Nysgjerrigperen Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Hei Jeg går nå VG3 automasjon og har interessert meg for FU-operatør i det siste. Grunnen til at jeg ikke søkte på dette etter VG2 var at jeg ikke var helt klar over at dette var en mulighet. Er det en fordel/ulempe at jeg fullfører VG3 kontra VG2, tenker da på om VG3 automasjon minsker lærlingtiden eller om arbeidsgiver foretrekker den ene fremfor den andre osv. Har forstått det slik at FU-operatør inneholder mye forskjellig fra mekanisk, høyspent, hydraulikk, fiber osv. noe som jeg syntes er spennende. Jeg trives på båt og kan neppe tenke meg at en 4/4 ordning er noe problem for meg. Er det noen som har noe erfaring eller meninger rundt dette yrke, er interessert i innspill da jeg ikke er helt sikker på om dette er yrket jeg vil satse på kontra automatiker. Edit* skrivefeil Endret 11. november 2016 av Nysgjerrigperen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Hei Jeg går nå VG3 automasjon og har interessert meg for FU-operatør i det siste. Grunnen til at jeg ikke søkte på dette etter VG2 var at jeg ikke var helt klar over at dette var en mulighet. Er det en fordel/ulempe at jeg fullfører VG3 kontra VG2, tenker da på om VG3 automasjon minsker lærlingtiden eller om arbeidsgiver foretrekker den ene fremfor den andre osv. Har forstått det slik at FU-operatør inneholder mye forskjellig fra mekanisk, høyspent, hydraulikk, fiber osv. noe som jeg syntes er spennende. Jeg trives på båt og kan neppe tenke meg at en 4/4 ordning er noe problem for meg. Er det noen som har noe erfaring eller meninger rundt dette yrke, er interessert i innspill da jeg ikke er helt sikker på om dette er yrket jeg vil satse på kontra automatiker. Edit* skrivefeil Faglig er det en fordel, men det gir muligens utfordringer ift skolerett og slikt. Usikker på om bedriften får tilskudd for deg på samme måte som om du gikk ut i fra vg2. Men det er helt mulig, en av de jeg gikk vg3 auto. gikk ut som FU lærling. Det jeg dog vill anbefale deg er å ta automasjons fagbrevet og så peile deg inn på FU, da står du mye breiere om du vill noe annet senere i livet. Automasjons fagbrevet er ekstremt allsidig og en kan jobbe i så og si alle bransjer, i tillegg er det høyt "verdsatt" ift kompetanse nivået en har etter en slik utdanning. Mange av de jeg gikk i lære med jobber nå med FU, noen foretrekker også at en har dette fagbrevet før en starter med FU. I tillegg er det ett ekstremt dårlig marked for dette om dagen, mens automasjon har som sagt utallige arbeidsgivere. Jeg tenkte også som deg når jeg startet på auto, da mitt søskenbarn var en av de første som tok dette fagbrevet i Norge(ROV pilot eller hva det het før) men etterhvert skjønte jeg at en stiller mye sterkere med auto fagbrevet og tok dette. Mitt søskenbarn er godt lei yrket og ønsker seg egentlig ut, men det er ikke mange alternativer for han dessverre så han driver med det enda. Enn så lenge det er arbeid. Flere damer jeg kjenner med dette fagbrevet har startet med helt nye ting da de får problemer ift barn og ikke har store alternativene med fagbrevet. Så tenk deg godt om før du velger FU, det kan gi litt hodebry i fremtiden Lenke til kommentar
Nysgjerrigperen Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Hei Jeg går nå VG3 automasjon og har interessert meg for FU-operatør i det siste. Grunnen til at jeg ikke søkte på dette etter VG2 var at jeg ikke var helt klar over at dette var en mulighet. Er det en fordel/ulempe at jeg fullfører VG3 kontra VG2, tenker da på om VG3 automasjon minsker lærlingtiden eller om arbeidsgiver foretrekker den ene fremfor den andre osv. Har forstått det slik at FU-operatør inneholder mye forskjellig fra mekanisk, høyspent, hydraulikk, fiber osv. noe som jeg syntes er spennende. Jeg trives på båt og kan neppe tenke meg at en 4/4 ordning er noe problem for meg. Er det noen som har noe erfaring eller meninger rundt dette yrke, er interessert i innspill da jeg ikke er helt sikker på om dette er yrket jeg vil satse på kontra automatiker. Edit* skrivefeil Faglig er det en fordel, men det gir muligens utfordringer ift skolerett og slikt. Usikker på om bedriften får tilskudd for deg på samme måte som om du gikk ut i fra vg2. Men det er helt mulig, en av de jeg gikk vg3 auto. gikk ut som FU lærling. Det jeg dog vill anbefale deg er å ta automasjons fagbrevet og så peile deg inn på FU, da står du mye breiere om du vill noe annet senere i livet. Automasjons fagbrevet er ekstremt allsidig og en kan jobbe i så og si alle bransjer, i tillegg er det høyt "verdsatt" ift kompetanse nivået en har etter en slik utdanning. Mange av de jeg gikk i lære med jobber nå med FU, noen foretrekker også at en har dette fagbrevet før en starter med FU. I tillegg er det ett ekstremt dårlig marked for dette om dagen, mens automasjon har som sagt utallige arbeidsgivere. Jeg tenkte også som deg når jeg startet på auto, da mitt søskenbarn var en av de første som tok dette fagbrevet i Norge(ROV pilot eller hva det het før) men etterhvert skjønte jeg at en stiller mye sterkere med auto fagbrevet og tok dette. Mitt søskenbarn er godt lei yrket og ønsker seg egentlig ut, men det er ikke mange alternativer for han dessverre så han driver med det enda. Enn så lenge det er arbeid. Flere damer jeg kjenner med dette fagbrevet har startet med helt nye ting da de får problemer ift barn og ikke har store alternativene med fagbrevet. Så tenk deg godt om før du velger FU, det kan gi litt hodebry i fremtiden Jeg foretrekker å spørre her nettopp fordi jeg foretrekker å spørre fagfolk som deg fremfor rådgivere som jeg føler noen ganger egentlig ikke har så mye peiling om det de prater om Reint interessemessing viker FU-operatør mer spennende fordi jeg føler det byr på mer variasjon og nye opplevelser. Men det som gjør meg usikker er langtidsperspektivet og den dårlige offshore tiden slik som du nevnte. Så takk for svaret, det hjelper alltid å få innspill fra andre Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg foretrekker å spørre her nettopp fordi jeg foretrekker å spørre fagfolk som deg fremfor rådgivere som jeg føler noen ganger egentlig ikke har så mye peiling om det de prater om Reint interessemessing viker FU-operatør mer spennende fordi jeg føler det byr på mer variasjon og nye opplevelser. Men det som gjør meg usikker er langtidsperspektivet og den dårlige offshore tiden slik som du nevnte. Så takk for svaret, det hjelper alltid å få innspill fra andre Ja FU er veldig spennende, glemmer aldri første gang jeg fikk kjøre simulator. Det var stas, men det stoppet der for min del. Jeg var så heldig å være utplassert hos oceaneering i ett helt år på vg2(fordypnings faget eller hva det heter, var vell en dag i uken) . Men husk også at du stiller sterkt til FU med ett automasjons fagbrev, tidligere var det veldig enkelt å få trainee plass med dette. Men nå er vell alt litt vanskelig pga markedet. Må også si at variasjonen er nok mye større med automasjons fagbrevet, da kan en som nevnt jobbe i alle bransjer og ikke bare med ROV'en og tilhørende utstyr. Selv har jeg jobbet på rigg, båt, lager(med roboter), landanlegg osv og reist "verden rundt" og jobbet med mange forskjellige systemer. Det er utrolig variert og spennende om en trives med faget Lenke til kommentar
Nysgjerrigperen Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Ja FU er veldig spennende, glemmer aldri første gang jeg fikk kjøre simulator. Det var stas, men det stoppet der for min del. Jeg var så heldig å være utplassert hos oceaneering i ett helt år på vg2(fordypnings faget eller hva det heter, var vell en dag i uken) . Men husk også at du stiller sterkt til FU med ett automasjons fagbrev, tidligere var det veldig enkelt å få trainee plass med dette. Men nå er vell alt litt vanskelig pga markedet. Må også si at variasjonen er nok mye større med automasjons fagbrevet, da kan en som nevnt jobbe i alle bransjer og ikke bare med ROV'en og tilhørende utstyr. Selv har jeg jobbet på rigg, båt, lager(med roboter), landanlegg osv og reist "verden rundt" og jobbet med mange forskjellige systemer. Det er utrolig variert og spennende om en trives med faget Valget mitt hadde blitt litt enklere om du bare la ut om hvor bra og gøy FU-faget er Men spøk til side, takk for svar og innspill, setter stor pris på det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Valget mitt hadde blitt litt enklere om du bare la ut om hvor bra og gøy FU-faget er Men spøk til side, takk for svar og innspill, setter stor pris på det Har dessverre ikke nok erfaring med faget til å komme med det. Men det kommer nok folk med erfaring etterhvert. Det er uansett ett spennende fag, selve styringen er jo helt super. Men vedlikeholdet er ikke alltid så bra, mye olje og søl. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Det mest vanlige er å ta inn FU operatør lærlinger etter VG2 automatisering. Det forekommer også at ROV selskapene tar inn lærlinger etter VG3 automatisering. Ville tatt kontakt med en ROV operatør med en gang og gitt dette prioritet no1. Det er en stor fordel om man kan skaffe utplassering/sommerjobb eller lignende, slik at de får sett "hvordan du passer inn". Har inntrykk av at kravet er "flink nok faglig" og "personlig egnethet". Søkere finnes det ganske mange av, slik at dette er et yrke man kan håpe på, men ikke regne med. Hvis man venter til "etter automatiker fagbrev" da vil jeg tro at "toget har gått". Automatiker fagbrev kan man eventuelt ta etterpå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Hvis man venter til "etter automatiker fagbrev" da vil jeg tro at "toget har gått". Automatiker fagbrev kan man eventuelt ta etterpå. Helt uenig i dette, jeg kjenner mange som har tatt automatiker fagbrevet som nå jobber med ROV. toget har absolutt ikke godt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Mitt inntrykk det er at dette at man kunne komme inn med automatiker fagbrev, ingeniørutdanning og andre typer fagbakgrunn, det var noe som gjaldt tidligere. I dag så ser det ut som denne bransjen er mer "stømlinjeformet" slik at man rekrutterer fortløpende fra VG2 Automasjon og i noen få enkeltstående tilfeller også VG3 automasjon. Vil man vite noe sikkert om dette så bør man vel kontakte noen av ROV selskapene eller et opplæringskontor og spørre. Endret 17. november 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Mitt inntrykk det er at dette at man kunne komme inn med automatiker fagbrev, ingeniørutdanning og andre typer fagbakgrunn, det var noe som gjaldt tidligere. I dag så ser det ut som denne bransjen er mer "stømlinjeformet" slik at man rekrutterer fortløpende fra VG2 Automasjon og i noen få enkeltstående tilfeller også VG3 automasjon. Vil man vite noe sikkert om dette så bør man vel kontakte noen av ROV selskapene eller et opplæringskontor og spørre. Joda jeg kan være enig at dette gjerne er gammelt nytt, pr i dag er det vanskelig uansett. ROV bransjen sliter om dagen og det er jo så klart etter folk de kan bruke direkte og ikke må kjøre igjennom noe trainee program. Enig at en bør ta det direkte mot selskap og opplæringskontor. Gjerne om en kjenner noen innen bransjen også, så en får et nyansert bilde av det hele. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Hvis man undersøker litt så finner man ut at det motsatte er tilfellet. "ROV bedriftene" kjører videre med opptak av lærlinger fra VG2 automasjon tilnærmet som normalt også i dårlige tider. Endret 17. november 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Hvis man undersøker litt så finner man ut at det motsatte er tilfellet. "ROV bedriftene" kjører videre med opptak av lærlinger fra VG2 automasjon tilnærmet som normalt også i dårlige tider. Det er ikke min erfaring her hvor jeg bor, vi har en del mellomstore rov bedrifter. De tar såvidt inn noen. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 FU (eller Rov) er absolutt et spennende fag. Nordsjøens fineste jobb? Hvordan det er å komme seg inn som lærling i disse dager vet jeg sannelig ikke, men det vil uansett være den eneste måten å få seg jobb innen faget de neste årene. Har man ikke jobbet med rov tidligere kan man bare glemme å få jobb. Jeg vil tro at automatiker- fagbrevet gir flere muligheter, men så er det hva man egentlig har lyst til å gjøre da Mitt råd er uansett å ta kontakt med noen av bedriftene som driver med rov for å høre hva de ser for seg fremover. Personlig tviler jeg vel egentlig på at man kommer inn noe sted på nåværende tidspunkt, men det skader uansett ikke å høre med de som tar avgjørelsene. Lenke til kommentar
Nysgjerrigperen Skrevet 7. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2018 En liten oppdatering hvis noen skulle lure på det samme i ettertid. Endte opp med å gå for å bli ROV-pilot og er nå akkurat ferdig med 1 år av læretiden. Stortrives med denne jobben og ikke minst alt som følger med. Fått reist mye og sett mye spennende samtidig som jeg trives med å jobbe offshore 4/4. Det som jeg liker med jobber er at vi jobber med så mange ulike felt, selve flygingen av ROV-en, mekanisk, elektrisk, høyspent og hydraulikk for å nevne noe. Kan også nevnes at vi jobber i team, så står aldri aleine og klør meg i hodet hvis jeg står fast Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. oktober 2018 Del Skrevet 7. oktober 2018 Gratulerer! Jo det er jo slik at som ROV-Pilot så er man både pilot, elektriker, mekaniker og mye annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå