jjkoggan Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Trump har sagt han er villig til å holde nedstengningen i flere år. Hvor lenge mener du de må vente før de får betalt?Det må du spørre Skatteflytning. Jeg mener politikerne burde personlig betale deres lønninger Igår prøvde jeg å besøke JFK presidential Library i Boston men fikk beskjed at den er stengt pga shutdown. Veldig irriterende men ingenting i forhold til de som jobber uten lønninger deres Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Som vanlig forholder Donald seg til en alternativ fantasiverden. Det kommer aldri til å skje. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hva mener du aldri kommer til å skje? Muren? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det må du spørre Skatteflytning. Jeg mener politikerne burde personlig betale deres lønninger Igår prøvde jeg å besøke JFK presidential Library i Boston men fikk beskjed at den er stengt pga shutdown. Veldig irriterende men ingenting i forhold til de som jobber uten lønninger deres De hønsehjernene som faktisk presterte å stemme inn denne klovnen som 'president' burde betalt for hele greia. La dem betale for sine feil. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Flere jeg har sett i usa som har påpekt at toll betales av importøren og ikke selger. Videre legges dette på utsalgsprisen som medfører dyrere varer for inbyggerene i usa. Dvs toll = økt skatt for usa sine inbyggerene. Da er det bra Donald har satt ned bedriftsskatten, nå kan han ta litt tilbake i form av toll fra vanlige folk. Det er Presidenten som jobber for den vanlige amerikaner det. Folk har hatt en mistanke om at ikke forstår lenge, men han har vel ikke uttale det så utvetydig som i det siste. Hva skjer? Hvorfor er det ingen journalister eller folk rundt han som sier fra? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Folk har hatt en mistanke om at ikke forstår lenge, men han har vel ikke uttale det så utvetydig som i det siste. Hva skjer? Hvorfor er det ingen journalister eller folk rundt han som sier fra? Det kommenteres nesten daglig i amerikanske medier, etterhvert som han kommer med slike påstander. Trump i går: Vi har tatt inn milliarder ekstra fra Kina pga. tariffene! Realiteten: USA har ikke tatt inn milliarder ekstra fra Kina pga. tariffene, dette betales av importør i USA som bestiller inn varer fra Kina, og de sender vanligvis denne ekstrakostnaden videre til kundene sine i USA. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Guilt by association, Robert? Kan man være mot murer uten å være for terror? Selvsagt kan det finnes noen av dem, men om vi ser på de som er for terror mot Israel eller for fri innvandring til USA så vil temmelig sikkert 100% av dem være mot mur. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Selvsagt kan det finnes noen av dem, men om vi ser på de som er for terror mot Israel eller for fri innvandring til USA så vil temmelig sikkert 100% av dem være mot mur. Spørsmålet er vel om noen her (eller av Trumps motstandere) er for terror mot Israel. Eller at noen av dem er for narkosmugling. Den andre siden i denne debatten er hverken terrorister eller banditter. De har kanskje - som meg - et annet syn på innvandring, og for den saks skyld på hvordan vi løser narkotikaproblemene i verden. I så fall, hvorfor skal vi se på dem som er for terror? Vi diskuterer USA på et norsk forum, ikke et arabisk et. De som er for slikt er ikke representative i denne debatten, ei heller i den amerikanske opinionen. Så hvorfor trekke dem inn som eksempel på motstandere av en mur, om ikke for å antyde at "bare terrorister og dopsmuglere kan være mot en mur"... Geir 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Nei. Vi bør bygge en mur!! Helst ned på boligsameie-nivå. Først da kan vi være sikre, mot et eller annet. Jeg skal bygge mur rundt hagen min. Ta den Jehovas Vitner! Både en fysisk mur og en tollmur forresten. 1000% toll på alt som ikke er egenprodusert i min hage. Da skal de få svi, de som vil selge meg billige kinesiske varer! Geir 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Spørsmålet er vel om noen her (eller av Trumps motstandere) er for terror mot Israel. Eller at noen av dem er for narkosmugling. Den andre siden i denne debatten er hverken terrorister eller banditter. De har kanskje - som meg - et annet syn på innvandring, og for den saks skyld på hvordan vi løser narkotikaproblemene i verden. I så fall, hvorfor skal vi se på dem som er for terror? Vi diskuterer USA på et norsk forum, ikke et arabisk et. De som er for slikt er ikke representative i denne debatten, ei heller i den amerikanske opinionen. Så hvorfor trekke dem inn som eksempel på motstandere av en mur, om ikke for å antyde at "bare terrorister og dopsmuglere kan være mot en mur"... Geir Flere bare ønsker å demonisere/karikaturisere andre siden og «vinne debatten» istedenfor saklig utveksling av ideer. 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hva mener du aldri kommer til å skje? Muren? Nei, det var shutdown i ett år jeg mente aldri kom til å skje. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Det må du spørre Skatteflytning. Jeg mener politikerne burde personlig betale deres lønninger Ja, det er jeg litt enig i. Nå er jeg anarkist av legning, og ikke glad i en stor stat, men at de politikerne som styrer og lager lovene i denne staten skal kunne holde vanlige folk som gisler for sine egne fanesaker er en usmakelig ordning. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Flere bare ønsker å demonisere/karikaturisere andre siden og «vinne debatten» istedenfor saklig utveksling av ideer. Ja, og når det begynner sånn så får jeg to motstridende lyster: Lysten til å si fra, og lysten til å ta en pause fra hele tråden. Derfor går det en stund mellom mine innlegg her... Geir Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Selvsagt kan det finnes noen av dem, men om vi ser på de som er for terror mot Israel eller for fri innvandring til USA så vil temmelig sikkert 100% av dem være mot mur. Pensum fra Ex.phil: Dersom en som er for fri innvandring er i mot muren, betyr det at en som er mot muren er for fri innvandring? Ser ut som du gjør en logisk feilslutning her. Ikke rart at du kommer med påstander om at Demokratene er for fri innvandring. Godt mulig Donald lider under samme feilslutning også. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Spørsmålet er vel om noen her (eller av Trumps motstandere) er for terror mot Israel. Eller at noen av dem er for narkosmugling. Den andre siden i denne debatten er hverken terrorister eller banditter. De har kanskje - som meg - et annet syn på innvandring, og for den saks skyld på hvordan vi løser narkotikaproblemene i verden. I så fall, hvorfor skal vi se på dem som er for terror? Vi diskuterer USA på et norsk forum, ikke et arabisk et. De som er for slikt er ikke representative i denne debatten, ei heller i den amerikanske opinionen. Så hvorfor trekke dem inn som eksempel på motstandere av en mur, om ikke for å antyde at "bare terrorister og dopsmuglere kan være mot en mur"... Israel tok jeg med som eksempel på at murer har forskjellig funksjon, og at murer faktisk virker. Og det bør ikke være noen tvil om at det er både folk her i tråden som er imot muren, og også fremtredende Demokrater er for fri innvandring. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Israel tok jeg med som eksempel på at murer har forskjellig funksjon, og at murer faktisk virker. Du må gjerne si den virker, og det skal jeg ikke argumentere mot. Spørsmålet er hva hensikten den virker etter er. Israel vil si antiterror, palestinerne vil si apartheid. Kanskje virker den på begge måter. I så fall kan man selvsagt diskutere om den ene forsvarer den andre. Berlinmuren virket, den også. Og det bør ikke være noen tvil om at det er både folk her i tråden som er imot muren, ... Selvsagt er det folk her i tråden som er mot nuren. Men de er ikke alle mot en restriktiv innvandringspolitikk eller for smugling. og også fremtredende Demokrater er for fri innvandring. Om Ellison er en fremtredende demokrat, eller representativ for partiet, kan diskuteres. Han var Sanderstilhenger, mener jeg å huske, og trakk seg fra både Kongressen og partiets nasjonale komité for å prøve å bli statsadvokat i Minnesota. Det valget vant han vel. Geir Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Og det bør ikke være noen tvil om at det er både folk her i tråden som er imot muren, og også fremtredende Demokrater er for fri innvandring. At det finnes enkeltpersoner som mener noe sier vel ikke så mye? Spørsmålet var hva de store massene mener. Jeg så nylig en påstand om at 54% av usa sin befolkning var mot muren. Nå er det ikke viktig om det tallet er helt korrekt, andelen kan være enten høyere eller lavere uten at jeg bryr meg, men anta at det er korrekt i denne sammenheng. Hvor mange av disse tror du er for fullstendig fri innvandring? Jeg tror andelen er tilnærmet 0%. Man ser blandt annet at deler av grensegjerdene ble utbygd under Obama samt at da Demokratene hadde flertall i begge hus + president ble det ingen vesentlige endringer av lover knyttet til invandring. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Pensum fra Ex.phil: Dersom en som er for fri innvandring er i mot muren, betyr det at en som er mot muren er for fri innvandring? Ser ut som du gjør en logisk feilslutning her. Ikke rart at du kommer med påstander om at Demokratene er for fri innvandring. Godt mulig Donald lider under samme feilslutning også. Det er den form for 'logikk' man må argumentere mot når alt-right/Donald-supportere forpester diskusjonen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Pensum fra Ex.phil: Dersom en som er for fri innvandring er i mot muren, betyr det at en som er mot muren er for fri innvandring? Ser ut som du gjør en logisk feilslutning her. Ikke rart at du kommer med påstander om at Demokratene er for fri innvandring. Godt mulig Donald lider under samme feilslutning også. Det kalles ikke feilslutning, det kalles ståmann å tillegge andre slike logiske feil som de ikke har. Det er den form for 'logikk' man må argumentere mot når alt-right/Donald-supportere forpester diskusjonen. Som sagt er det ikke snakk om å måtte argumentere mot en spesiell logikk, men å argumentere mot stråmenn. De som er så frekke å ikke legge seg langflate for propagandaen fra gammelmedia og som innser at Trump med alle sine feil faktisk er et mindre onde enn alternativet blir stadig utsatt for slik stråmannargumentasjon. De blir også stadig kalt: -Trumptilhengere/fanboys -Rasister -Fascister -KKK -Alt-right -Nazister Men alle disse kallenavnene og alle stråmenn er for alle opplyste folk bare et bevis på at noen mangler relle argumenter mot dem. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Trump har sagt han er villig til å holde nedstengningen i flere år. Hvor lenge mener du de må vente før de får betalt?Det må du spørre Skatteflytning. Jeg mener politikerne burde personlig betale deres lønninger Igår prøvde jeg å besøke JFK presidential Library i Boston men fikk beskjed at den er stengt pga shutdown. Veldig irriterende men ingenting i forhold til de som jobber uten lønninger deres Ettersom det henvises til min person gjentatte ganger våger jeg å svare: De bør ikke vente ... men heller finne seg noe nyttig å gjøre ... i privat virksomhet. Hvem fanden bryr seg om at Trump ikke lenger betaler de ansatte ved de JFK presidential library ... eller noen av de andre byråkratene? Endret 5. januar 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg