Gå til innhold

C5060 vs CP5400 vs G5

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Første skryt til alle de folka som virkelig gidder å svare på spørsmål til folk de ikke aner hvem er. Det er hva jeg kaller snilt!

Derfor håper jeg dere fortsetter med det når jeg spør:

begynnelsen av januar tenker jeg å kjøpe kamera.

Jeg føler at kameratypen for meg er i klassen:

Nikon Coolpix 5400

Olympus camedia c-5060

Canon G5

Meeen, jeg vet ikke helt hva som er viktigst å se etter.

Derfor håper jeg på hjelp her.

Jeg er veeeldig spent på hvordan 5060 er, og har enda ikke greid å finne noen gode tester på nettet. Sansynligvis fordi det er for nytt.

Det virker som et spennende kamera som kanskje er hakket bedre enn 5400.

Av en eller annen grunn frister ikke G5, men må ha det med her siden det er rimelig likt de andre (slik jeg har skjønt det:)

Håper på gode svar.

Og forresten: noen som har erfaring med å kjøpe fra utlandet?

Sparer fort en 1000-lapp i alle fall ved å bestille fra tyskland

(poste restante til sverige, og hente det der).

-F-

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kompakt-digital kjøper altså ? jeg var også det.

jeg kjøpte nikon 5400. det ble sendt tilbake til butikken etter to dager. årsaken til det var at det slet med krommatisk abberasjon, elendig til uforståelig dårlig fokus, og dårlig ergonomi. 5060 har jeg holdt i hånda, og der er ergonomien meget bra, i tillegg har kameraet histogram og bedre og kjappere menyer enn 5400. ja, og så kan det fokusere i dårlig lys. med mindre du bare foretar makrofotografering, eller fotografering ute i bra lys, ville jeg holdt meg unna 5400 fra nikon. Den leverer bra bilder, men det er langt langt igjenn til dslr nivå.

det som er dårlig med 5060 er at det også har noe krommatisk abberasjon (nesten alle digitalkamera har dette). en annen ting er at det sliter MYE med støy. Tester på nettet vil sikkert fortelle deg noe annet, men jeg har gjort utskrifter i A3 ved 400 iso fra kameraet og det er rett og slett ubrukelig. jeg vet ikke engang om det holder til a4 med så mye støy som finnes der.

sony v1 har mindre støy, er mindre har dårligere brukerergonomi, leverer dårligere farver ut fra kamera, men er fullt ut brukbar på iso 400. hvis jeg var ute etter en digitalkompakt for generelt bruk ville jeg gått for v1.

jeg kjøpte istedet et bittelite ixus kamera, og så kjøper jeg vel et dlsr i januar eller februar et sted.

johanG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...