Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimmet bil - trygt?


Anbefalte innlegg

Hei! 

jeg vurderer å kjøpe en bil, en golf 1.9tdi fra 2001. Bilen yter originalt ca 90hk. Det er gjort følgende på den: byttet til større turbo, intercooler, dyser og eksosanlegg. den er i tillegg chippet, og yter nå ca 180hk. Er dette et "trygt" kjøp? hva koster det å få dette godkjent? og hva er evt straff for å bli stoppet uten dette godkjent?

Takk på forhånd!

Mvh Anders

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan forstå så er det ingen avgift/staff for å øke effekten på biler som er 10 år eller eldre. En chip er som regel veldig enkelt å få godkjent hos SVV, ettersom bilens produsent ofte oppgir at bilen tåler et visst antall hestekrefter over det som den blir levert med orginalt. Men siden det er byttet turbo, intercooler, dyser og eksosanlegg så må det vel egentlig en helt ny typegodkjenning på plass om jeg ikke tar helt feil. Jeg tror jeg bare hadde kjørt og latet som ingenting.

 

Likevel må jeg spørre hva du skal med en trimma gammel dieselmotor i en golf...

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg med en gang at en AGR-motor på 90HK ikke er mulig å få 180HK ut av.

Jeg har selv vurdert hva jeg kan gjøre for å få litt mer ytelse av min, og fant ut at chip alene gir ca 112HK, og skifte av turbo. dyser og eksos kan gi ca 130HK.

 

Hadde det vært en PD-motor på 100HK skal det være mulig å komme i nærheten av 180HK. Dette fordi PD(pumpedyse)-motorene på 100, 130 og 150HK er bygget ganske likt, slik at du kan ta dyser, turbo og slikt fra 150HK og sette i 100HK. I tillegg til chiptuning, intercooler og eksos er du da i nærheten av 180HK.

 

Det er flere chiptunings-sider som påstår at 90HK kan chiptunes alene til 130HK, men dette er ren løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

180hk i en golf med AGR eller ALH motor er absolutt ikke umulig, hvilken turbo og hvilke dyser er brukt? Hvor høyt ladetrykk går den på?

 

Hvis den er bra bygget, eksosen ikke bråker for mye og den ikke har mye svartrøyk skal det mye til at det blir oppdaget på veien, men EU kotroll er verre. Er enig med Opelduude, skal du kjøre trimmet bil, bør du kunne fikse en del selv

 

Jeg har en 2000 Golf med 4Motion og 90hk AGR motor, Holset HE200WG turbo, DSSR .280 dyser, oppgradert intercooler og 2.5" eksos. Clutchen er også byttet og dobbeltmasse svinghjulet er byttet til et enkeltmasse. Kjører med 1.9 bar ladetrykk. Bilen har ikke blitt benket, men med et veldig dårlig map der jeg ikke kunne holde full gass konstant uten at den gikk i nødmodus (måtte slippe gassen hver 3~4 sek for så å gå full gass igjen, har blitt fikset i mapet) var det helt dødt mellom meg og en kompis med en Golf MK4 2.8 VR6 4 Motion med 204hk orginalt opp en lang bakke. 

 

Orginale dyser på en AGR klarer ca 130hk hvis durasjoen blir dratt langt ut, orginalturboen klarer litt mer. Orginal clutch kan begynne å slite alerede kun med chip

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan si deg med en gang at en AGR-motor på 90HK ikke er mulig å få 180HK ut av.

Jeg har selv vurdert hva jeg kan gjøre for å få litt mer ytelse av min, og fant ut at chip alene gir ca 112HK, og skifte av turbo. dyser og eksos kan gi ca 130HK.

 

Hadde det vært en PD-motor på 100HK skal det være mulig å komme i nærheten av 180HK. Dette fordi PD(pumpedyse)-motorene på 100, 130 og 150HK er bygget ganske likt, slik at du kan ta dyser, turbo og slikt fra 150HK og sette i 100HK. I tillegg til chiptuning, intercooler og eksos er du da i nærheten av 180HK.

 

Det er flere chiptunings-sider som påstår at 90HK kan chiptunes alene til 130HK, men dette er ren løgn.

Hva i allverden snakker du om. Klart det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...