Niram Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Hei, Vi har lite kontakter bak TV (teglsteinsmur). Jeg vet at faste punkt er foretrukket, men har også hørt at forgrener er helt kurant (henge på veggen, ha det ryddig i ledninger osv). Men bør jeg kjøpe vanlig billig forgrener med strømbryter eller et såkalt overspenningsvern? Det er en del dyrt utstyr som skal kobles til (TV, spillkonsoller, høyttaler, dekoder osv). Hva med bak pc? Det er vel også utstyr som totalt trekker lite watt? Bruker selvfølgelig aldri forgreinere på panelovner osv. Blir ikke helt klok på dette da jeg har for lite kunnskap. Endret 12. november 2016 av Niram Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg ville unngått de billigste med strømbryter. Har sett flere ganger at bryteren svikter, og til og med blir svartbrent selv ved lav belastning. Forgrenere med overspenningsvern koster ikke all verdens i dag. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Men er det slik at man ikke trenger overspenningsvern i forgreneren dersom man har innebygd overspenningsvern i sikringsskapet? Muligens et skikkelig merkelig spørsmål, men la gå Endret 12. november 2016 av Niram Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Vernet i sikringsskapet er av en grovere type og ikke nok for å beskytte finelektronikk. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Åja! Du har ikke tips til produkt? Trenger sikkert 8 stikk. Fant et på komplett, men litt stiv pris på 500,-. Håper det gir grei nok sikkerhet kontra å montere faste stikk. Det koster jo en formue med elektriker og. Endret 12. november 2016 av Niram Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) De dyrere har noen ganger forsikring i tillegg og erstatter ødeleggelser opp til en viss sum. Jeg ser Clas har noen til rundt 200kr. Edit: Merk at du må ha jordet stikk for at de skal fungere optimalt. Endret 12. november 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Overspenningsvern tar de store overspenningene, mens finvern tar de mindre som overspenningsvernet slipper igjennom. Du bør altså ha begge deler, da disse ikke overlapper hverandre, men utfyller. Les deg opp litt, for eksempel her: https://elektro-sivert.no/overspenningsvern/ Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Som nevnt tidligere i tråden finnes det to typer overspenningsvern. "Tungskytset" har du i sikringsskapet mens "finskytset" har du rundt i leiligheten. Du bør som nevnt også ha jording i kontaktene for at det skal fungere optimalt. Selv bruker jeg en fordeler med to-polet bryter. På den måten er jeg sikker på at det ikke er noe strøm i sirkulasjon hvis uhellet skulle være ute når jeg er ute på reise. (jeg skrur alltid av den bryteren når jeg er på reise). Lenke til kommentar
Niram Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Takktakk! Supert med svar! Vil feks denne her gjøre jobben? Tenkte kanskje 2 slike bak TV-benken. http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/grenuttak/grenuttak-med-overspenningsvern-401006/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Blir litt skeptisk når jeg leser beskrivelsen: "tåler spenningstopper på opptil 4500 A" Som kjent måles spenning i Volt og strøm i Ampere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 At Jula ikke vet forskjell på strøm og spenning trenger ikke bety noe for produktet. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Haha:) hvordan ser jeg forresten at jeg har overspenningsvern/grovvern i sikringsskap? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Mange typer av disse. Kan du legge ut et bilde? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Takktakk! Supert med svar! Vil feks denne her gjøre jobben? Tenkte kanskje 2 slike bak TV-benken. http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/grenuttak/grenuttak-med-overspenningsvern-401006/ Brennenstuhl er vel et relativt seriøst merke for sånne dingser, jeg har kjøpt tilsvarende hos Clas O som har funket flott i mange år. Men to stykker, trenger du TOLV kontakter? TV, dekoder, forsterker, blueray, multimedia-PC, CD-spiller, vinylplatespiller, tuner (radio) og fire forskjellige spillkonsoller? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Haha:) hvordan ser jeg forresten at jeg har overspenningsvern/grovvern i sikringsskap? Først og fremst så skal det stå i kursfortegnelsen din om du har, hvis du ikke vet hvordan det ser ut. Men i et helt vanlig sikringsskap så har du alle vippesikringer som ser like ut. Overspenningsvernet har ikke noen hendel som kan betjenes. Står som regel i nærheten av hovedbryteren/hovedsikringen til skapet, og er mulig merket med OSV. (Merk; ikke OV, dette er hovedsikringen i så fall). Lenke til kommentar
Niram Skrevet 25. november 2016 Forfatter Del Skrevet 25. november 2016 Fant ut at jeg ikke har det likevel. Da er det kanskje ikke så mye vits med finvern/overspenningsvern heller. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Jo, da får du jo nettopp mer bruk for finvern på sensitivt utstyr. Noe beskyttelse er bedre enn ingen beskyttelse. Edit: så lenge du har jordet kontakt, vel å merke. Hvis ikke så er det ikke mye å hente. Endret 25. november 2016 av Larzen_91 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Må en ikke ha jord i støppselet viss overspenningsvernet skal virke? Er ikke vanlig med jording i stuen i gamle hus 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Exactly my point. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 25. november 2016 Forfatter Del Skrevet 25. november 2016 Har jord i alle stikk. Huset har kun automatsikringer, men ikke overspenningsvern. Huset er fra 2000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå