Redaksjonen. Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Dansk elektromotor er både kompakt og effektiv.Ny dansk motorteknologi kan gi elbiler lengre rekkevidde Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Selv om denne motoren ikke er like fleksibel som andre elmotorer så kan den med fordel kombineres med en tradisjonell elbilmotor. To ulike motorer kan gi firehjulsdrift ved behov, og lengre rekkevidde ved å skifte mellom å bruke den motoren som passer best i forskjellige situasjoner. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Ville den ikke hatt høyere virkningsgrad om den brukte permanente magneter i rotoren? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Artikkelen er rene sitatet på læreboka om variabel reluktans. Og misforstå meg rett - det er bra. Vi har kjent til reluktansmotorer lenge, men bøygen har alltid vært reguleringen, ikke selve motoren. Eller, som artikkelen påpeker så oppviser reluktansmotorer stor variasjon i moment over en omdreining. Danskene høres ut til å ha funnet en måte å redusere (dog ikke eliminere) denne ulempen, men har tydeligvis ikke kommet noen vei med styringen, altså elektronikken. Jaja, all fremgang er god fremgang. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 "Til Ingeniøren forklarer Rasmussen at det også er mulig å oppnå en form for giring." Og forklaringen er? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 "Til Ingeniøren forklarer Rasmussen at det også er mulig å oppnå en form for giring." Og forklaringen er? Kanskje noe tilsvarende halvstepp/mikrostepp på steppermotor? Lenke til kommentar
storken Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Selv om denne motoren ikke er like fleksibel som andre elmotorer så kan den med fordel kombineres med en tradisjonell elbilmotor. To ulike motorer kan gi firehjulsdrift ved behov, og lengre rekkevidde ved å skifte mellom å bruke den motoren som passer best i forskjellige situasjoner. Nei. Det er bedre med en større motor. Elmotorer blir, til forskjell fra sine fossilbrødre, mer effektive når de vokser i størrelse/vekt. Null-last-tapene vil man alltids ha med en pmm (permanent magnet motor), de blir ikke borte med en løsning med to forskjellige motorer. I praksis, vel og merke. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Han er kompakt og effektiv, men kva med vekt pr kW? Elektriske fly treng kompakte og effektive motorar, og det skal ganske mykje vibrasjonar og støy til for å komme opp mot nivået i fossile flymotorar. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 "En svitsjet reluktansmotor (SRM) er en synkronmotor lignende en børsteløs permanent magnetmotor. Forskjellen er at den ikke har permanente magneter eller elektromagneter i rotoren slik henholdsvis permanent magnet-motorer og induksjonsmotorer har." En induksjonsmotor har da hverken permanentmagneter eller elektromagneter i rotoren. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 "En svitsjet reluktansmotor (SRM) er en synkronmotor lignende en børsteløs permanent magnetmotor. Forskjellen er at den ikke har permanente magneter eller elektromagneter i rotoren slik henholdsvis permanent magnet-motorer og induksjonsmotorer har." En induksjonsmotor har da hverken permanentmagneter eller elektromagneter i rotoren. Ordet "henholdsvis" i det du siterer angir at "permanente magneter" bare er relevant for "permanent magnet-motorer". Og når det gjelder induksjonsmotorer, så er de basert på at det varierende magnetfeltet som statoren setter opp, induserer strømmer i rotorviklingene, og disse strømmene gir opphav til et elektromagnetisk felt. Da skal du være veldig pirkete hvis du ikke godtar utsagnet "induksjonsmotorer har elektromagneter i rotoren". Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 "En svitsjet reluktansmotor (SRM) er en synkronmotor lignende en børsteløs permanent magnetmotor. Forskjellen er at den ikke har permanente magneter eller elektromagneter i rotoren slik henholdsvis permanent magnet-motorer og induksjonsmotorer har." En induksjonsmotor har da hverken permanentmagneter eller elektromagneter i rotoren. Ordet "henholdsvis" i det du siterer angir at "permanente magneter" bare er relevant for "permanent magnet-motorer". Og når det gjelder induksjonsmotorer, så er de basert på at det varierende magnetfeltet som statoren setter opp, induserer strømmer i rotorviklingene, og disse strømmene gir opphav til et elektromagnetisk felt. Da skal du være veldig pirkete hvis du ikke godtar utsagnet "induksjonsmotorer har elektromagneter i rotoren". Ikke så veldig pirkete synes jeg, elektromagnetene sitter jo i statoren. Det finnes synkronmotorer med elektromagneter både i rotor og stator (med slip-rings), det blir da helt feil å kalle rotoren i en induksjonsmotor for en elektromagnet i mine øyne. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Storken sa: " Elmotorer blir, til forskjell fra sine fossilbrødre, mer effektive når de vokser i størrelse/vekt." Det gjør da vittelig en stempelmotor også. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 "Til Ingeniøren forklarer Rasmussen at det også er mulig å oppnå en form for giring." Og forklaringen er? Kanskje noe tilsvarende halvstepp/mikrostepp på steppermotor? Dette fungerer vel stort sett bare på hybrid stepper motorer som altså har en permanentmagnet i rotoren, ikke på SR steppermotorer som blir lik den i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå