Gå til innhold

Foreldres utleiedel / leieinntekt i annens konto

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

Foreldrene eier et hus med utleiedel og jeg styrer som regel mye med økonomien deres og slikt. 

Den har aldri vært leid ut, men jeg ønsker nå å leie den ut (Og ja, de er også enig med meg..Som regel alltid).

Det jeg lurer på da er når jeg eventuelt finner en potensiell leietaker, kan jeg da få leia inn på min konto? (Og ja igjen, de har ikke noe imot det... Da de vet at jeg sparer best og det går til lånet deres uansett).

Eller må jeg da betale skatt av det, siden det ikke er jeg som er eier av huset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på hvorfor leien kommer på din konto - fordi du administrerer leieforholdet på dine foreldres vegne, eller fordi inntekten skal tilfalle deg.

Da det er jeg som administrerer leieforholdet og eventuelt noe av økonomi/avtaler som forsikring, alarm, strøm osv.

Føler de går med på mye og derfor må jeg passe på at de får det de betaler for. 

F.eks, Så har utleiedelen vært tom helt siden kjøp av bolig og det er veldig veldig lenge siden. Og feriebolig har vært tom.. Men nå vurderer jeg å få til det jeg klarer for dem.

Men selvfølgelig skal inntekten gå til deres kostnader/utgifter.

Men må nevne at jeg ikke har noe fullmakt eller annet skriftlig. Men de er egentlig klare for å gi meg det, men det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Heisann!

Foreldrene eier et hus med utleiedel og jeg styrer som regel mye med økonomien deres og slikt. 

Den har aldri vært leid ut, men jeg ønsker nå å leie den ut (Og ja, de er også enig med meg..Som regel alltid).

Det jeg lurer på da er når jeg eventuelt finner en potensiell leietaker, kan jeg da få leia inn på min konto? (Og ja igjen, de har ikke noe imot det... Da de vet at jeg sparer best og det går til lånet deres uansett).

Eller må jeg da betale skatt av det, siden det ikke er jeg som er eier av huset?

Jeg vil anbefale deg å la leien gå inn på dine foreldres konto, for å unngå at det blir noen misforståelser overfor skatteetaten.

Så hjelper du dine foreldre med å etablere avtalegiroer på regningene de får.

Forøvrig så er utleie av leilighet i egen bolig normalt ikke skattepliktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...