Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Octavia vs passat


gautet

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke den eneste som har stått overfor dette valget, men prøver meg uansett her for å få litt input. Om ikke annet kan det sikkert komme noen artige svar...

 

Jeg skal kvitte meg med en focus stv 2010 modell og skaffe meg en romsligere stv grunnet familieforøkelse. Denne uken har jeg prøvekjørt en octavia og en passat, og jeg er veldig usikker på hvilken av de jeg skal gå for.

 

Octaviaen er en 2015 modell (første gang registrert i desember 2014). Den er svært velutstyrt (Laurin & Klement), har 2 liters tdi (150 hk) med 6 trinns DSG-kasse og har gått 75000 km. Mellomlegget opp fra focusen har jeg forhandlet til kr 272 000.

 

Passaten er en 2014 modell (første gang registrert august 2013). Utstyrsnivået er ikke like høyt, men brukbart i en business-edition med 2 liters tdi (140 hk), også seks trinns DSG-kasse som har gått 45000 km. Her har jeg fått tilbudt et mellomlegg på kr 250 000 opp fra focusen.

 

Hva ville du ha valgt? Kjør debatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

150 tdi er en fin motor. Hadde tatt skodan. De har ikke råd til å drite seg ut. Mener at DSG kassa som blir satt sammen med 150 tdi er bedre enn den som ble satt sammen med 140 tdi (holdbarhet). Dog gått et stykke, men burde ikke ha så mye å si, bare sjekk at den har fulgt servicene (mener DSG kassa skal ha oljebytte på 60' km). Og så vidt jeg kan skjønne skal man "slippe" å bytte registerreim på denne motoren. (registerreima oljebades? noen nevner 300' km intervall).

Lenke til kommentar

150 tdi er en fin motor. Hadde tatt skodan. De har ikke råd til å drite seg ut. Mener at DSG kassa som blir satt sammen med 150 tdi er bedre enn den som ble satt sammen med 140 tdi (holdbarhet). Dog gått et stykke, men burde ikke ha så mye å si, bare sjekk at den har fulgt servicene (mener DSG kassa skal ha oljebytte på 60' km). Og så vidt jeg kan skjønne skal man "slippe" å bytte registerreim på denne motoren. (registerreima oljebades? noen nevner 300' km intervall).

 

 

det stemmer at reima går i olje.. 

 

se side 20

http://www.daycoaftermarket.com/download/magazine/dayco-magazine_n3_july2013_en.pdf

Lenke til kommentar

Takk for tips/meninger. Nyttig å ta med seg. Takk også for gratulasjon ?

 

Jeg skal sjekke dette med oljeskift på kassa samt registerreimskifte med forhandler. Takk for veldig konkret tips. Ålreit å høre fra en som later til å ha stor kompetanse på bil. På hvilket grunnlag mener du at motor/girkassekombinasjonen i Skodaen er mer holdbar?

 

Det gjelder familieforøkelse som innebærer bakovervendt barnesete ja. Har et slikt fra før i focusen. Det står bak passasjersetet, og det funker bare fordi kona er liten. Jeg prøvemonterte setet i både octaviaen og passaten. Begge var romslige nok til at jeg som er 186 cm fint kunne ha et bakovervendt barnesete bak meg mens jeg kjørte. Uten at jeg målte det fikk jeg inntrykk av at plassen inne i kupéen på de to bilene var nær identisk. Det overrasket meg litt.

 

Det heller nok mot at vi går for Skodaen. Men det er jevnt. Jeg syns eksteriøret på passaten er hakket vassere, men utstyrsnivået på Skodaen er vesentlig bedre. Passaten har dieselvarmer som jeg tror jeg holder som en liten favoritt over elektrisk motorvarmer i Skodaen. At Skodaen er nyere trekker opp. Og en del særlig gunstig utstyr som adaptiv cruisekontroll,nødbremsassistent, bi-xenon, oppvarmet frontrute og navigasjon.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvordan service (-innstillingen) hos Škodaforhandlere flest er men hos VW (Møller) er det.. OK så lenge du bare skal ha melk&brød -tjenester.. Kunden skal helst 'stå med lua i hånda' og ikke be/spørre om noe som forstyrrer samlebåndsprinsippet, har jeg hørt fra flere. Nå er jo Skoda del av VAG og importeres av Møller men om (u)kulturen også er hos Škodaforhandlerne vet jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har kjørt begge bilene mye, og kjører i dag Octavia 2014(4x4, DSG, 180hk bensin). Veldig fornøyd med både bil og service!

 

Passat er litt bredere i baksetet, men avstanden mellom baksetet og forsetet er ganske likt. Så med 1 barn er Octavia fint, men 3 barneseter er lettere i Passat.

 

Hadde absolutt valgt Skoda, bla pga utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips/meninger. Nyttig å ta med seg. Takk også for gratulasjon

 

Jeg skal sjekke dette med oljeskift på kassa samt registerreimskifte med forhandler. Takk for veldig konkret tips. Ålreit å høre fra en som later til å ha stor kompetanse på bil. På hvilket grunnlag mener du at motor/girkassekombinasjonen i Skodaen er mer holdbar?

 

Det heller nok mot at vi går for Skodaen. Men det er jevnt. Jeg syns eksteriøret på passaten er hakket vassere, men utstyrsnivået på Skodaen er vesentlig bedre. Passaten har dieselvarmer som jeg tror jeg holder som en liten favoritt over elektrisk motorvarmer i Skodaen. At Skodaen er nyere trekker opp. Og en del særlig gunstig utstyr som adaptiv cruisekontroll,nødbremsassistent, bi-xenon, oppvarmet frontrute og navigasjon.

 

Hmm, defa vs webasto, så ville jeg personlig valgt webasto ja. Men, jeg er ganske glad i adaptiv CC også, kjører på det nesten hele tiden.

 

Det jeg mente var at DSG kassene fikk annen olje da de kunne rase ved enten "ekstrem" varme eller kulde. Gikk vel fra syntetisk til mineralsk og det mener jeg var rundt 2014. 150 tdiene har en annen serie DSG, om jeg husker rett, som er nyere enn den som ble parret med 140. (selv om begge er 6 girs så er det forskjellig innmat).

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok heller valgt en nyere Ovtavia, enn Passat for å være ærlig.

 

Men jeg hadde ikke kjøpt en bil med dieselmotor uten Webasto i, den saken er i hvert fall helt klar.

For den kan du ikke bare forvarme kupéen og motoren med, den fungerer også som kjørevarmer, og det er gull verdt for å opprettholde og gjøre motor/bilen fortere varm når kulda mld sin ankomst.

 

Octavia finnes det jo mange av på markedet, så jeg hadde nok heller letet opp en med Webasto om du skal ha dieselmotor, ja bensinmotor også for den delen. Jeg har min andre bil med bensinmotor på rad med Webasto nå, og kommer aldri til å kjøpe en bil igjen uten at det er tilgjengelig. Hadde først en VW Golf 1,4/140hk TSi 2014 og har nå en Superb 1,8/180hk TSi 2016, og vinterpakke med Webasto er definitivt de beste utstyrspakkene jeg har valgt.

 

 

Men Superb da, den er jo enda større enn Passat om du har behov for bedre plass i lasterom og bakseteplass (da tenker jeg først og fremst på lengden på beinplassen, ikke i bredden av baksetet), og Superb finnes jo også i mange godt utstyrte utgaver og koster jo stort sett det samme som Passat?

Lenke til kommentar

Men jeg hadde ikke kjøpt en bil med dieselmotor uten Webasto i, den saken er i hvert fall helt klar.

For den kan du ikke bare forvarme kupéen og motoren med, den fungerer også som kjørevarmer, og det er gull verdt for å opprettholde og gjøre motor/bilen fortere varm når kulda mld sin ankomst.

Nå skal det sies at disse dieselvarmerne (både Webasto og Eberspächer) egentlig er noe skikkelig dritt.

Det er nærmest garantert at de soter ned etter ikke alt for mange år, gjerne fulgt av andre feil.. Forhandleren vil da si at hele enheten må byttes, det er selvsagt ikke korrekt men de mangler kompetanse på slikt.

 

Enkelte bilprodusenter har elektriske varmeelement for å gi godt med varme i bilen, det er en løsning som er langt bedre som kjørevarmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk nok en gang for flere gode tilbakemeldinger.

 

Nobo - jeg har pratet med flere som benytter seg av den aktuelle møller-filialen og flere som benytter seg av dem aktuelle skodaforhandleren. Begge to får gode skussmål av folk jeg kjenner godt.

 

GA - takk for innspillet. Det blir to barneseter. Blir nok neppe aktuelt med et tredje noen gang ?

 

Excalibur - takk igjen for innsiktsfull oppklaring.

 

Fotonisse - selv har jeg ingen erfaring med dieselvarmer. Har hatt to dieselbiler og aldri hatt store problemer med komforten, men så er jeg ikke særlig kald av meg heller. Er mest opptatt av å kunne varme motoren og unngå kaldstarter i den kaldeste perioden i året, men selvfølgelig ingen ulempe at bilen er varm/blir varm fort. De fleste steder jeg kommer til å parkere bilen vil jeg ha tilgang til strøm. Holder som sagt dieselvarmer som et bedre alternativ enn det, men relativt marginalt for min del. Jeg har noen logistikkutfordringer når det gjelder å handle bil som begrenser det geografiske søkeområdet en del. Kunne gjerne sett på superb, men har ikke snublet over noen i nærheten. Heller ikke aktuelle octaviaer med webasto.

 

Snylter - interessant med to innlegg med så ulik innstilling til dieselvarmer rett etter hverandre ? Har som sagt ingen erfaring selv, men ser jo at noen lovpriser de voldsomt. Du har åpenbart dårligere erfaringer. Kunne vært interessant å hørt mer om. Kunne vært interessant med en slags avstemning om hva folk syns om dieselvarmere...

 

ARJ - absolutt interessant med superb, men har bare ikke funnet noen aktuelle i mitt søkeområde (se over).

 

OJ Doe - du har helt rett i at man kan få en ny octavia stv til under 280'. Men det er jo ikke bare et karosseri man kjøper når man handler bil da. Billigste Skoda stv leveres med en bensinmotor på rett over 100 hk, manuell kasse og nærmest ribbet for utstyr. Bilen jeg har sett på kostet rett under 400' ny for 23 måneder siden. Tror ikke prisen fra forhandler er så gæern. Skulle selvfølgelig gjerne hatt mer enn de 60' jeg har blitt tilbudt i innbytte for focusen. Mulig jeg kunne ha fått 10-15 tusen mer om jeg solgte den selv, men det har jeg hverken tid eller energi til...

Lenke til kommentar

Snylter - interessant med to innlegg med så ulik innstilling til dieselvarmer rett etter hverandre Har som sagt ingen erfaring selv, men ser jo at noen lovpriser de voldsomt. Du har åpenbart dårligere erfaringer. Kunne vært interessant å hørt mer om. Kunne vært interessant med en slags avstemning om hva folk syns om dieselvarmere...

Jeg har en del erfaring med dieselvarmere ja, jeg har fikset opp noen av de gjennom årene.

De tåler generelt ganske dårlig å brukes, og de tåler ganske dårlig å ikke brukes..

Verst av alt er det å ikke la den gå en full syklus, hvis den går bare noen minutter her og noen minutter der vil de sote igjen.

 

For å varme opp bilen før kjøretur kan de derfor være helt ok, men underveis på kjøreturen er det ikke å anbefale.

 

Mercedes er et eksempel på en bilprodusent som bruker andre løsninger, der er det vanligste å ha et elektrisk varmeelement sittende i dashen. Disse er på alt fra 1500 til 2100W mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...