Gjest Slettet+45613274 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hva er det som er problemet i følge deg? Overstyring av minoriteter. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Nå finnes det vel ingen réell våpendebatt i USA. Uansett hvor mange massakrer og skyteepisoder de har så vil det ikke bli noen fornuftig innstramming eller endring på dette. Om det var noe håp om det, så ville det skjedd for lenge siden. Det er ikke som om situasjonen kan bli noe mer alvorlig enn den har vært i mange år. Trump og NRA skylder på dataspill og mangel(!) på våpen - og det er ikke fordi de faktisk tror på det. De har for lengst bestemt seg for at (andres) menneskeliv er en liten pris å betale. Hvor mange nordmenn tror du ønsker et våpen for selvforsvar? Hvis det er få, hvorfor tror du det er få? Hvorfor tror du det er så mange i USA som ønsker våpen for selvforsva (70% av de som eier våpen)r? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hvor mange nordmenn tror du ønsker et våpen for selvforsvar? Hvis det er få, hvorfor tror du det er få? Hvorfor tror du det er så mange i USA som ønsker våpen for selvforsva (70% av de som eier våpen)r? Jeg gidder ikke slike spørreleker - om du har et poeng, så er det bare å komme med det. Dette er kompliserte spørsmål som har flere ulike årsaker og jeg har ikke tenkt å tilbringe en time med å skrive en avhandling rundt det. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hvor mange nordmenn tror du ønsker et våpen for selvforsvar? Hvis det er få, hvorfor tror du det er få? Hvorfor tror du det er så mange i USA som ønsker våpen for selvforsva (70% av de som eier våpen)r? Oooh..! Jeg vet, jeg vet! På grunn av en urealistisk trusselvurdering og manglende kunnskaper og manglende evne til å forstå eller gjennomføre grundig risikovurdering. Hva vant jeg? 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hva er det som er problemet i følge deg? Dersom alle stemmer teller likt, medfører det at by knuser bygd. Ingen politiker med ambisjoner ville kastet bort et sekund på distriktspolitikk. Alt ville handlet om å vinne byene. Dersom distriktene teller for mye vil man få omvendt problemstilling. Man må derfor finne en balanse som fungerer. Om det er riktig i dag, eller om det bør justeres i en eller annen retning, kan diskuteres. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Jeg gidder ikke slike spørreleker - om du har et poeng, så er det bare å komme med det. Dette er kompliserte spørsmål som har flere ulike årsaker og jeg har ikke tenkt å tilbringe en time med å skrive en avhandling rundt det.Hvis du ønsker å forstå årsakene til våpenpolitikk i USA først må du forstå amerikanernes kompliserte forhold til våpen i USA. Jeg antar mange nordmenn har det vanskelig å forstå denne forhold nettopp fordi deres forhold med våpen, kriminalitet og individualisme er annerledes våpenkontroll som ligner det norske løser ikke problemet med skoleskytinger og massemord i USA, det stanset ikke Breivik og jeg mener det finnes mange mer Breiviken per capita i USA enn i Norge Jeg er intersert i både hvordan den typiske nordmann kanskje ikke mener de behøver et våpen for selvforsvar fordi det er hovedgrunnen til at det finnes så mange våpen i USA , 70% av de som eier våpen i USA gir dette som grunnen tillat de kjøpte våpenet, og frykter for mye våpenkontroll Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Oooh..! Jeg vet, jeg vet! På grunn av en urealistisk trusselvurdering og manglende kunnskaper og manglende evne til å forstå eller gjennomføre grundig risikovurdering. Hva vant jeg? Snakker du om nordmenn ? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hvis du ønsker å forstå årsakene til våpenpolitikk i USA først må du forstå amerikanernes kompliserte forhold til våpen i USA. Jeg antar mange nordmenn har det vanskelig å forstå denne forhold nettopp fordi deres forhold med våpen, kriminalitet og individualisme er annerledes våpenkontroll som ligner det norske løser ikke problemet med skoleskytinger og massemord i USA, det stanset ikke Breivik og jeg mener det finnes mange mer Breiviken per capita i USA enn i Norge Jeg er intersert i både hvordan den typiske nordmann kanskje ikke mener de behøver et våpen for selvforsvar fordi det er hovedgrunnen til at det finnes så mange våpen i USA , 70% av de som eier våpen i USA gir dette som grunnen tillat de kjøpte våpenet, og frykter for mye våpenkontroll Det er ikke slik at man bare kan endre våpenlovene i USA totalt over natten - det er jeg enig i. Men det er den veien USA bør begynne å gå - med en gradvis nedtrapping. Vi vet at disse våpnene (altså de som primært skal fungere til selvforsvar) tar flere liv enn de redder - da snakker vi både om ulykker, eskalering av situasjoner og 'våpenkappløp' mellom kriminelle og de som ønsker å beskytte seg. Logisk og rasjonelt er det ingen tvil om at å fjerne disse våpnene fra et samfunn gjør samfunnet tryggere - mye av utfordringen i USA er våpenkulturen som gjør at tradisjoner og følelser overstyrer logikk og rasjonalitet. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 (endret) Det er ikke slik at man bare kan endre våpenlovene i USA totalt over natten - det er jeg enig i. Men det er den veien USA bør begynne å gå - med en gradvis nedtrapping. Vi vet at disse våpnene (altså de som primært skal fungere til selvforsvar) tar flere liv enn de redder - da snakker vi både om ulykker, eskalering av situasjoner og 'våpenkappløp' mellom kriminelle og de som ønsker å beskytte seg. Logisk og rasjonelt er det ingen tvil om at å fjerne disse våpnene fra et samfunn gjør samfunnet tryggere - mye av utfordringen i USA er våpenkulturen som gjør at tradisjoner og følelser overstyrer logikk og rasjonalitet. Så hovedgrunnen til forskjellen er at nordmenn er mer rasjonelle og mindre emosjonelle? Jeg støtter bedre våpenkontroll men er skeptisk at det stanser de fleste massemordene i USA, særlig sammenlignet ti Norge. Endret 2. september 2019 av jjkoggan Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Så er nok et viktig moment at våpen til selvforsvar for en del faktisk vil være rasjonelt og et netto gode. Det kompliserer bildet ytterligere. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 (endret) Trump hevder å være ukjent med kategori 5 orkaner. Dette er noe han har hevdet flere ganger, til tross for at 4 slike kraftige orkaner har kommet mot USA ila. hans periode.Hurricane Dorian, one of the Atlantic’s most intense storms on record, baffles the presidenthttps://www.washingtonpost.com/weather/2019/09/02/hurricane-dorian-illustrates-president-trumps-category-hurricane-problem/?noredirect=on"Trump’s Category 5 blind spot could hinder response efforts and is in keeping with his overarching dismissal of scientific findings.On Sunday, Trump expressed shock at Hurricane Dorian’s intensity, saying:“I’m not sure I’ve ever even heard of a Category 5. I knew it existed. And I’ve seen some Category 4s. You don’t even see them that much. But a Category 5 is something that, uh, I don’t know that I’ve never even heard the term, other than I know it’s there. That’s the ultimate. And that’s what we have, unfortunately.” "'I'm not sure I've even heard of a category 5' says Donald Trump about Hurricane Dorian – videohttps://www.theguardian.com/global/video/2019/sep/02/im-not-sure-ive-even-heard-of-a-category-5-says-donald-trump-about-hurricane-dorian-video Etter å ha ligget nesten stille over Bahamas som kategori 5, er Dorian nå nedgradert til kategori 4(*) og ligger an til å stryke langsomt oppover langs utsiden av Floridas kyst de neste dagene.I går hevdet Floridas guvernør DeSantis [R] at han hadde vært i tett kontakt med Trump og at han var fullstendig fokusert på stormen og responsen til denne. Trump kansellerte også statsbesøket til Polen for å fokusere på stormen.Men han har vært fullstendig fokusert på stormen fra en av sine golfbaner: Video appears to show Trump golfing in Virginia in the run-up to catastrophic Hurricane Dorianhttps://www.businessinsider.com/trump-golfing-video-before-hurricane-dorian-arrives-in-us-2019-9?r=US&IR=T"Trump, who was scheduled to be at Camp David in Maryland preparing for the hurricane over the weekend, apparently traveled to his Sterling, Virginia, golf course by helicopter, which took a little more than four hours." (*) Update: Nedgradert videre til kategori 3 over natten. Endret 3. september 2019 av xRun 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Dersom alle stemmer teller likt, medfører det at by knuser bygd. Ingen politiker med ambisjoner ville kastet bort et sekund på distriktspolitikk. Alt ville handlet om å vinne byene. Dersom distriktene teller for mye vil man få omvendt problemstilling. Man må derfor finne en balanse som fungerer. Om det er riktig i dag, eller om det bør justeres i en eller annen retning, kan diskuteres. Det er riktig at by knuser bygd, siden de er færre. Stemmeretten skal være lik for alle, uavhengig av om man bor i bygd eller by. Dette er det eneste riktige. Å gi en liten minoritet ekstra stemmerett blir utrolig feil. 1 person har makta = diktatur, Gadaffi, Saddam Hussein Liten minoritet har makta: veldig dårlig, Saudi Arabia, Syria Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Så er nok et viktig moment at våpen til selvforsvar for en del faktisk vil være rasjonelt og et netto gode. Det kompliserer bildet ytterligere.Har du noe som backer opp dette? Antall innbrudd stoppet pga våpen, situasjoner avverget osv? Jeg leste en rapport for noen år siden, handlet om drap med skytevåpen i USA. 0.7% av tilfellene var at de stoppet en "home Invasion", til tross for at dette er en av de mest populære grunner til å ha våpen hjemme. Langt flere barn mister livet pga lett tilgjengelige våpen, enn det våpen stopper antall innbrudd. Kjører vi tallene for selvmord inn i bildet, blir det ennå verre. Argumentet, slik jeg har hørt det presentert før, stemmer ikke med de tallene og det jeg har lest om temaet. Endret 3. september 2019 av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Har du noe som backer opp dette? Antall innbrudd stoppet pga våpen, situasjoner avverget osv? Jeg leste en rapport for noen år siden, handlet om drap med skytevåpen i USA. 0.7% av tilfellene var at de stoppet en "home Invasion", til tross for at dette er en av de mest populære grunner til å ha våpen hjemme. Langt flere barn mister livet pga lett tilgjengelige våpen, enn det våpen stopper antall innbrudd. Kjører vi tallene for selvmord inn i bildet, blir det ennå verre. Argumentet, slik jeg har hørt det presentert før, stemmer ikke med de tallene og det jeg har lest om temaet. Mener du at våpenet ikke er en fordel for veltrente, erfarne militære og politifolk (som er en del av befolkningen)? God statistikk om selvforsvar ikke finnes i USA og forskningen mangler dataen som gjør det helt klar Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Mener du at våpenet ikke er en fordel for veltrente, erfarne militære og politifolk (som er en del av befolkningen)? God statistikk om selvforsvar ikke finnes i USA og forskningen mangler dataen som gjør det helt klar Nå svarte jeg på noe jeg tror dreide seg om privateide våpen, men ser jeg presiserer litt dårlig. Hvor du fant påstanden at jeg ikke ønsker trente f.eks politi med våpen vet jeg ikke. Det er privateide våpen som er det største problemet i USA (trenger ikke svar her SF) Endret 3. september 2019 av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Nå svarte jeg på noe jeg tror dreide seg om privateide våpen, men ser jeg presiserer litt dårlig. Hvor du fant påstanden at jeg ikke ønsker trente f.eks politi med våpen vet jeg ikke. Det er privateide våpen som er det største problemet i USA (trenger ikke svar her SF) Politifolk og militære eier private våpen. Det er de jeg snakker om Naboen min er erfaren pensjonerte politimann, for eksempel. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Nå svarte jeg på noe jeg tror dreide seg om privateide våpen, men ser jeg presiserer litt dårlig. Antagelig noe sånt som denne hendelsen fra i går: U.S. teenager shoots dead five family members in Alabama: police https://www.reuters.com/article/us-usa-shooting-alabama/u-s-teenager-shoots-dead-five-family-members-in-alabama-police-idUSKCN1VO17K "A 14-year-old American boy shot and killed five family members at their home in Alabama, before throwing away the pistol and calling police, officials said on Tuesday, in the latest high-profile gun crime. The shooting occurred on Monday night in the town of Elkmont, a spokesman for the Limestone County Sheriff’s Office told media, including an ABC affiliate. The sheriff’s office said five people were shot, with three dying at the scene and two later in hospital. “The 14-year old caller was interviewed and confessed to shooting all five members of his family in the residence,” it said on Twitter." Igjen en hendelse som kan bli del i våpendebatten. Samme med denne fra fredag: At Least 10 Shot at Alabama High School Football Game, Police Say https://www.nytimes.com/2019/08/31/us/mobile-alabama-football-shooting.html "One teenager was charged in connection with the shooting, which took place Friday night, officials said." 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Politifolk og militære eier private våpen. Det er de jeg snakker om Naboen min er erfaren pensjonerte politimann, for eksempel. Jeg synes faktisk ikke det, men så har vi jo et forskjellig utgangspunkt. Jeg synes folk med god vandel og en grunn skal få eie våpen, men våpenloven bør innskrenkes. Hverken naboen din eller noen andre har behov for en AR-15 med 60 skudds mag og panserbrytende ammunisjon. Om det er sikkerhet som er målet da, for den synker om man kjøper et slikt våpen. Og sjansen for at man en dag lager en overskrift som tidligere vist øker fra 0% til ? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Jeg synes faktisk ikke det, men så har vi jo et forskjellig utgangspunkt. Jeg synes folk med god vandel og en grunn skal få eie våpen, men våpenloven bør innskrenkes. Hverken naboen din eller noen andre har behov for en AR-15 med 60 skudds mag og panserbrytende ammunisjon. Om det er sikkerhet som er målet da, for den synker om man kjøper et slikt våpen. Og sjansen for at man en dag lager en overskrift som tidligere vist øker fra 0% til ? Jeg støtter bedre våpenkontroll. Påstanden at det er en fordel for en del amerikanere eier våpen er også sannt. Det gjør debatten mindre sort-hvitt og ikke så enkel. Det er også sannt at våpenkontroll er bare en faktor, Norge er ikke et tryggere land bare fordi det finnes bedre våpenkontroll. Hvis det fantes mer Breivik typer i Norge ville Norge blir mindre trygge uansett. Kultur spiller kanskje en større rolle. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Hverken naboen din eller noen andre har behov for en AR-15 med 60 skudds mag og panserbrytende ammunisjon. Om det er sikkerhet som er målet da, for den synker om man kjøper et slikt våpen. Og sjansen for at man en dag lager en overskrift som tidligere vist øker fra 0% til ? Noen ganger må lovlydige borgere ha ekstra mange skudd tilgjengelig når de blir angrepet av flere potensielle overgripere. https://www.nbcnews.com/news/us-news/oklahoma-man-uses-ar-15-kill-three-teen-home-intruders-n739541 Endret 3. september 2019 av debattklovn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg