Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

<p>

OT, hvordan uttales czar (jobben som på folkemunne kalles "drug-czar")? Cæsar? Tsar?

På engelsk uttalles det bare som zar.

Men som du sier czar/tsar kommer så klart fra Ceasar samme gjør keiser.

C på latin utalses som K så Ceasar ville bli utalt av romere som Keasar.

vi sier ikke zar, mer tsar enn zar. Kan være at du ikke hører forskjellen hvis det ikke er morsmålet ditt.
Den amerikanske/engelske utalen av czar er /zɑɹ/

Så få kontroll på tid egent spårk for du går å prøver å vise deg frem med at du vet bedre fordi du kommer fra et land.

Det er ekstremt få Amerikanere som bruker order tsar som da ville vært utalt /(t)sɑɹ/

Han spurte om hvordan man utalte czar ikke tsar.

Du tar feil. Amerikanere sier og skriver både tsar og czar og begge uttales ganske like. Czar uttales ikke som zar. Cz uttales forskjellig enn Z, det uttales noe i mellom Z og Ts. Det er flere som uttales det feil selvfølgelig.

czar (plural czars)

• Alternative spelling of tsar (especially common in American English)

«Z» uttales på forskjellige måter som ikke kan helt beskrives i et ordbok. Z i czar uttales ikke som z i zoo. Czar i Alabama høres ut ganske annerledes enn czar i Maine selv om ordboken sier de er det samme. Du kan si Z i czar er en «hard z» som nærmerer seg et «Ts» lyd mens z i zoo er et “soft z”. Ordboken kan ikke beskrive hårfine forskjeller som merkes hvis det er morsmålet ditt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ikke får det servert klippet slik du vil, så kommer man ikke unna #RealReality.

For all del, vis gjerne kroppsspråket han hadde før reporteren stilte spm.

Det er en pussig ukultur som har vokst frem med litt for mye instrumentflyvning på nett. Jeg har ikke noe behov for å overbevise enkeltindivider om alt hvor deres første reaksjon er at de ikke ønsker å akseptere det, bare fordi ting som ikke passer deres ideologiske sensitiviteter ikke blir servert frame-by-frame i perfekte kameravinkler. 

Når det er sagt, her er hele seansen i opptak via The Hill: http://thehill.com/video/administration/355821-watch-live-trump-holds-press-conference-with-greek-prime-minister (pool-kamera, de starter ved ca. 51min.)

Og PS: det er ikke en stor greie at Trump reagerte på å høre at han i fjor ble kalt ond av statsministeren ved sin side like etter at Trump har snakket varmt om ham, kun en morsom liten "curiosa". Han fleipet om det også, men er ikke akkurat kjent for å ha særlig selvironi.

• Liker 3
Lenke til kommentar

<p>

OT, hvordan uttales czar (jobben som på folkemunne kalles "drug-czar")? Cæsar? Tsar?

På engelsk uttalles det bare som zar.Men som du sier czar/tsar kommer så klart fra Ceasar samme gjør keiser.C på latin utalses som K så Ceasar ville bli utalt av romere som Keasar.
vi sier ikke zar, mer tsar enn zar. Kan være at du ikke hører forskjellen hvis det ikke er morsmålet ditt.
Den amerikanske/engelske utalen av czar er /zɑɹ/Så få kontroll på tid egent spårk for du går å prøver å vise deg frem med at du vet bedre fordi du kommer fra et land.Det er ekstremt få Amerikanere som bruker order tsar som da ville vært utalt /(t)sɑɹ/Han spurte om hvordan man utalte czar ikke tsar.
Du tar feil. Amerikanere sier og skriver både tsar og czar og begge uttales ganske like. Czar uttales ikke som zar. Cz uttales forskjellig enn Z, det uttales noe i mellom Z og Ts. Det er flere som uttales det feil selvfølgelig.
czar (plural czars)
  • Alternative spelling of tsar (especially common in American English)
«Z» uttales på forskjellige måter som ikke kan helt beskrives i et ordbok. Z i czar uttales ikke som z i zoo. Czar i Alabama høres ut ganske annerledes enn czar i Maine selv om ordboken sier de er det samme. Du kan si Z i czar er en «hard z» som nærmerer seg et «Ts» lyd mens z i zoo er et “soft z”. Ordboken kan ikke beskrive hårfine forskjeller som merkes hvis det er morsmålet ditt.

Jeg viste deg hvordan det er skrevet i phonetsik. Det er en Z det er ingen ting foran Z som sier at den skal utalselsen annerledes.

Zoo samme phonetiske Zen

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Live nå: Jeff Sessions i åpen høring i senatet, hvor det er ventet at han får spørsmål vedr. svar han ga under bekreftelseshøringen før han ble justisminister, og som viste seg å være ukorrekte (som noen vil kalle å vitne falskt, eller lyve for kongressen).

Live på nyhetskanaler, eller via YT:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

<p>

Hårfine forskjeller er vanskelige å skrive phonetiske. Jeg klarer ikke å uttale korrekte andre språk bare med å lese det phonetiske slik det står i ordboken.

Det er derfor de finnes phonetiske tegn, å bare påstå noe når du ikke har bevsier hjelper ikke. 

Jeg har vist deg at det ikke er noe forskjell, du sier det er uten noen beviser bortsett fra " jeg er fra usa så jeg vet det" 

• Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

Hårfine forskjeller er vanskelige å skrive phonetiske. Jeg klarer ikke å uttale korrekte andre språk bare med å lese det phonetiske slik det står i ordboken.

Det er derfor de finnes phonetiske tegn, å bare påstå noe når du ikke har bevsier hjelper ikke. 

Jeg har vist deg at det ikke er noe forskjell, du sier det er uten noen beviser bortsett fra " jeg er fra usa så jeg vet det"

Oxford American English dictionary-

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/us/pronunciation/american_english/czar

czar

noun: pronunciation

czar

/zɑr/

/tsɑr/

Lenke til kommentar

De siste dagene, siden Trumps pressekonferanse i Rosehagen mandag (postet om den her) har Trumps behandling av falne soldaters etterlatte vært tema for en klam offentlig diskusjon i USA, som ble startet av hans respons på et spørsmål der i Rosehagen.

Men det hele kan ha startet som et ønske om å avlede oppmerksomheten fra en av konsekvensene av en hodeløs Trump-policy, hvor hans påståtte målsetning med denne spesifikke beslutningen om å gjøre landet tryggere, isteden kan ha ført direkte til at flere amerikanere allerede blir drept.

I går kveld tok Rachel Maddow ila. 25 minutter for seg et hendelsesforløp hvor "dominobrikker" som har fått stå uforstyrret i mange år, ble dyttet overende for noen uker siden av en av Trumps mest underlige beslutninger, og resulterer i det største tapet av amerikanske liv i strid så langt i hans presidentperiode.

Flere har allerede begynt å snakke om et "Trumps Benghazi", og i DC forlanger både republikanere og demokrater granskning av hvordan dette kunne skje.

Video:

Edit: typo

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en uke i kamp mot den etterlatte enken av en av soldatene som ble KIA av IS under et bakholdsangrep i Niger, sirkler Trump tilbake til en av sine tidligste støttespillere i senatet, Bob Corker:

Republikanske senator Bob Corker svarer:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle trenger ikke å være fattige, men det er forskjellene innenfor hvert område som påvirker individet, ikke resten av verden.

De fleste ville helst ikke bo I et land hvor alle er like fattige (absolute fattigdom) og sulter enn bo I et land hvor ingen sulter men noen er mega rike. Absolutt fattigdom paavirker individer.

Ja, men det er ikke aktuelt eller relevant for det vi snakker om her, nemlig vestlige land som Norge og USA. Argumentet ditt svarer altså ikke på det jeg skriver, men er et forsøk på å avspore og føre debatten over på noe annet.

Lenke til kommentar

Senator Bob Corker som støttet Trump og jobbet for å få ham valgt, og også var vurdert til flere senior kabinettstillinger i Trumps administrasjon, svarer på spørsmål om Trump etter at han og Trump har tweetet om hverandre tidligere i dag.

Dette lager headlines i dag, og må nesten høres fra Corkers egen munn:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Republikansk senator Jeff Flake (AZ) taler i senatet akkurat nå, hvor han tar sterk avstand fra Trump, og vil heller ikke vil søke gjenvalg. Han kaller lederen av dagens regjering ("Top of Government" - presidenten) en fare for demokratiet. Flake ønsker ikke å være delaktig i dette, han vil ikke stille akseptere det, og sier hele senatet er delaktig dersom de stille aksepterer at dette fortsetter.

CBS News live: https://www.cbsnews.com/live/

Edit: talen er over nå.

Etter talen fikk han støtte i kommentarer fra både McCain og Mcconnell som en upåklagelig tjener for sin stat, og for sitt land. 

Straks: dagens pressebriefing fra WH.

Der kommer det formodentlig spørsmål om kommentarer til det som utspilte seg i senatet i dag.

Live stream: https://www.cbsnews.com/live/

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Trump håper kanskje at han (og hans bff Alex Jones) endelig kan bevise at Ted Cruz' far virkelig var hjernen bak mordet på JFK...  :wee:

Tweeten er fra i går, offentliggjøringen av dokumentene skjer i dag, og blir sannsynligvis et aldri så lite antiklimaks for de som håper på bevis for konspirasjonsteoriene sine.

Edit: offentliggjøring av dokumentene er utsatt i siste liten for å legge inn noen ██████████ og fjerne enkelte avsnitt og sider.

Konspirasjonsteoriene får nok leve videre.  :grin2:

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...