Gå til innhold

Dette er teknologisprangene bak solcelle-revolusjonen


Anbefalte innlegg

Hvorfor satses det ikke på kombinasjon oppvarming av vann med solcellepanel for elproduksjon. Vil tro at metaller som enkelt tar opp varmen fra panelet kunne overføres og kobles sammen i et "gridnettverk". Samtidig burde disse panelene utgjøre "topptaket" på hus, slik at man kunne unngå dobbeltkostnad på taket.

 

Det er en god ide. Vårt firma har nå søkt støtte hos Enova for å etablere et hybrid solcelleanlegg på eksisterende tak.

Det er også under montering et anlegg i Bergen.

Vi tenker å teste solceller som fanger mange bølgelengder ( nano celler), og en vil også øke produksjon med å kjøle solceller når solen skinner.

 

Bra artikkel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største fordelen med hydrogenbiler og biler med forbrenningsmotor er at de kan bruke overskuddskraft og drivstoff fra avfall. Elbiler er avhengig av et strømnett med begrenset kapasitet og som har et stort innslag av forurensende kraft. Elbiler kan også bare brukes av middelklassen med lademulighet, og er egentlig bare tull!

 

Denne propagandaen din er bare ekkel og løgnaktig.

1. El-biler er avhengig av en strømkilde. Ikke el-nettet. Det er ikke kapasitetsproblemer i nettet som sådan.

2. Strømnettet har ikke stort innslag av forurensende kraft.

3. Det er ikke bare middelklassen

 

Det eneste i dette vrøvlet du presterer som er riktig er at en el-bil trenger et sted å lade.

 

Hydrogen har helt sikkert sin plass som energibære fremover, men det blir ikke den eneste. Antagelig blir det bare en nisje.

 

1. El-biler lades like gjerne fra en generator (som ikke er særlig grønt) som fra et solcelleanlegg. Hydrogen, som andre kjøretøy som i hovedsak bruker drivstoff laget fra olje og gass. Hydrogen fra elektrolyse er en fordyrende og ineffektiv vei for å få energien inn i bilen.Energien kan da like gjerne legges i et.... batteri.

NVE: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

1,5 millioner biler på strøm i 2030? Ikke noe problem sier NVE. En slik mengde biler vil trekke ca kun 3% av tilgjengelig kraft. Men du vet nok bedre.

2. Norsk strømmiks er bortimot 97% vannkraft. Selv i europeisk strøm miks var det per desember 2015 kun 26% fra kull og 2% fra olje. Og dersom du er ærlig så er det samme strømmiksen som vil bruks til å lage annet drivstoff. Blant annet hydrogen.

3. En brukt elbil fra 2011 fra 67000,-. En ny Zoe er fra 199000. Heller ikke skremmende dyrt. Lading kan man gjøre gratis fra mange offentlige ladeplasser.Tro om ikke mange kunne klart seg med dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

I syden er det helt vanlig å bruke solcellepanel til å varme vann.

 

Den raske utbyggingen av sol- og vindenergi gir masse overskuddskraft som kan brukes til hydrogenproduksjon. Dette fører oss raskt mot hydrogensamfunnet. Som det stod i TU for noen dager siden er det også mulig å lage bensin og diesel av overskuddskraft og luft. Elbiler kan vi bare glemme, da de er avhengige av strøm fra elnettet, som både er dyr og forurensende! Elnettet har også store begrensninger i overføringskapasiteten som gjør elbiler lite interessante i et samfunnsperspektiv.

 

http://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

http://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610

 

Trodde det var mer vanlig med solfangere i syden til varme opp. Har slikt paa taket. Minst 80% virkningsgrad. Saa de maa slite litt mer der nede med 17% virkningsgrad for varme opp huset. Jeg har faatt minst 6000kwt i aaret. Saa lader jeg elbilen fra vannkraft borti hogget her med ca 3500kwt i aaret. Men naa sliter jeg sa jaevlig. Elbilen trekker 8,5A saa jeg bad Hafslund komme ordne opp her. Bad dem fjerne de stygge forrunsende kullfyrte elektronene som har lurt seg vekk fra polen over ukjente kraftlinjer og gi meg mer kapasitet nettet. Elbil kan vettu maa passe paa.

I syden bruker man solpanel til å varme vann, beklager at jeg skrev solcelle, men tror de fleste skjønte det.

 

Den største fordelen med hydrogenbiler og biler med forbrenningsmotor er at de kan bruke overskuddskraft og drivstoff fra avfall. Elbiler er avhengig av et strømnett med begrenset kapasitet og som har et stort innslag av forurensende kraft. Elbiler kan også bare brukes av middelklassen med lademulighet, og er egentlig bare tull!

øøøøøhh. ,vent nå litt.. du sier i det ene øyeblikket, at hydrogenbiler har fordelen framfor elbiler, at de kan nytte seg av overskuddskraft ,mens elbilen må lade fra et kullkraftverk??

Dersom det er ren overskuddskraft til hydrogenbiler, så betyr jo dette at det er ren kraft til elbiler også?? (elbiler med batteridrift, og ikke elbiler med hydrogentank og brenselcelle)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I syden er det helt vanlig å bruke solcellepanel til å varme vann.

 

Den raske utbyggingen av sol- og vindenergi gir masse overskuddskraft som kan brukes til hydrogenproduksjon. Dette fører oss raskt mot hydrogensamfunnet. Som det stod i TU for noen dager siden er det også mulig å lage bensin og diesel av overskuddskraft og luft. Elbiler kan vi bare glemme, da de er avhengige av strøm fra elnettet, som både er dyr og forurensende! Elnettet har også store begrensninger i overføringskapasiteten som gjør elbiler lite interessante i et samfunnsperspektiv.

 

http://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

http://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610

 

Dette stemmer ikke helt. El-nettet i Norge bygge ut i takt med behovet, det er ikke dyrt, det er ikke forurensende, og det har små tap (Ca 7 % i hel sentralnettet).

Batteridrevne El-biler har en praktisk total virkningsgrad på 70-80%, mens fossilbiler lett kommer under 20% under bykjøring og kulde.

 

Konverteringen fra strøm (f.eks solpaneler) til hydrogen, og tilbake til strøm igjen i bilen er i beste fall 40%. Hydrogenbiler er derfor bare aktuelle der batteridrevne biler kommer til kort. Det kan være drosjetrafikk, langtransport, tungtransport, tog, skip etc.

 

Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg de neste 10 årene. Produksjon av hydrogen fra solpaneler og vindturbiner forutsetter lave strømpriser. Da blir det ikke så lønnsomt å sette solpaneler på taket. :-(

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...