Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Det er naturlig nok massiv dekning av hendelsene i Florida, og det kommer til å fortsette en stund.

En av tingene det snakkes om er at for 1 år og 1 dag siden sendte senatet et lovforslag under en prosedyre kjent som "Congressional Review Act" til Trump for signering. Forslaget var å anullere en eksisterende lov om å inkludere informasjon om mentale lidelser og/eller innleggelse for dette, i bakgrunnssjekken som skal foretas når man kjøper skytevåpen. 

For å være helt klar: Det eksisterte et punkt for å inkludere mentale lidelser i bakgrunnssjekken, slik at mentalt syke kan avvises om de prøver å kjøpe skytevåpen.

Signering av det nye forslaget gjør at loven sier at man ikke skal inkludere i bakgrunnssjekken hvorvidt kunden var erklært mentalt ustabil/forstyrret eller vært innlagt for mentale lidelser. 

Om en hadde sjekket dette under loven slik den var, ville skytteren i Florida blitt nektet våpen da han gikk og kjøpte seg en AR15. Denne loven ble anullert da Trump signerte det nye lovforslaget 28. februar 2017, og gjorde det lettere for mentalt forstyrrede å kjøpe skytevåpen. 

https://www.snopes.com/trump-sign-bill-revoking-obama-era-gun-checks-people-mental-illnesses/

Thanks, Obama!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste fra Muellers granskning:

Mueller har tatt ut siktelse mot 13 russiske borgere for "election meddling".
Dette er så ferskt at nærmere detaljer blir kjent senere i dag/kveld, når Deputy Attorney General Rosenstein kommer med en pressekonf/uttalelse vedr. dette, går live på nyhetskanaler.

Kun opplysning om at siktelsene er tatt ut er kjent ennå, og publisert her:

13 Russians Indicted For Allegedly Interfering in Elections 
https://www.nbcsandiego.com/news/national-international/Russians-Indicted-US-Election-Meddling-Mueller-474309733.html
"Thirteen Russians and three Russian entities were indicted Friday for allegedly interfering in U.S. elections and political processes, a spokesperson for special counsel Robert Mueller's office said in a statement."

Detaljer blir kjent senere via Rosensteins pressekonf..

Videre lesning om det som er kjent før pressekonfen:

https://www.cnbc.com/2018/02/16/russians-indicted-in-special-counsel-robert-muellers-probe.html

https://www.usatoday.com/story/news/politics/2018/02/16/special-counsel-indicts-russian-nationals-election-interference/345720002/

https://nypost.com/2018/02/16/mueller-indicts-russian-nationals-in-election-meddling/

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Update: Mer info om siktelsen i dag av 13 russere og 3 russiske selskap i Muellers granskning.

Russians indicted in special counsel Robert Mueller's probe of election meddling to support Donald Trump
https://www.cnbc.com/2018/02/16/russians-indicted-in-special-counsel-robert-muellers-probe.html 
"Special Counsel Robert Mueller's office said Friday that a grand jury indicted 13 Russian nationals and three Russian entities for alleged interference in the 2016 presidential elections, during which they boosted the candidacy of Donald Trump.
The indictment says that the defendants by early to mid-2016 were "supporting the presidential campaign of then-candidate Donald J. Trump ... and disparaging Hillary Clinton."
"

Den 37-siders siktelsen mot de 13 russerne er publisert: https://www.scribd.com/document/371672481/U-S-v-Internet-Research-Agency-et-al#from_embed

Visejustisminister Rosensteins pressekonf går straks live på nyhetskanaler,

CBS News Live: https://www.cbsnews.com/live/

Eller via Youtube, starter straks, angitt 2 minutters varsel:

Edit: Pressekonfen er over.

De som ikke så den live får nok dette med seg via andre kilder i dagene fremover, det som ble presentert utgjør en signifikant utvikling i granskningen.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg er 100% enig i at det ikke er våpnene, men folk som dreper og ønsker USAs våpenlover høyst velkommen over hele verden!!!

Da er spørsmålet: Hvor mange hadde vært døde om skoleskyteren ikke hadde hatt et våpen...?

Geir :)

Hadde han ikke hatt et skytevåpen kunne han brukt en kniv. For eksempel en vanlig kjøttkniv eller en brødkniv. Husk somalieren som gikk amok på en t-bane i Oslo. Omfanget ville nok vært mindre, men igjen er det personen som dreper og ikke våpenet.

Skal man straffe alle som liker våpen fordi noen få tullinger velger å drepe? Jeg tror ikke våpenlovene er problemet her, men mangelen på et sikkerhetsnett og dermed de store forskjellene på levestandard i USA.

Synes Trump gjør rett i å støtte retten til å eie og gå med skytevåpen!

Lenke til kommentar

Jeg er 100% enig i at det ikke er våpnene, men folk som dreper og ønsker USAs våpenlover høyst velkommen over hele verden!!!

Da er spørsmålet: Hvor mange hadde vært døde om skoleskyteren ikke hadde hatt et våpen...?

Geir :)

Hadde han ikke hatt et skytevåpen kunne han brukt en kniv. For eksempel en vanlig kjøttkniv eller en brødkniv. Husk somalieren som gikk amok på en t-bane i Oslo. Omfanget ville nok vært mindre, men igjen er det personen som dreper og ikke våpenet.

Skal man straffe alle som liker våpen fordi noen få tullinger velger å drepe? Jeg tror ikke våpenlovene er problemet her, men mangelen på et sikkerhetsnett og dermed de store forskjellene på levestandard i USA.

Synes Trump gjør rett i å støtte retten til å eie og gå med skytevåpen!

Du synes ikke dette er litt for alvorlig og tragisk til at du skal drive meningsløs og billig trolling rundt det?

Det finnes altså visse grenser.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg troller ikke. Jeg forteller min mening. Dette er tross alt et diskusjonsforum.

Og ja, man kan drepe med for eksempel en vanlig kjøkkenkniv.

Du er ikke så dum at du ikke skjønner forskjellen på en AR-15 og en brødkniv og hvorfor enkel adgang til dem er vidt forskjellige spørsmål.

Det har ingenting med din mening å gjøre - det er et ufattelig tåpelig argument.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Enkelte gjenstander er så farlige at adgang må begrenses.

Høyeksplosiver.

Claymore-miner og anti-personellminer.

Granatkastere.

Maskingevær.

Maskinpistoler og PDWs.

Automatrifler.

Rifler.

Pistoler og revolvere.

Luftgevær.

Luftpistol.

Paintball-gevær.

Softgun.

...

Hvert steg oppover denne listen bør kreve mer kontrollmekanismer

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nye utviklinger: 
Etter at Mueller-granskningen tidligere i dag tok ut siktelse mot 13 russere og 3 selskaper for innblanding i valget i 2016, avsløres det nå at en amerikaner i California har erkjent seg skyldig i å bistå disse i oppretting av amerikanske bankkontoer ifbm. deres opprettelse av amerikanske identiteter og brukerkontoer som videre skal ha blitt brukt i forbindelse med agitasjonsaktiviteter via bla. facebook og twitter.

Mannen skal ha erkjent straffeskyld tidligere i februar under forsegling, og denne forseglingen ble i dag åpnet og informasjonen publisert. Han skal ha inngått en samarbeidsavtale med Muellers team, og er nå den tredje man kjenner til som har inngått en slik avtale.

California man pleads guilty in special counsel Mueller’s Russia probe
https://www.pbs.org/newshour/nation/california-man-pleads-guilty-in-special-counsel-muellers-russia-probe
"Richard Pinedo of Santa Paula pleaded guilty earlier this month to using stolen identities to set up bank accounts that were then used by the Russians. A Justice Department spokeswoman says Pinedo did not know at the time he was dealing with Russians."

Om han ikke visste det med en gang, så vet han det nå, og opprettelse av bankkontoer med stjålne identiteter er uansett straffbart. Det er ikke kjent om dette er det eneste Muellers team har på ham.

Lenke til kommentar

Jeg troller ikke. Jeg forteller min mening. Dette er tross alt et diskusjonsforum.

Og ja, man kan drepe med for eksempel en vanlig kjøkkenkniv.

Du er ikke så dum at du ikke skjønner forskjellen på en AR-15 og en brødkniv og hvorfor enkel adgang til dem er vidt forskjellige spørsmål.

Det har ingenting med din mening å gjøre - det er et ufattelig tåpelig argument.

Niks, en kniv kan drepe! Eller om han hadde tent på bygningen og mange kunne brent i hjel. Våpenet er ikke kjernen i problemet her.

Lenke til kommentar

Høyeksplosiver.

Granatkastere.

Maskingevær.

Maskinpistoler og PDWs.

Automatrifler.

Rifler.

Pistoler og revolvere.

Luftgevær.

Luftpistol.

Paintball-gevær.

Softgun.

...

Det samme kan du si om for eksempel, sigaretter, snus, skrå og alkohol. For ikke å snakke om hvor farlig trafikken er...

Våpen i seg selv er ikke problemet her.

Lenke til kommentar
«Hvis Trump spiller golf etter at han har gitt oss sine kondolanser, er det beklagelig og avskyelig»

David Hogg (17) har et klart budskap til president Donald Trump som besøker i Florida for å tilby sine kondolanser etter skolemassakren: Ikke våg å spille golf etterpå.

Donald Trump landet i Florida sammen med kona Melania. De besøkte først sykehuset Broward Health North, hvor de traff ofre og helsepersonell. Så dro de videre til sheriffen i Broward County, for å hilse på de første som kom til det blodige åstedet. Det er foreløpig ikke kjent om Trump har planlagt flere stopp under besøket sitt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6nPxOW/hvis-trump-spiller-golf-etter-at-han-har-gitt-oss-sine-kondolanser-er-det-beklagelig-og-avskyelig

Lenke til kommentar

Høyeksplosiver.

Granatkastere.

Maskingevær.

Maskinpistoler og PDWs.

Automatrifler.

Rifler.

Pistoler og revolvere.

Luftgevær.

Luftpistol.

Paintball-gevær.

Softgun.

...

Det samme kan du si om for eksempel, sigaretter, snus, skrå og alkohol. For ikke å snakke om hvor farlig trafikken er...

Våpen i seg selv er ikke problemet her.

Jo.

Hva om Høyeksplosiver var lett å kjøpe?

Jeg har lyst å sprenge trær på eiendommene mine. Hvorfor kan jeg ikke bare få kjøpe noen hundre kilo C4..?

Det er jo ikke våpen som dreper folk.

Jeg ville vært like farlig om jeg løp og stakk folk med en gaffel som om jeg sprengte 350 kilo C4 i midt i bagasjerommet på en varebil som ellers har bagasjerommet fylt med bokser med muttere og bolter, ikke sant?

Det er idiotisk.

Med automatvåpen, maskingevær eller maskinpistoler, kan en person drepe hundrevis av mennesker.

Med semi-automatiske rifler kan vedkommende bare drepe dusinvis i ett angrep.

Med en pistol alene kan personen bli overmannet før personen har drept ett dusin.

Med en hagle dreper personen sannsynligvis ikke mange.

Med lavkaliber, max et par personer, om noen.

Kniv og sverd er ganske likt pistol.

Trente personer kan gjøre en del skade, men semi-automatiske rifler er betydelig farligere.

...

Lisens, ventetid gjennom krav til medlemskap i godkjent klubb/forening i X år, og krav til sikker oppbevaring - burde være minimum for semi-automatiske rifler.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...