Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Problemet er fordi de ikke har hatt det før. Tenk deg om Erna skulle kreve stridsvogner i 17. Mai toget. Hadde blitt rabalder uten like.

Samtidig som hun sa at den frie presse er en folke fiende, og at hun kanskje ikke går av om hun taper valget OG hun oppfordrer til vold mot sine politiske motstandere.

For all del, det er mange gode grunner til å velge en annen type markering. Det bare slår meg som temmelig hysterisk og ganske komisk når en del kommer trekkende med Nord-Korea og Sovjet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare stusser på de mange mer eller mindre hysteriske reaksjonene på dette (tenker da ikke spesifikt på deg). Når en sammenliner noe så alminnelig som en militærparade, som jeg tror de fleste av våre allierte og venner har, med diktaturer osv. blir det hele noe absurd :p

Ja, enig, den aktuelle brukeren du sikter til tar litt vel av... Det er jo også en stor forskjell på paradene i Kina, Russland eller Nord-Korea hvor det handler om å vise mest mulig militær styrke kontra gatedrillen på Universitetsplassen og oppmarsjen til Huseby på 17. mai her i Norge.

Paraden i Washington i dag virker å bli relativt nøktern, men når det ikke er noe som helst tradisjon for dette vil stridsvogner på gata uansett endre denne dagen til noe annet enn den tradisjonelle feiringen. Budskapet fra staten endrer seg.

Tenker at problemet med at Trump holder en militærparade og taler til folket i dag er først og fremst fordi det bryter voldsomt med tradisjonene i USA, og at det ikke er sånn 4. juli skal være ifølge amerikanere flest. Nasjonaldagen er tradisjonelt ikke politisert av presidenten og nå bryter Trump med dette i det som åpenbart er et politisk motivert show hvor fokus kommer til å bli rettet mot han selv.

Han bryter dermed en mangeårig tradisjon i USA og bruker dagen til å fremheve sitt eget presidentskap, politikk og person. Som en amerikansk venn av meg sa i går; mange amerikanere opplever dette som at Trump stjeler nasjonaldagen fra folket, og gjør seg selv til hovedrolleinnehaver.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Apropos Soviet-referansen:
Tidligere kommandør for CentCom, general Anthony C. Zinni er lite begeistret for displayet av militær hardware i forbindelse med feiringen av nasjonaldagen, og refererer i denne sammenhengen til paradene på steder som Røde Plass. Mannskaper er ok, da får publikum anledning til å takke dem for deres tjeneste, men tanks hører ifølge generalen hjemme andre steder.

‘Leave tanks for Red Square’: Trump’s July 4 celebration unsettles military
https://www.thestar.com/news/world/us/2019/07/03/leave-tanks-for-red-square-trumps-july-4-celebration-unsettles-military.html
Put troops out there so we can thank them — leave tanks for Red Square,” said Gen. Anthony C. Zinni, a retired four-star Marine general and former head of U.S. Central Command, who until earlier this year served in the Trump administration as a special envoy to help resolve disputes in the Persian Gulf."

I Pentagon skal det, tross Trumps påstander om begeistring, være bekymring for politisering av forsvaret for å oppfylle en drøm Trump har hatt siden Bastille Day for etpar år siden.

"The festivities have put the Pentagon in a bind in trying to both follow orders from the commander in chief while also trying to sidestep the inevitable accusation that Trump is being allowed to politicize the military."

"The tanks, armored vehicles and military jets that will be streaking over the nation’s capital are part of Trump’s vision of a grand military parade, a goal he has pursued since attending a Bastille Day celebration in Paris in 2017. The president originally wanted a similar show of military might in Washington on Veterans Day, but it was derailed in August after objections by the city’s officials, concerns from the Pentagon and a price tag of more than $90 million (U.S.)."
https://www.thestar.com/news/world/us/2019/07/03/leave-tanks-for-red-square-trumps-july-4-celebration-unsettles-military.html

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, det er mange gode grunner til å velge en annen type markering. Det bare slår meg som temmelig hysterisk og ganske komisk når en del kommer trekkende med Nord-Korea og Sovjet.

Det er fordi trump allerde oppfører seg som en diktator. Så dette bare forsterker det hele.

Trump er mye mer lik Putin, Stalin og Kim enn han er lik Macron, Merkel eller Erna.

Så da er det naturlig og sammenligne dette med disse diktatur statene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bare stusser på de mange mer eller mindre hysteriske reaksjonene på dette (tenker da ikke spesifikt på deg). Når en sammenliner noe så alminnelig som en militærparade, som jeg tror de fleste av våre allierte og venner har, med diktaturer osv. blir det hele noe absurd :p

Du sammenligner oss med andre europeiske land som har en helt annen opprinnelse og tradisjoner det har aldriblitt et monarki i USA som di vet. Washington og founding fathers vill atvi unngå noe europeiske tradisjoner, 4de juli bar for folket, ikke staten, og ikke for lederne våre.

Trump bryter denne tradisjon og det overraske ingen at Europeerene som deg synes det ikke er så rart

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er fordi de ikke har hatt det før.

Så det er OK at ting er slik de var før?

Under Obama ble sentrene langs grensen laget for å avskrekke ulovelige innvandrere. Så det er altså OK?

Her fra 2014 kan man se barn i bur under inspeksjon fra Obamas administrasjon. Så det er altså OK?

D-bmyaYXoAEGwjx.jpg

Demokrater har presset banker til ikke å finansiere utvidelse av kapasitet og kvalitet på sentrene. Sentrene blir derfor helt overfylte, men kapasiteten er jo den samme som før så det er altså OK?

Enda et bilde, av barn under forvaring på en militærbase Texas i 2014. Snopes mener at bildet kan være misvisende da det ikke er sikkert at alle barna på bildet hadde blitt separert fra foreldrene sine. Er det OK om noe fortsatt ser ut som i 2014?

obama_separated_kids.png

AOC har støttet en kampanje mot at firmaer som Mayfair lager senger som immigrantbarn kan sove i. Er det bedre at barna fortsatt sover på gulvet som under Obama?

https://twitter.com/AOC/status/114359099512217190https://twitter.com/AOC/status/1Eller skal vi ignorere historien og hvorfor ting er som de er idag og late som om alt dette er nytt og gi Trump skylden for alt?

Lenke til kommentar

Ja, enig, den aktuelle brukeren du sikter til tar litt vel av... Det er jo også en stor forskjell på paradene i Kina, Russland eller Nord-Korea hvor det handler om å vise mest mulig militær styrke kontra gatedrillen på Universitetsplassen og oppmarsjen til Huseby på 17. mai her i Norge.

Paraden i Washington i dag virker å bli relativt nøktern, men når det ikke er noe som helst tradisjon for dette vil stridsvogner på gata uansett endre denne dagen til noe annet enn den tradisjonelle feiringen. Budskapet fra staten endrer seg.

Tenker at problemet med at Trump holder en militærparade og taler til folket i dag er først og fremst fordi det bryter voldsomt med tradisjonene i USA, og at det ikke er sånn 4. juli skal være ifølge amerikanere flest. Nasjonaldagen er tradisjonelt ikke politisert av presidenten og nå bryter Trump med dette i det som åpenbart er et politisk motivert show hvor fokus kommer til å bli rettet mot han selv.

Han bryter dermed en mangeårig tradisjon i USA og bruker dagen til å fremheve sitt eget presidentskap, politikk og person. Som en amerikansk venn av meg sa i går; mange amerikanere opplever dette som at Trump stjeler nasjonaldagen fra folket, og gjør seg selv til hovedrolleinnehaver.

Jeg tror vi er temmelig enige her. 

Det er fordi trump allerde oppfører seg som en diktator. Så dette bare forsterker det hele.

Trump er mye mer lik Putin, Stalin og Kim enn han er lik Macron, Merkel eller Erna.

Så da er det naturlig og sammenligne dette med disse diktatur statene.

Igjen, disse hysteriske reaksjonene. Om Trump oppfører seg som en diktator, i seg selv en temmelig hysterisk påstand, burde det være nok å diskutere mot dette. Når en komme trekkende med argumenter på nivå med "Hitler likte også hunder" blir det rett og slett bare for dumt. 

Du sammenligner oss med andre europeiske land som har en helt annen opprinnelse og tradisjoner det har aldriblitt et monarki i USA som di vet. Washington og founding fathers vill atvi unngå noe europeiske tradisjoner, 4de juli bar for folket, ikke staten, og ikke for lederne våre.

Trump bryter denne tradisjon og det overraske ingen at Europeerene som deg synes det ikke er så rart

Nei jeg gjør igrunn ikke det. Jeg påpeker absurditeten i sammenligningene andre drar frem når en diskuterer militærparader, der en umiddelbart trekker inn Sovjet, Nord-Korea osv. En kan fint mene at det ikke burde være militærparader på nasjonaldagen, men veldig mange av reaksjonene på dette er langt over i det hysteriske og direkte dumme. 

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Til en viss grad kan man kanskje si at "alle" politikere er et utslag for misnøye, i så måte at mishag _mot_ en politikk/politiker later til å være en vel så kraftig menneskelig motivasjon, som engasjement _for_ en politikk/politiker.Framvekst av sosiale medier har truet de tradisjonelle informasjons-kanalene og gjort det lettere for ytterpolene å finne menings-fellesskap og dyrke sine standpunkter.Globalisering har skapt tapere og vinnere, og eierskapet og samhørighet mange har følt med nasjonalstaten, tradisjoner, religion er under press.Og ja, politisk styrt omfordeling, individuelle rettigheter og individuell velstand er under press. Hvis du vil at politiske partier bør gjøre "det som gavner samfunnet som helhet" så legger du vel opp til en "aktivistisk" stat? Mao en som har makt og vilje til å gjøre store tiltak som påvirker individet i stor grad og som kanskje er upopulær der og da. Røykeloven framstår som et godt eksempel på dette. Sosialdemokratiet har generelt vist stor styringsvilje, mens høyrepopulistene (hevder at de) bare følger folkets (egentlige) vilje. Det har vel vært hevdet annetsteds at høyrepopulismens natur er nettopp å _argumentere med_ at de (og bare de) forstår folkets vilje (og dermed underkjenne alle andre demokratisk valgte politikere).Hvis politikerne/byråkratiet mener at DAB er objektivt til samfunnets beste, mens en betydelig del av folket er imot, er det ikke da forsvarlig i et representativt demokrati å rulle ut DAB?Grunnen til at alkohol i Norge er dyrt er opplagt : fordi det finnes (demokratisk valgt) politisk vilje til å gjøre den dyrere. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med det spørsmålet. Jeg hadde gjerne sett at færre stemte på KrF, men jeg anerkjenner deres rett til å gjøre det.Jeg tror at mye ville ha vært gjort dersom stater evnet å lage økonomiske rammer som ble oppfattet som "rettferdig". Mao at Amazon måtte betale skatt og avgifter på lik linje med norske bokhandler når de solgte til Norske kunder. At Røkke & Co betalte skatt og avgifter på et nivå som ble oppfattet som "rimelig" sammenlignet med en vanlig lastebilsjåfør eller lærer. Litt ironisk (gitt posten din) så er kanskje eiendomsskatt en av de mer effektive tiltakene for å sikre at de super-rike betaler noe tilbake til samfunnet.Forøvrig så tror jeg på å behandle globale selskaper med hovedkontor i skatteparadis på en røff måte. "Vil du gjøre butikk innenfor landets grenser? Fint, da trekker vi skatt av omsetning eller estimert overskudd. Ingen fiktiv interfakturering, en uavhengig Norsk revisor får full tilgang til alle dine transaksjoner på Cayman Islands. Liker du ikke det? Fint, du har 3 dager til å avvikle alle kaffebarene eller stoppe alle internett-tjenestene dine på vår jord".-k

Du må nok lese innlegget om igjen. Det jeg kritiserer om eiendomsskatt er at diskusjonen foregår om du er for eller imot. Det diskusjonen burde dreie seg om er hvordan i tilfelle. Og da er jeg selvsagt enig i at man bare kan kopiere det nederlandske systemet, hvor især næringslivet og rikinger som betaler mye eiendomsskatt, mens de som sitter med lave verdier betaler mye mindre.

DAB er ikke noe problem, men tvangsinnføring gjennom å legge ned FM nettet er tvang. I andre europeiske land er det frivillig.AMS har mange land forkastet fordi det bare skader og ikke har ført til lavere forbruk. Der hvor det er innført er det frivillig. I Norge må du gå til lege(?!?!?!) og enten bli erklært sinnssyk eller må være overfølsom for stråling. Får du det til så ilegger strømselskapet deg et årlig ulydighetsgebyr på 2000 kroner. Igjen tvang og pisk.

Tvang og pisk har bare tatt helt av de siste årene i Norge, og det er de alene om i EU / OECD.

Samtidig tilrettelegger samtlige partier for at store selskaper kan herje fritt i Norge.

Forøvrig er jeg mye enig med deg. Norge er iferd med å bli ganske så udemokratisk når vanlige innbyggere er fritt vilt, og overføringer til de store og rike har tatt fullstendig av. Synd at det bare har gitt utslag i bompengerpartiet.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Igjen, disse hysteriske reaksjonene. Om Trump oppfører seg som en diktator, i seg selv en temmelig hysterisk påstand, burde det være nok å diskutere mot dette. Når en komme trekkende med argumenter på nivå med "Hitler likte også hunder" blir det rett og slett bare for dumt.

Nå snakker du tull, Trump oppfører seg som en diktator, det er opplagt for alle. Og har ikke noe med hysteri å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå snakker du tull, Trump oppfører seg som en diktator, det er opplagt for alle. Og har ikke noe med hysteri å gjøre.

Ja, det er jeg enig i. Han er jo ingen diktator, men har såpass mange av trekkene til en "typisk diktator" at den sammenligningen ikke er fjern i det hele tatt. 

Retorisk oppfører han seg i hvert fall svært autoritært, det er det vanskelig å argumentere mot. Han fremstår også ekstremt egosentrisk, og bruker enhver anledning til å kritisere eller delegitimere demokratiske institusjoner som den frie pressen. Han kaller journalister "the enemy of the people".

Han mobber og forfølger politiske motstandere omtrent hver eneste dag, i en målestokk som er drøy selv i skitten amerikansk politikk. Han bruker løgn og villedning. Han snakker aldri om samarbeid og demokrati, men frir til nasjonalister og skaper kunstige fiendebilder for å sanke stemmer. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste:
Nyhetskanaler melder om et moderat jordskjelv nær Los Angeles, ved Ridgecrest, mellom Las Vegas og Bakersfield. Tidlige målinger varierte rundt ca. 6.2 til 6.6 på Richters skala, men er pt. angitt som 6.4 ifølge USGS. Skjelvet ble merket i Las Vegas, LA, Santa Barbara, rapporter fra 200+ miles unna. Det skal være det største skjelvet nær LA siden Northridge i 1994, flere etterskjelv er ventet, og man vurderer muligheten for at dette i verste fall kan ha vært et forskjelv.
Det skal ha vært lokale skader, og man vurderer muligheten for at dette kan være del av en større utløsning av spenninger.  LAPD kartlegger behov for respons i byen, hvor folk i høye bygninger skal ha opplevd svaiing.

6.4M Quake Strikes Near Ridgecrest In Kern County
https://losangeles.cbslocal.com/2019/07/04/6-6m-quake-strikes-near-ridgecrest-in-kern-county/ 

Nyhetskanaler dekker utviklingen, som kan gi redusert dekning av Trumps event i DC, noe han utvilsomt vil påpeke. Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg tror vi er temmelig enige her.

Nei jeg gjør igrunn ikke det. Jeg påpeker absurditeten i sammenligningene andre drar frem når en diskuterer militærparader, der en umiddelbart trekker inn Sovjet, Nord-Korea osv. En kan fint mene at det ikke burde være militærparader på nasjonaldagen, men veldig mange av reaksjonene på dette er langt over i det hysteriske og direkte dumme.

Spørsmålet er hva hensikten er mer en paraden selv Trumps narsissisme og vennlighet mot autoritære lederegjør folk mistenksomme. Jeg mener det er fornuftig å mistenke dette. Får Trump makten ville han sikkert ikke gjør som Washington og hindre de som forsøker å gjør Trump kongen
Lenke til kommentar

Hva sier Obamacare om definisjoner på diskriminering?

Den juridisk definisjonen-

Discrimination refers to the treatment or consideration of, or making a distinction in favor of or against, a person or thing based on the group, class, or category to which that person or thing belongs rather than on individual merit. Discrimination can be the effect of some law or established practice that confers privileges on a certain class or denies privileges to a certain class

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva hensikten er mer en paraden selv Trumps narsissisme og vennlighet mot autoritære lederegjør folk mistenksomme. Jeg mener det er fornuftig å mistenke dette. Får Trump makten ville han sikkert ikke gjør som Washington og hindre de som forsøker å gjør Trump kongen

Nei det er egentlig ikke spørsmålet, i alle fall ikke i forhold til det jeg tok opp. Jeg tok opp de hysteriske reaksjonene, der en virker å tro at det kun er brutale diktaturer som har militærparader. Da er vi over i en "Hitler likte også hunder"-argumentasjon som kun er fordummende. 

Lenke til kommentar

Nei det er egentlig ikke spørsmålet, i alle fall ikke i forhold til det jeg tok opp. Jeg tok opp de hysteriske reaksjonene, der en virker å tro at det kun er brutale diktaturer som har militærparader. Da er vi over i en "Hitler likte også hunder"-argumentasjon som kun er fordummende.

Det gjelder å se på hele bildet, ikke deler av bildet. Det kan godt bli sett som en tåpelig tolkning idag men senere kan ses som et skritt mot noe alvorlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder å se på hele bildet, ikke deler av bildet. Det kan godt bli sett som en tåpelig tolkning idag men senere kan ses som et skritt mot noe alvorlig.

Igjen, da bør en argumentere mot utviklingen. Å argumentere med "Russland og Nord-Korea" har også militærparader, og ignorere de drøssevis av vestlige land som også har det, er dumskap. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...