Zephie Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Aksje X og aksje Y har en forventet avkastning på henholdsvis 7 % og 16 %. Hvor stor andel må du investere i aksje X for å oppnå en forventet avkastning på 15 % på en portefølje bestående av begge aksjer? Her har jeg prøvd å finne Expected value, som i dette tilfellet blir 11,5% sånn som fordelingen er over. Forstår ikke hvordan den forventede avkastningen kan endre seg ved økt investering. Forventet avkastning per aksje endrer seg vel ikke uansett om man investerer et større beløp, altså flere aksjer? Jeg har blitt sittende i flere timer med denne her, og føler at oppgaven er mangelfull. Har også prøvd med Std(x). Hvordan skal jeg tenke her? Svaret skal være 11,1% Endret 11. november 2016 av Zephie Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Bare 2 aksjer i porteføljen. Om andelen aksje Y kalles A, blir andelen aksje X = 1-A. 7%*(A) + 16%*(A-1) =15%. Løs som vanlig ligning. 1 Lenke til kommentar
Zephie Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Bare 2 aksjer i porteføljen. Om andelen aksje Y kalles A, blir andelen aksje X = 1-A. 7%*(A) + 16%*(A-1) =15%. Løs som vanlig ligning. Klarer fortsatt ikke å komme frem til noe fornuftig svar i nærheten her! Lenke til kommentar
Zephie Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Bare 2 aksjer i porteføljen. Om andelen aksje Y kalles A, blir andelen aksje X = 1-A. 7%*(A) + 16%*(A-1) =15%. Løs som vanlig ligning. Klarer fortsatt ikke å komme frem til noe fornuftig svar i nærheten her! Fikk det til Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå