Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Nei, den grafen viser like gjerne at demokrater i større omfang evner å se "immigranter" som en helhet, der immigrasjon i sum er positivt. Mens republikanerne i større grad kun evner å assosiere "immigranter" med mørkhudede belastninger fra "Shithole countrys". Det er et spørsmål om verdi, som mørkhudede ikke har patent på.

Nettopp, og det er en av grunnene til at enighet om innvandring/wall mellom demokrater og republikanere er vanskelig

Vi så Trump komme med rett ut rasistiske uttalelser som rammet mexicanere spesielt. Likevel slo det ikke ut spesielt negativt på hans støtte blant velgere med mexicansk bakgrunn. Nettopp fordi de fokuserte på budskapet om at ulovlige immigranter ikke skulle få komme inn i landet. At Trump benyttet rasistisk retorikk for å få frem budskapet dreit de i, de tenkte kun på konsekvensen dersom Trump fikk til å levere på valgløftet; mindre konkuranse om jobbene som mexicanske lovlige immigranter må sloss med ulovlige immigranter om...

Få Latinoer støtter Trump om innvandring/muren

http://www.pewhispanic.org/2018/10/25/views-of-immigration-policy/ph_2018-10-25_national-survey-of-latinos-2018_4-08/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min kommentar var en referanse tilbake til valgkampen, der Trump ved en anledning uttalte seg så rasistisk at "alle" nyhetsmedier etterpå rapporterte at:"OK, he just lost all his latino voters". Men det gjorde han ikke. Han hadde riktignok lav oppslutning fra før, men de som allerede var ombord, forsvant ikke som følge av episoden.

Nå begynner jo dette å bli en stund siden, så jeg husker ikke nøyaktig når, og hvilken rally det var, eller hva han sa nøyaktig. Men jeg husker det nå uansett slik, og at media etterpå skjønte lite. Liksom:"Hæ? Jammen han var jo rasistisk!? Hvordan kunne han ikke miste flere stemmer enn dette?!".

Jeg syntes ikke det var så vanskelig å forstå; Trump uttalte seg rasistisk. Men han mente å ramme de kriminelle invandrerne. Og hvem har mer grunn til å hate kriminelle innvandrere, enn lovlydige innvandrere?

Lenke til kommentar

Min kommentar var en referanse tilbake til valgkampen, der Trump ved en anledning uttalte seg så rasistisk at "alle" nyhetsmedier etterpå rapporterte at:"OK, he just lost all his latino voters". Men det gjorde han ikke. Han hadde riktignok lav oppslutning fra før, men de som allerede var ombord, forsvant ikke som følge av episoden.

Nå begynner jo dette å bli en stund siden, så jeg husker ikke nøyaktig når, og hvilken rally det var, eller hva han sa nøyaktig. Men jeg husker det nå uansett slik, og at media etterpå skjønte lite. Liksom:"Hæ? Jammen han var jo rasistisk!? Hvordan kunne han ikke miste flere stemmer enn dette?!".

Jeg syntes ikke det var så vanskelig å forstå; Trump uttalte seg rasistisk. Men han mente å ramme de kriminelle invandrerne. Og hvem har mer grunn til å hate kriminelle innvandrere, enn lovlydige innvandrere?

Latinoer har vært statsborgere siden 1800, at de ikke er 100% enige burde overraske ingen. Det er egentlig rasistiske å tro noe annet
Lenke til kommentar

Siste:
Etter at forsvarsminister Mattis varslet at han forlater stillingen ved utgangen av februar i protest mot Trumps forsvarspolitikk, og Trumps tweet om at Mattis blir værende til slutten av februar, har nå Trump ombestemt seg og vil ha Mattis ut allerede ved nyttår, ca. en ukes tid fra nå.

Trump forces Mattis out two months early, names Shanahan acting defense secretary
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-forces-mattis-out-two-months-early-names-shanahan-acting-defense-secretary/2018/12/23/b78a0478-06d2-11e9-a3f0-71c95106d96a_story.html?noredirect=on&utm_term=.f0a3429e66f0
"President Trump, who aides said has been seething about news coverage of Defense Secretary Jim Mattis’s scathing resignation letter, abruptly announced Sunday that he was removing Mattis two months before his planned departure and installing Patrick Shanahan as acting defense secretary."
"The president made the decision hastily in reaction to negative news coverage, according to senior administration officials, one of whom said Trump was eager to retaliate against Mattis and show up the widely respected former general.
Unlike Mattis, Shanahan has not served in the military and has little foreign policy or government experience.
"

Dette minner om en "you're not breaking up with me, I'm breaking up with you!"-situasjon, hvor Trump kanskje tror han ser sterk ut ved å sparke Mattis etter at Mattis har varslet at han slutter. Isteden forverrer det inntrykket av, og reaksjonene til, en allerede dårlig utvikling.
Samtidig vokser antallet "fungerende" kabinettmedlemmer, og Shanahan er enda en som skulle vært godkjent gjennom senatbekreftelse, men mangler dette.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latinoer har vært statsborgere siden 1800, at de ikke er 100% enige burde overraske ingen. Det er egentlig rasistiske å tro noe annet

Strengt tatt er det vel rasistisk å skille ut latinoer fra resten av amerikanerne?

... samt nasjonalistisk å skille ut amerikanerne fra resten av menneskeheten?

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel rasistisk å skille ut latinoer fra resten av amerikanerne?

Hvilke fordommer promoterer du å si at latinoer eksisterer?

Bare hvis du hevder at alle går på ski og spiser gjetost hele tiden

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Han har tydeligvis ikke noe problem med å ofre kurderne. Det er vel "betalingen" Erdogan får for å overta...

Dette er litt vrient for meg. Jeg er prinsipielt mot at vestlige land skal krige for demokrati eller "vestlige verdier" i land hvor befolkningen ikke ønsker det selv. Krigføringen i Irak, bombingen av Libya etc, jeg kan vanskelig se at det har brakt noe annet enn nød og fortvilelse. I Afghanistan vil Trump også ut, forstår jeg. Der står Taliban sterkere nå enn noen gang siden USA gikk inn, med åpen aktivitet i 70% av landet.

Men samtidig, å trekke seg ut etter at et land ligger i ruiner er heller ikke udelt greit. Nå kommer jo russerne og Assad til å bestemme dagsorden der nede, de har neppe kvaler med å avslutte det amerikanerne angivelig skulle hindre (at Assad kvittet seg med andre grupper i ly av kampen mot IS), med de midler de finner akseptable.

Men dette har jeg ikke svaret på. Det må komme innenfra, og det kan ta tid. Se Iran, hvor sjahen ville ha et vestlig samfunn. Det ville ikke folket på landsbygda, og så kom Khomeini. Syrias skjebne er kanskje låst for overskuelig fremtid uansett hva vi gjør, så lenge landet er så delt. 

Jeg kunne tenkt meg et Kurdistan som selvstendig stat og buffer i regionen. Aner ikke om de ville blir "vestlige" eller "fundamentalistiske". Det fikk de finne ut av selv. Men det kan de jo ikke så lenge de er delt mellom diktatorer i flere ulike stater som alle ønsker å undertrykke dem...

Geir :)

Lenke til kommentar

Her synes jeg faktisk Trump gjorde noe bra:

https://www.dagbladet.no/nyheter/donald-trumps-nisse-kommentar-til-sjuaring-vekker-oppsikt/70600972

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte mener at å lyve til barna om at julenissen eksisterer skal være en god ting. For en gangs skyld hinter Trump til sannheten, mens kritikerne mener at Trump burde ha løyet?

Av og til er verden rar...

Det er uansett forkastelig at det skal være greit å lyve til barn. Det er en ting at de ikke nødvendigvis er mentalt utstyrt til å skjønne/takle informasjon slik at man må tilpasse den til deres nivå. Men å lyve helt unødvendig er forkastelig, og Trumps kritikere her bør skamme seg. De lærer jo barn at det er greit å lyve!

Lenke til kommentar

Kan du ikke drite i å trolle i alle tråder med tåpelige avsporinger som ikke har noe med trådens tema å gjøre? Alle vet at du hater staten og at du mener at foreldre fritt skal kunne mishandle egne barn på det groveste uten at noen har myndighet til å gripe inn. Hvorfor spamme hver jævla tråd med avsporinger om dette?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Han har tydeligvis ikke noe problem med å ofre kurderne. Det er vel "betalingen" Erdogan får for å overta...

Kurderne blir dolket i ryggen og overlatt til ren nedslakting av enda en amerikansk president. Og selvsagt en republikans president.

Hva er det med republikanere og det å skape fiender i hele verden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ifølge nyhetsdekningen i USA eksistere en såkalt "Tora Bora-situasjon" mtp. kampen mot IS i Syria. Tora Bora er regionen i østlige Afghanistan nær grensen til Pakistan hvor de mente å ha ringet inn Bin Laden.

I Syria går fortsatt Al Baghdadi og flere av hans nærmeste fritt, og det anslås at det er igjen opptil 40 000 IS-tilhengere, hvorav de fleste er klar for væpnet innsats. Man mener å vite hvor Al Baghdadi befinner seg, men det er en hard kamp å ta ham der, og det er stort sett kurderne som gjør fotarbeidet der.

Når Trump brått trekker seg ut og overlater slagmarken til flere konkurrerende interesser, hvorav det å ta Al Baghdadi ikke står øverst, så hevdes det å tilsvare å gi opp jakten på Bin Laden akkurat når man mente å ha ringet ham inn.
At Kurderne nå overlates til Erdogan, som er mest interessert i å kverke dem for å unngå en utvikling hvor de etterhvert gjør krav på en del av Tyrkia som en selvstyreregion eller del av en kurdisk stat, sender i tillegg et signal til allierte om at USA ikke er en tillitsverdig alliert.

Lang story kort: dette kunne vært gjort på flere langt mer smidige måter som ikke hadde hatt slike åpenbare ulemper og konsekvenser.
Når det er sagt så er det allerede på det rene at beslutningsprosesser i WH er redusert til whatever Trump føler for, uten konsultasjon med verken Pentagon eller andre med kompetanse eller erfaring fra de berørte områdene. Beslutningen skal ha vært tatt på sparket under en telefonsamtale med Erdogan. 

Trump Call With Turkish Leader Led to US Pullout From Syria
https://www.nytimes.com/aponline/2018/12/21/us/politics/ap-us-united-states-syria-trump.html
"President Donald Trump's decision to withdraw American troops from Syria was made hastily, without consulting his national security team or allies, and over strong objections from virtually everyone involved in the fight against the Islamic State group, according to U.S. and Turkish officials.
Trump stunned his Cabinet, lawmakers and much of the world with the move by rejecting the advice of his top aides and agreeing to a withdrawal in a phone call with Turkish President Recep Tayyip Erdogan last week, two U.S. officials and a Turkish official briefed on the matter told The Associated Press.
"

Flere analytikere har beskrevet det omtrent slik:

Under mer normale omstendigheter, eller tidligere presidenter, så inkluderer beslutningsprosessen flere samtaler med både Pentagon, allierte, regionale myndigheter, og vurderinger av mulige utilsiktede konsekvenser. Prosessen går over dager eller uker før en slik beslutning tas. Vanligvis er man klar over, eller blir oppmerksom på en rekke ulemper ved forskjellige måter å gjøre ting på, og går inn for å unngå flest mulig av disse. Det er ofte en komplisert prosess som krever både lokal kjennskap og tålmodighet, og Trump har hoppet over hele prosessen og tok det på sparket. Han kan ende opp med å måtte takle konsekvenser av slike beslutninger på sparket også.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Pussig, jeg hadde inntrykket av at du var mot USAs krig i Syria.

PS Har forkortett innlegget ditt noe, håper dog ikke å ha omskrevet det til noe du ikke mener.

Sitatfusk!

Men fra spøk til fiskepudding:

Du har misforstått. Jeg sier ikke at det er gærnt i seg selv å trekke seg ut av Syria, men det er mange måter å gjøre det som gir for mange uheldige konsekvenser. Det er mange måter å arrangere det på, eller time det på, som gir for mange uheldige konsekvenser. Om en ignorerer forholdene på bakken, ute der det skjer, så øker risikoen for å gjøre noe som i og for seg er ok å gjøre på et eller annet tidspunkt, når forholdene er optimale, men en risikerer å gjøre det på feil måte, og forverre situasjonen isteden for å forbedre den.

Sagt på en annen måte: Du har en meny med nesten bare dårlige alternativer. Du kan prøve å velge det minst dårlige alternativet.

Eller du kan bare lukke øynene og peke i blinde, og ende opp med et av de verre. Der har du Trump, ifølge Mattis og utallige andre.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagt på en annen måte: Du har en meny med nesten bare dårlige alternativer. Du kan prøve å velge det minst dårlige alternativet.

Eller du kan bare lukke øynene og peke i blinde, og ende opp med et av de verre. Der har du Trump, ifølge Mattis og utallige andre.

Tja, der hadde du også alle velgerne ved sist valg i USA, dog alternativene var alle "værre" ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...