benytter man surface test fra produsenten og dems diagnose sw laget for produktet.

Andre tredjeparts produkter kan også brukes som f,eks surface test på opprettet partisjon med Mini Tool Partition Wizard.

Bad sector repair som også støtter usb drives kan man f.eks bruke PartitionGuru for å reformaterer etterpå.

Lenke til kommentar

Så gretten du ble. Du nevnte ikke alder før i nest siste post. Da fikk du to svar hvorav en ba deg bytte og en som forteller om svakhetene ved ekstern disk som kan ha medført disse problemene.

Lykke til med disken. Etter 34 årmed erfaring regner jeg med at du har god kontroll på sikkerhetskopi og hvordan du best tar vare på innholdet i de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...