Enceladus Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 5 minutes ago, Snikpellik said: Det finnes ingen nylige enkeltpolls hvor Trump leder nasjonalt ifølge denne oversikten: https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/national/ Det sies vel at + 4 til 4.5 prosentpoeng til Biden på nasjonal snittmåling betyr et svært jevnt valgresultat, mens +6 til +7 er knusende seier mens +8 til +10 og alt over tyder på valgskred. Akkurat nå ligger Biden et sted mellom +7.5 til +10.5 på de ulike vektede snittmodellene. Men selv om Biden har hatt en stor og stabil ledelse lenge nå, med økning i det siste etter debatten, kan fortsatt veldig mye forandre seg på kort tid. TV2 har også en vektet modell som viste seg bra i 2016. Der er Biden +7.8 foran (to dager siden): https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11711600/ Ja jeg tror Biden vinner dette valget og med en grei margin hvis ikke noe veldig uventet skjer mot tampen, seieren er jo levert på et sølvfat her særlig med hvordan pandemien har blitt håndtert der borte. Ukens covid numbers og alt som gikk galt i USA: Slik går det når man ikke lytter til vitenskap og har udugelige ledere. Trist! Helt utrolig hvordan verdens mektigste nasjon har feilet så totalt og alle livene som har gått tapt på grunn av en forferdelig president som har tatt alle de tenkelige gale beslutningene. 4 nye år går ikke, det må bli et skifte i lederskap og det må den amerikanske befolkningen ha forstått nå. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Ja, ser så langt positivt ut for Biden og valget er nok ganske annerledes enn i 2016, nå har flere bestemt seg tidligere og antallet forhåndsstemmer er rekordhøyt. Bare viktig å huske på at det fortsatt på ingen måte er gitt at Biden vinner. To og en halv uke er "lenge" i en innspurt. De fleste opererer vel med noe rundt 8-12% sjanse for at Trump vinner, og det er faktisk ganske høyt. Du ville levert inn kupong hvis det var sjansen for å vinne i Lotto. Endret 17. oktober 2020 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Rupert Murdoch, the media titan, is said to be privately predicting a Biden victory. https://www.nytimes.com/live/2020/10/16/us/trump-biden-town-halls/rupert-murdoch-the-media-titan-is-said-to-be-privately-predicting-a-biden-victory Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Snikpellik skrev (22 minutter siden): Ja, ser så langt positivt ut for Biden og valget er nok ganske annerledes enn i 2016, nå har flere bestemt seg tidligere og antallet forhåndsstemmer er rekordhøyt. Akkurat dette med antallet forhåndsstemmer, som sies å ligge på rundt 20 millioner så langt, har jeg undret meg over. Folk står i timelange køer for å levere sin stemme. Hva kan årsaken(e) være ? - Folk er redd for innblanding i og rundt valglokalene på valgdagen ? - Folk er redd for enda lengre køer på valgdagen - Folk har bestemt seg for lengst - Folk vil være sikre på at det blir et regjeringsskifte - Folk vil sikre seg at deres stemme teller - Folk har forstått hvor viktig dette valget er Desverre vet man ikke fordelingen parti-messig....men kan dette tyde på en rekordstor valgdeltakelse ? Endret 17. oktober 2020 av SilverShaded Lenke til kommentar
afterall Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Jeg ser DNs dekning av dette viser til Florida, hvor stemmene telles fortløpende, så vidt jeg skjønner det? Eller er dette basert på spørreundersøkelser? Får ikke lest hele artikkelen. https://www.dn.no/utenriks/demokratene/donald-trump/joe-biden/forhandsstemmer-strommer-pa-i-vippestaten-florida-og-et-av-partiene-leder-an-det-kan-bli-veldig-jevnt/2-1-894635 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 SilverShaded skrev (4 minutter siden): Akkurat dette med antallet forhåndsstemmer, som sies å ligge på rundt 20 millioner så langt, har jeg undret meg over. Folk står i timelange køer for å levere sin stemme. Hva kan årsaken(e) være ? - Folk er redd for innblanding i og rundt valglokalene på valgdagen ? - Folk er redd for enda lengre køer på valgdagen - Folk har bestemt seg for lengst - Folk vil være sikre på at det blir et regjeringsskifte - Folk vil sikre seg at deres stemme teller - Folk har forstått hvor viktig dette valget er Desverre vet man ikke fordelingen parti-messig....men kan dette tyde på en rekordstor valgdeltakelse ? Jeg mener viruset spiller den største rollen at folk som meg stemmer tidligere enn før fordi køene blir enda lengere på valgdagen. 3 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 afterall skrev (5 minutter siden): Jeg ser DNs dekning av dette viser til Florida, hvor stemmene telles fortløpende, så vidt jeg skjønner det? Eller er dette basert på spørreundersøkelser? Får ikke lest hele artikkelen. https://www.dn.no/utenriks/demokratene/donald-trump/joe-biden/forhandsstemmer-strommer-pa-i-vippestaten-florida-og-et-av-partiene-leder-an-det-kan-bli-veldig-jevnt/2-1-894635 I Florida begynner de å telle stemmer 40 dager før valget. Så dette er nok basert på stemmegivning så langt. Når stemmetellingen begynner er ikke nødvendigvis likt fra stat til stat da hver stat har ulik praksis på dette. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) afterall skrev (9 minutter siden): Jeg ser DNs dekning av dette viser til Florida, hvor stemmene telles fortløpende, så vidt jeg skjønner det? Eller er dette basert på spørreundersøkelser? Får ikke lest hele artikkelen. https://www.dn.no/utenriks/demokratene/donald-trump/joe-biden/forhandsstemmer-strommer-pa-i-vippestaten-florida-og-et-av-partiene-leder-an-det-kan-bli-veldig-jevnt/2-1-894635 De teller bare hvilket partiet stemmerne tilhører, om de er registrerte Som demokrater eller Republikaner Green, libertatian, independents osv dette data har de fra primærvalgene Endret 17. oktober 2020 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 jjkoggan skrev (17 minutter siden): De teller bare hvilket partiet stemmerne tilhører, om de er registrerte Som demokrater eller Republikaner Green, libertatian, independents osv Men i et presidentvalg må man ikke erklære noen parti-tilhørighet for å stemme. Og hvis man er registrert i et parti, må man heller ikke stemme på det partiets kandidat. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 SilverShaded skrev (1 minutt siden): Men i et presidentvalg må man ikke erklære noen parti-tilhørighet for å stemme. Og hvis man er registrert i et parti, må man heller ikke stemme på det partiets kandidat. Selvsagt, det vet alle amerikanere. Det er bare på primærvalgene på noe delstater som krever man å erklare partitilhørighet men dette data fra primærvalgene gjør det mulig å telle partitilhørighet blant de som stemmer, selv om alle kan stemme på hvem som helst 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 jjkoggan skrev (2 minutter siden): Selvsagt, det vet alle amerikanere. Det er bare på primærvalgene på noe delstater som krever man å erklare partitilhørighet men dette data fra primærvalgene gjør det mulig å telle partitilhørighet blant de som stemmer, selv om alle kan stemme på hvem som helst Så det du sier er altså at tellingen nå ikke gjenspeiler hvem eller hvilket parti forhåndsstemmene faktisk har stemt på, men kun partitilhørighet ? Og hva da med dem som ikke stemte i primærvalgene, og heller ikke har oppgitt noen partitilhørighet på stemmeseddelen ? I så fall er det jo helt i det blå hvilken presidentkandidat folk har stemt på. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 1 minute ago, SilverShaded said: Så det du sier er altså at tellingen nå ikke gjenspeiler hvem eller hvilket parti forhåndsstemmene faktisk har stemt på, men kun partitilhørighet ? Og hva da med dem som ikke stemte i primærvalgene, og heller ikke har oppgitt noen partitilhørighet på stemmeseddelen ? I så fall er det jo helt i det blå hvilken presidentkandidat folk har stemt på. Ja det er helt i det blå. Man begynner ikke å telle stemmer før valglokalene stenger på valgdagen. Dette er vanlig også i Norge. 2 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden): Ja det er helt i det blå. Man begynner ikke å telle stemmer før valglokalene stenger på valgdagen. Dette er vanlig også i Norge. Det kan jo heller ikke stemme...hva, og hvorfor, begynner man da å telle 40 dager før valget ? Hvordan kan man da gi statistikk på forhåndsstemmene, er vel egentlig det jeg lurer på.. Endret 17. oktober 2020 av SilverShaded 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 SilverShaded skrev (10 minutter siden): Det kan jo heller ikke stemme...hva, og hvorfor, begynner man da å telle 40 dager før valget ? Hvordan kan man da gi statistikk på forhåndsstemmene, er vel egentlig det jeg lurer på.. Statistikk gjelder partitilhørigheten, selv om noe delstater også. begynner å telle de ekte stemmene. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 9 minutes ago, SilverShaded said: Det kan jo heller ikke stemme...hva, og hvorfor, begynner man da å telle 40 dager før valget ? Hvordan kan man da gi statistikk på forhåndsstemmene, er vel egentlig det jeg lurer på.. Ok, jeg var litt rask. De fleste statene begynner å telle stemmene før valgdagen. Jeg tviler derimot på at de frigir noe som helst resultat fra disse opptellingene før valget. Det vil kunne påvirke folks stemming. Statistikken fra Florida er på stemmetilhørighet for de som har bedt om mail-ballots. https://countyballotfiles.floridados.gov/VoteByMailEarlyVotingReports/PublicStats Det står ikke noe i statistikken om hva folk har stemt. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Farene for valgjuks har aldri vært høyere... Det er det mest skremmende. Flere og flere republikanere uttrykker offentlig at de setter deres ofte forkvaklede ideer om frihet over demokratiets idealer om representering og likeverd. Sitat “Democracy isn’t the objective; liberty, peace, and prospefity [sic] are. We want the human condition to flourish. Rank democracy can thwart that,” he wrote https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/08/republican-us-senator-mike-lee-democracy De har ikke muligheten til gerrymandering -- men gerrymandering har gitt dem muligheten til å enklere fjerne stemmer som er levert i demokratiske distrikter. ...så lang så har republikanerene fjernet folk fra registerene over registrerte stemmere -- i Wisconsin og Georgia -- med overlegg og vilje, i hensikt å redusere stemmer på Biden. https://www.theguardian.com/us-news/2019/dec/31/voter-purges-republicans-2020-elections-trump I Texas så reduseres valglokalene strategisk for å gjøre det vanskligst mulig for minoriteter å stemme. https://www.economist.com/united-states/2020/10/10/at-risk-of-losing-texas-republicans-scheme-to-limit-democratic-votes I california har republikanerene plassert ut uoffisielle innsamlingsbokser, som i praksis kan brukes til å fjerne stemmer på Biden i ekstremt stor skala om de misbrukes, i og med at de ikke hentes eller er plassert ut av myndighetene, og ikke er deres ansvar, og stemmesedlene ikke under deres kontroll. https://www.nytimes.com/2020/10/12/us/politics/california-gop-drop-boxes.html Endret 17. oktober 2020 av Red Frostraven 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 ism_InnleggNO skrev (33 minutter siden): Ok, jeg var litt rask. De fleste statene begynner å telle stemmene før valgdagen. Jeg tviler derimot på at de frigir noe som helst resultat fra disse opptellingene før valget. Det vil kunne påvirke folks stemming. Statistikken fra Florida er på stemmetilhørighet for de som har bedt om mail-ballots. https://countyballotfiles.floridados.gov/VoteByMailEarlyVotingReports/PublicStats Det står ikke noe i statistikken om hva folk har stemt. Selvsagt. Parti betyr lite i USA. Jeg har aldri blitt spurt av valgmyndighetene hvilke partiet jeg tilhører og har alltid stemt for både partier. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 More Than 1,000 Current and Former CDC Officers Criticize U.S. Covid-19 Response “The absence of national leadership on Covid-19 is unprecedented and dangerous,” said the letter, signed by current and former officers of the CDC’s Epidemic Intelligence Service of outbreak investigators. “CDC should be at the forefront of a successful response to this global public health emergency.” https://www.wsj.com/articles/more-than-1-000-current-and-former-cdc-officers-condemn-u-s-covid-19-response-11602884265 Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Gagner det den sittende presidenten at færrest mulig stemmer ved valget? I så fall, hvorfor? Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 emeritus skrev (11 minutter siden): Gagner det den sittende presidenten at færrest mulig stemmer ved valget? I så fall, hvorfor? Av de som har sagt de skal forhåndsstemme er det en betydelig majoritet som stemmer demokratisk. Det vil derfor gagne Trump at færrest mulig av disse får mulighet til å forhåndsstemme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg