Gå til innhold

Forbud mot nikab i svømmetimer


Anbefalte innlegg

Storhaug ønsker debatt rundt nikab i svømmetimene, hun hevder at vi har feige politikere som ikke skisserer ut nasjonale retningslinjer for påkledning i svømmetimer. 

Når jeg studerte kroppøvingslærerfaget var et av temaene vi diskuterte problemstillingen rundt frafall fra svømmetimer blant jenter fra konservative muslimske familier. Dette er et problem fordi det står i kompetansemålene at barna skal ha lært seg grunnleggende svømmeferdigheter. Grunnen til dette er at de skal kunne berge seg selv i drukningsulykker, det er en fordel å kunne svømme om man faller i et vann! 

Det er et problem i dag at mange av disse jentene ikke møter til svømmetimene, på den ene siden fordi det stilles krav til skolen om at de skal lære barna disse ferdighene og på den andre siden fordi barna mister viktig kompetanse for å klare seg i livet.

Heldekkende nikabbadedrakt ble trukket fram som en veldig god løsning som ble vanskelig å problematisere. Jeg synes det er absurd at Storhaug allikevel prøver å problematisere denne løsningen. Hva veier mest? At jentene lærer seg å svømme eller at de går  med samme klær som resten av klassen? 

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/storhaug-vil-ha-nikabforbud-i-svommetimene---vi-har-feige-politikere/65118399

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Storhaug har sitt ståsted som islamkritiker, så da vil vel enhver tradisjon eller verdi som springer ut fra den religionen være som en rød klut for henne, så man burde kanskje ikke tillegge hennes mening særlig større vekt enn den mullahen som står å skriker i andre enden ..

 

Men likevel bør jo disse barna få lære seg å svømme, og jeg for min del synes ikke tildekking skal bli den faktoren som forhindrer de samme barna å i hvert fall få frihet til å kunne utfolde seg like mye som sekulære barn

 

Kan jo også huske at en selv ble tvunget til å være naken i bla svømmetimene selv om en hadde relativt stor motstand til kollektiv nakenhet, men det var umulig å vegre seg fordi man hadde hele "makten" mot seg, og til slutt glemte man på en måte det lille overgrepet

Lenke til kommentar

Vel det spørs om badedrakten er grunnen til at de ikke møter opp til svømming eller ikke. La oss si en innfører det og innvandrerjentene fortsatt møter ikke opp nettopp pga konservative foreldre. Hva da?

 

Vi bør flytte svømmeopplæringen til VG3 kroppsøving, stryke (eller gi karakteren 2) elevene i faget hvis de ikke møter opp. Slik at de får meget dårlig karakter som påvirker karakterne deres, og dermed ser de tydelig konsekvenser av det.

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Faktisk så vil jeg si skjønnsdelte svømmetimer ville være den beste løsningen. Er allerede mye bevis for at skjønnsdelte klasser produserer bedre resultater enn skjønnsmiksede. Det at innvandrerjentene kan hive seg med siden det ikke er noen gutter i bassenget er bare en bonus.

 

Jeg vil at alle kvinner i Norge skal ha på seg hijab fordi det reduserer antall voldtekter i Norge. Derfor vil dette være den beste løsningen. Hva tenker du om dette? (Jeg regner med at du ser at vi skal ikke tilbake til 1960-tallet bare fordi de fleste muslimer ikke klarer å oppføre seg i Norge!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tittelen og beskrivelse er misvisende. Niqab er heldekkende hvor ansiktet er skjult

 

Niqab

5eIBEJW.jpg

 

Burkini

745ohhx.jpg

 

oBR7JGH.jpg

 

Hele argumentasjonen når det gjaldt å forby Niqab på skoler, er at det skjuler ansiktet. Mens det argumentet mister hele sin verdi all den tid badedrakten ikke skjuler ansiktet.

 

Så hvorfor vil noen forby burkini? Det koker åpenbart ned til kun politisk motiv. Hvis ikke, gi meg noen gode begrunnelser til hvorfor det bør forbys?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sålenge muslimske jenter (forøvrig alle jenter) møter opp, så spiller det ikke noen roller om jentene viser hele rumpa eller om den er tildekket. Det bør heller ikke være krav om at jentene skal ha en kvinnelig lærer!

 

Ikke ifølge Hege Storhaug. Hun vil ha forbud mot burkini. Hvorfor hun sammenblander det med niqab kan man spekulere over. Tror hun avisleserne er så uopplyste at de ikke vet forskjell?

 

Niqab som skjuler ansikt kan forbys i skolen fordi det ifølge begrunnelsen "vanskeliggjør kommunikasjon i undervisningsammenheng" dvs. forbudet har en viss logikk. Mens burkini-forbud mangler en lignende logikk, og virker først og fremst være frontet av velkjente anti-islam figurer uten annet motiv enn personlig agenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ifølge Hege Storhaug. Hun vil ha forbud mot burkini. Hvorfor hun sammenblander det med niqab kan man spekulere over. Tror hun avisleserne er så uopplyste at de ikke vet forskjell?

 

Niqab som skjuler ansikt kan forbys i skolen fordi det ifølge begrunnelsen "vanskeliggjør kommunikasjon i undervisningsammenheng" dvs. forbudet har en viss logikk. Mens burkini-forbud mangler en lignende logikk, og virker først og fremst være frontet av velkjente anti-islam figurer uten annet motiv enn personlig agenda.

Hun sammenblandet ingenting. Artikkelen i Dagbladet er det åpenbart noe feil med, ser du ikke det selv? les Originalartikkelen i Nettavisen.

 

Du mener altså at barna skal tvinges inn i det religiøse, heldekkende plagget i svømmeundervisningen, forstår jeg deg riktig?

Lenke til kommentar

Mitt utgangspunkt: Staten og lovverket skal ikke diktere folks klesdrakt, eller mange på sådan. Den kampen er en kulturell en, og må kjempes med andre midler. Den enkelte skole har selvsagt et ansvar for at undervisningen foregår på en sikker og egnet måte. Lengden på en svømmedrakt påvirker ikke dette, og bør være individets valg.

 

Og ja, noen ganger er dette åpenbart foreldrenes valg, som så mye annet i et barns liv. Løsningen er ikke å sette barnet i knipa mellom to autoriteters tvang, men å jobbe for mer liberale verdier. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke ifølge Hege Storhaug. Hun vil ha forbud mot burkini. Hvorfor hun sammenblander det med niqab kan man spekulere over. Tror hun avisleserne er så uopplyste at de ikke vet forskjell?

 

Niqab som skjuler ansikt kan forbys i skolen fordi det ifølge begrunnelsen "vanskeliggjør kommunikasjon i undervisningsammenheng" dvs. forbudet har en viss logikk. Mens burkini-forbud mangler en lignende logikk, og virker først og fremst være frontet av velkjente anti-islam figurer uten annet motiv enn personlig agenda.

Hun sammenblandet ingenting. Artikkelen i Dagbladet er det åpenbart noe feil med, ser du ikke det selv? les Originalartikkelen i Nettavisen.

 

Du mener altså at barna skal tvinges inn i det religiøse, heldekkende plagget i svømmeundervisningen, forstår jeg deg riktig?

 

Heldekkende nikabbadedrakt vil vel være ganske ugunstig i situasjon med vann, da den dekker for munn og nese. Så jeg regner med at OP mente Burkini. Han sammenblandet nok litt selv. 

 

I denne situasjonen mener jeg at å gi barna en mulighet til å være med er viktigst. Da enten ved bruk av burkini eller badedrakt med badehette. Her er det viktig med god dialog mellom skolen/lærer/rektor og barnet/foreldrene. 

Lenke til kommentar

Heldekkende nikabbadedrakt vil vel være ganske ugunstig i situasjon med vann, da den dekker for munn og nese. Så jeg regner med at OP mente Burkini. Han sammenblandet nok litt selv.

 

I denne situasjonen mener jeg at å gi barna en mulighet til å være med er viktigst. Da enten ved bruk av burkini eller badedrakt med badehette. Her er det viktig med god dialog mellom skolen/lærer/rektor og barnet/foreldrene.

Nei, jeg kaller burkini for heldekkende helt bevisst da den dekker hele kroppen. Det er en heldekkende badedrakt, som du selv sier så kan man åpenbart ikke dekke ansiktet under svømming.

 

Å skjule kroppen sin under svømming er uvanlig over nær sagt hele verden, særlig på barn. Og hva med barnas rettigheter?

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Å tvinge barn fra "slike hjem" til å ha svømmingen uten sitt foretrukne plagg er i prinsipp akkurat det samme som å tvinge andre barn til å ha svømmingen nakne. Noen ville kanskje foretrekke å være nakne, men foreldrene og læreren sier nei av rent kulturelle årsaker. Slik vil det være med burkinien også.

 

Synes det er tragisk at vi som samfunn bruker energi på slikt som dette.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

 

Heldekkende nikabbadedrakt vil vel være ganske ugunstig i situasjon med vann, da den dekker for munn og nese. Så jeg regner med at OP mente Burkini. Han sammenblandet nok litt selv.

 

I denne situasjonen mener jeg at å gi barna en mulighet til å være med er viktigst. Da enten ved bruk av burkini eller badedrakt med badehette. Her er det viktig med god dialog mellom skolen/lærer/rektor og barnet/foreldrene.

Nei, jeg kaller burkini for heldekkende helt bevisst da den dekker hele kroppen. Det er en heldekkende badedrakt, som du selv sier så kan man åpenbart ikke dekke ansiktet under svømming.

 

Å skjule kroppen sin under svømming er uvanlig over nær sagt hele verden, særlig på barn. Og hva med barnas rettigheter?

Men hvis barnet vil være med på svømming, og enste mulighet er burkini pga religion eller lignende. Så burde de da få lov til det? Barnas rettigheter kommer vel ann på hva barnet ønsker. 

 

Kan hende jeg har missforstått noe her, men hva er det du egentlig er imot? Bruk av Burkini? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis barnet vil være med på svømming, og enste mulighet er burkini pga religion eller lignende. Så burde de da få lov til det? Barnas rettigheter kommer vel ann på hva barnet ønsker. 

 

 

 

Kan hende jeg har missforstått noe her, men hva er det du egentlig er imot? Bruk av Burkini? 

 

 

Desverre så vet ikke foreldrene barnets beste.

 

Når foreldrene skader barnet, skal samfunnet beskytte barnet fra skade eller skal samfunnet verne om foreldrenes rett til å skade barnet?

 

Dette gjelder flere ting men de mer ekstreme eksemplene er kjønnslemlestelse og tvangs"ekteskap".

 

 

 

Et eksempel er Jehovas Vitner som nekter å ta imot blodoverføring.

Er det greit at foreldre lar et barn dø ved å nekte blodoverføring, er det drap eller en rettighet de har?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Å tvinge barn fra "slike hjem" til å ha svømmingen uten sitt foretrukne plagg er i prinsipp akkurat det samme som å tvinge andre barn til å ha svømmingen nakne. Noen ville kanskje foretrekke å være nakne, men foreldrene og læreren sier nei av rent kulturelle årsaker. Slik vil det være med burkinien også.

 

Synes det er tragisk at vi som samfunn bruker energi på slikt som dette.

Hvis foreldrene er lidenskapelige naturister mener du det hadde vært greit at de overtaler eller bestemmer at barna sine skal bade nakne under svømmeundervisningen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...