Mr.M Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 apropos til diskusjonen om USA's sitt helsevesen, syns jeg disse tallene og statistikk er litt overraskende https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_health_expenditure_per_capita det viser at USA bruker omtrent like mye penger pr. capita i offentlig helsevesen, helt på linje med fler europeiske land. I USA brukes riktignok tilsvarende sum i privat regi, men altså, tallene knuser vel på en måte "myten" om man nærmest ikke får noe hjelp fra det offentlige? (for øvrig er jeg sjøl ikke veldig stor tilhenger av mest mulig "helsevesen", men det er en annen diskusjon/tema) Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 apropos til diskusjonen om USA's sitt helsevesen, syns jeg disse tallene og statistikk er litt overraskende https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_health_expenditure_per_capita det viser at USA bruker omtrent like mye penger pr. capita i offentlig helsevesen, helt på linje med fler europeiske land. I USA brukes riktignok tilsvarende sum i privat regi, men altså, tallene knuser vel på en måte "myten" om man nærmest ikke får noe hjelp fra det offentlige? (for øvrig er jeg sjøl ikke veldig stor tilhenger av mest mulig "helsevesen", men det er en annen diskusjon/tema) Det Health expenditure pr capita søylediagrammet der viser jo tydelig hvorfor de er i utakt med oss andre, andelen private helseforsikringer er jo absurd og totalt unødvendig når det heller ikke fungerer spesielt bra med alle som ikke har mye penger. Man må jo forstå at fattige trenger like mye og god hjelp som rike, penger skal være helt irrelevant i denne sammenheng. Idiotskap som bare Republikanere kan. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Det Health expenditure pr capita søylediagrammet der viser jo tydelig hvorfor de er i utakt med oss andre Ifølge den, så bruker de jo like mange offentlige kroner pr. innbygger (blå søyle) på helsevesen, som Top 10 landene i Europa Så kan du gjerne hevde at det er galskap at like mye brukes i private løsninger, men mitt poeng var bare at det for min del er en overraskelse at såpass mye brukes i off. regi pr. capita, når "propagandaen" her hjemme alltid har vært at du nærmest bare må greie deg sjøl, hvis sykdom/ulykka inntreffer. (eller er det noe jeg evt. misforstår med dette tallmaterialet? får ta høyde for det) 1 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Det Health expenditure pr capita søylediagrammet der viser jo tydelig hvorfor de er i utakt med oss andre Ifølge den, så bruker de jo like mange offentlige kroner pr. innbygger (blå søyle) på helsevesen, som Top 10 landene i Europa Så kan du gjerne hevde at det er galskap at like mye brukes i private løsninger, men mitt poeng var bare at det for min del er en overraskelse at såpass mye brukes i off. regi pr. capita, når "propagandaen" her hjemme alltid har vært at du nærmest bare må greie deg sjøl, hvis sykdom/ulykka inntreffer. (eller er det noe jeg evt. misforstår med dette tallmaterialet? får ta høyde for det) Eg var slettes ikkje oppmerksam på at dei offentlege helseutgiftene var så høge. Interessante data. Takk for deling. EDIT: Etter å ha tenkt meg om litt ser eg at det er "public and compulsory", og eg antar at tala for USA vil inkludere dei peronslege Obamacare-regningane. Eg ser at Obamacare kan koste opp til $7 000 per person per år (utan at dette på nokno måte er gjennomsnittleg), so statistikken er nok litt misvisande. Endret 28. mars 2017 av Magnus_L Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (eller er det noe jeg evt. misforstår med dette tallmaterialet? får ta høyde for det) Yup, purple is the colour of evil. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 De siste dagene har amerikanske medier omtalt etterspillet etter at et antall (100+) sivile mistet livet ifbm. amerikansk bombing av det som skulle være ISIS-mål i Mosul. I uttalelser fra Pentagon heter det at dette er en forferdelig hendelse både USA og ISIS har skyld i.Det er sikkert varierende meninger om dette, men nå har Trump satt den smart smarte foten sin i munnen igjen om hvordan det går i Irak. Etter flere dagers omfattende mediedekning hvor man har snakket om hvordan det undersøkes hva som gikk galt under denne bombingen som kostet over 100 sivile livet, klarer Trump å lire av seg noen gullkorn: "We're doing very well in Iraq!""The results are very, very good," Trump said. "I just wanted to let everyone know." Smått umusikalsk, om en kan si det såpass mildt. Når en tar med at han nå påstår at det snart blir en god helse-deal, og det er så lett så, da skjønner en forlengst at mannen eier ikke antenner.http://www.cnn.com/2017/03/28/politics/trump-iraq-troops-comments/ 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Apropos det nært forestående forfallet av den private sfære... Ihvertfall for de stakkarer uten VPN. Five Creepy Things Your ISP Could Do if Congress Repeals the FCC’s Privacy Protections Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Apropos det nært forestående forfallet av den private sfære... Ihvertfall for de stakkarer uten VPN. Five Creepy Things Your ISP Could Do if Congress Repeals the FCC’s Privacy Protections Og snart har vi heller ikke et fritt internett slik vi kjenner det i dag takket være Trump.http://www.theverge.com/2017/1/23/14338522/fcc-chairman-ajit-pai-donald-trump-appointment Endret 29. mars 2017 av ronron25 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Apropos det nært forestående forfallet av den private sfære... Ihvertfall for de stakkarer uten VPN. Five Creepy Things Your ISP Could Do if Congress Repeals the FCC’s Privacy Protections Antagelig en betingelse Trump måtte gå med på for at Putin ikke skal publisere pissgate-videoene. Sånn at det skal være lettere å få oversikt over hva hver representant, senator, kabinettmedlemmer, secret service-folk, alle ved Pentagon, og folk som jobber i sentralbanken osv. foretar seg på nett. Blir mye lettere å se hvor de surfer, hva de ser på, hvor de bruker mest tid på nettet, hva de skriver til kona og hva annet de skriver til elskerinnene sine osv. på en enklere og mer uanstrengt måte. Gimme a 'Thank you Donald!' 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Nå får Trump vise hva "Drain the swamp" betyr. http://www.theverge.com/2017/3/29/15100620/congress-fcc-isp-web-browsing-privacy-fire-sale?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Apropos det nært forestående forfallet av den private sfære... Ihvertfall for de stakkarer uten VPN. Five Creepy Things Your ISP Could Do if Congress Repeals the FCC’s Privacy Protections Listen med "100 Creepy Things the NSA-CIA-FBI-ETC Can Do to You Today with Their Surveillance Data" er desverre hemmelig. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Apropos det nært forestående forfallet av den private sfære... Ihvertfall for de stakkarer uten VPN. Five Creepy Things Your ISP Could Do if Congress Repeals the FCC’s Privacy Protections Listen med "100 Creepy Things the NSA-CIA-FBI-ETC Can Do to You Today with Their Surveillance Data" er desverre hemmelig. Det er ikke så hemmelig lenger heldigvis og det at det nå er almen kjent at ulovlig overvåkning har pågått (and still does?) gjør at det også kan bekjempes med lovreguleringer og eksterne tilsyn. Men så var det å ikke velge en totalitær president som aktivt kjemper for å undergraver dine egne rettigheter da.. det begynner å minne om den demokratiske fallitterklæringen i den arabiske våren hvor folket i villfarelse stemmer fram sin egen verste fiende. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Nå får Trump vise hva "Drain the swamp" betyr. http://www.theverge.com/2017/3/29/15100620/congress-fcc-isp-web-browsing-privacy-fire-sale?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter Politikerne som stemte for er ikke mindre enn kjøpt og betalt. "Draining the swamp" kommer vel aldri til å skje så lenge de fleste politikerne er ja, kjøpt og betalt. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Siste: En føderal dommer i Hawaii har utvidet beslutningen vedr. Trumps #travelban-ordre fra en midlertidig blokkering ('temporary restraining order') effektivt til en varig blokkering "preliminary injunction", som kan være i effekt til en rettskraftig behandling av saken er fullført. Dette er en utvidelse av blokkeringen av #travelban basert på dommerens oppfatning av at det er sannsynlig at #travelban vil bli kjent ulovlig ved en full rettsbehandling. Dermed vil det ikke være noe #travelban i effekt før den er behandlet i 9th Circuit, som ikke ga Trump medhold da de behandlet første utgave av ordren. http://www.usatoday.com/story/news/world/2017/03/29/hawaii-judge-extends-halt-trump-travel-ban/99793954/# https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-03-29/trump-travel-ban-back-in-court-but-even-a-win-won-t-restore-it - Senatets etterretningskommité har en granskning underveis av russisk innblanding i valgprosessen og evt. forbindelser med Trump-folket, som går uavhengig og parallellt med granskningen i Representantenes Hus sin etterretningskommité. Senatets kommité har allerede en lang liste med vitner de vil avhøre, og de holder åpen høring allerede i dag torsdag. http://www.cnn.com/2017/03/29/politics/senate-intelligence-committee-conference/ http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/donald-trump-russia-ties-senate-intelligence-committee-mark-warner-richard-burr-jared-kushner-a7657151.html Endret 30. mars 2017 av xRun Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Det er ikke så hemmelig lenger heldigvis og det at det nå er almen kjent at ulovlig overvåkning har pågått (and still does?) gjør at det også kan bekjempes med lovreguleringer og eksterne tilsyn.Hmm, forhåpnetligvis vil du innse at når overvåkningen er ulovlig så innebærer det at der allerede eksisterer lover som "bekjemper" disse, man har også ett eksternt tilsyn som skal bekjempe ulovlig overvåkning som heter FBI. Så hvorvidt det vil hjelpe stort å skrive en ny lov som skal forby det samme som allerede er forbudt, samt skape ett nytt eksternt tilsyn, FBI II, fremstår som noe tvilsomt. Og ja ... der er en konspirasjonsteori som sier at myndighetene fortsatt spionerer på alle ... dog mange velger å stole på myndighetene. Men så var det å ikke velge en totalitær president som aktivt kjemper for å undergraver dine egne rettigheter da.. det begynner å minne om den demokratiske fallitterklæringen i den arabiske våren hvor folket i villfarelse stemmer fram sin egen verste fiende.Tør jeg minne deg på hvem som var president når Snowden la frem bevis på hva som de fleste her ville kallt konspirasjonsteorier, samt hvem som ikke har gjort noe med de som drev den hemmelige overvåkningen ... bortsett fra å prøve å "ta" Snowden? Endret 30. mars 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Siste: Trumps Chief of Staff Reince Priebus' assistent, Deputy Chief of Staff Katie Walsh, må nå forlate WH etter blunderen forrige uke hvor de ikke engang fikk istand en stemmerunde for den nye helseloven. Hun har fått adgangskortet inndratt, og flyttes over til en ekstern non-profit PAC. "Walsh was White House chief of staff Reince Priebus' deputy, joining him in the administration after serving as chief of staff to Priebus when he was chairman of the Republican National Committee." http://www.cnn.com/2017/03/30/politics/donald-trump-white-house-staff/ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Det er klart noen må få svi. Politics 101 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 De siste dagene har amerikanske medier omtalt etterspillet etter at et antall (100+) sivile mistet livet ifbm. amerikansk bombing av det som skulle være ISIS-mål i Mosul. I uttalelser fra Pentagon heter det at dette er en forferdelig hendelse både USA og ISIS har skyld i. Det er sikkert varierende meninger om dette, men nå har Trump satt den smart smarte foten sin i munnen igjen om hvordan det går i Irak. Etter flere dagers omfattende mediedekning hvor man har snakket om hvordan det undersøkes hva som gikk galt under denne bombingen som kostet over 100 sivile livet, klarer Trump å lire av seg noen gullkorn: "We're doing very well in Iraq!" "The results are very, very good," Trump said. "I just wanted to let everyone know." Smått umusikalsk, om en kan si det såpass mildt. Når en tar med at han nå påstår at det snart blir en god helse-deal, og det er så lett så, da skjønner en forlengst at mannen eier ikke antenner. http://www.cnn.com/2017/03/28/politics/trump-iraq-troops-comments/ Du er klar over at Obama er ansvarlig for flere sivile "causalities" enda? Jeg forsvarer ikke Trump, jeg bare peker ut noe. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 De siste dagene har amerikanske medier omtalt etterspillet etter at et antall (100+) sivile mistet livet ifbm. amerikansk bombing av det som skulle være ISIS-mål i Mosul. I uttalelser fra Pentagon heter det at dette er en forferdelig hendelse både USA og ISIS har skyld i. Det er sikkert varierende meninger om dette, men nå har Trump satt den smart smarte foten sin i munnen igjen om hvordan det går i Irak. Etter flere dagers omfattende mediedekning hvor man har snakket om hvordan det undersøkes hva som gikk galt under denne bombingen som kostet over 100 sivile livet, klarer Trump å lire av seg noen gullkorn: "We're doing very well in Iraq!" "The results are very, very good," Trump said. "I just wanted to let everyone know." Smått umusikalsk, om en kan si det såpass mildt. Når en tar med at han nå påstår at det snart blir en god helse-deal, og det er så lett så, da skjønner en forlengst at mannen eier ikke antenner. http://www.cnn.com/2017/03/28/politics/trump-iraq-troops-comments/ Du er klar over at Obama er ansvarlig for flere sivile "causalities" enda? Jeg forsvarer ikke Trump, jeg bare peker ut noe. Obama ble kritisert også av militæren fordi han ville ikke tillate mye bombingen uten å godkjenne det på forhånd. Trump vil at militæren bestemme det selv uten å be om tillatelse Vi får se om dette fører til mer eller mindre drap av sivile. Det blir umulig å utrydde ISIL uten å drepe mange sivile. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Det er umulig å stanse IS uten å stanse rekrutteringen.Det er umulig å stanse rekrutteringen når de som har IS som fiende dreper sivile....Og mangel på kulturell utveksling mellom vesten og muslimske land vil være katastrofalt for kjemien mellom vestlige og muslimer, og enda øke rekrutteringen til IS og anti-vestlig Islam, samtidig som at eksisterende muslimer i vestlige land får det vanskeligere, og islam-hatere får større rekruttering.Hat --> Splittelse --> Økte forskjeller --> Økt konfliktnivå --> Radikalisering -- > HatTrump sine holdninger er ikke det midtøsten, eller Islam, trenger.(Islam trenger modernisering og total respekt for ikke-troende sitt valg) Endret 30. mars 2017 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg