Gå til innhold

Her ser du årsaken til at GoPro tilbakekalte dronen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

alle droner med "propeller" ja

 

Tingen er at for å spare en relativ beskjeden prosent av prisen (jo dyrere drone - jo mindre denne prosenten blir) så har man valgt å overlate en hel rekke "mekaniske aktiviteter" til elektronikken.

Men dette mener jeg først og fremst at det finnes ingen "collective" på quadcoptere, altså på rotorene, dette styres direkte av omdreiningene til motorene. Derav output lag siden de kan aldri komme opp i effekt som kreves der og da øyeblikkelig og tapt effektivitet. Neste problem er siden man har valgt å ha rotorer med en helt bestemt propell så har man heller ikke styring av angrepsvinkel, så man må enten ha motor/propell par som skal yte best ved hovering, eller ved aggressiv manøvrering, eller noe midt i mellom. Igjen, tapt effektivitet.

Fra samme problemet (forhåndsbestemt pitch på propellene og direktekobling til motorene) så har man heller ikke noe mulighet for autorotasjon så uansett tap av strøm og/eller signal så spiller det egentlig ingen rolle, krasj skal det bli. Som ekstra krydder på denne kaken av aerodynamiske snarveier kommer rotorbelastning som er egentlig litt for høy for samtlige droner.

 

Å ja, for å ikke glemme det viktigste: siden man har bestemt at ALL styring skal foregå via throtling av motorene, så har man egentlig ingen redundans what so ever. Normalt sett fra år... tja, egentlig så snart modellfly/helikoptre med el drift dukket opp fantes det mottagere som hadde en kjekk liten innstilling at hvis batteriet for eksempel er nesten tomt, og man har kun det ene batteriet og ingen reserve, så kuttes strømmen til motoren(e) og man har noen minutter med energi igjen for å drive servoene og selvfølgelig selve mottakeren, dermed kunna man foreta en nødlanding siden STYRINGEN beholdes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

alle droner med "propeller" ja

 

Tingen er at for å spare en relativ beskjeden prosent av prisen (jo dyrere drone - jo mindre denne prosenten blir) så har man valgt å overlate en hel rekke "mekaniske aktiviteter" til elektronikken.

Men dette mener jeg først og fremst at det finnes ingen "collective" på quadcoptere, altså på rotorene, dette styres direkte av omdreiningene til motorene. Derav output lag siden de kan aldri komme opp i effekt som kreves der og da øyeblikkelig og tapt effektivitet. Neste problem er siden man har valgt å ha rotorer med en helt bestemt propell så har man heller ikke styring av angrepsvinkel, så man må enten ha motor/propell par som skal yte best ved hovering, eller ved aggressiv manøvrering, eller noe midt i mellom. Igjen, tapt effektivitet.

Fra samme problemet (forhåndsbestemt pitch på propellene og direktekobling til motorene) så har man heller ikke noe mulighet for autorotasjon så uansett tap av strøm og/eller signal så spiller det egentlig ingen rolle, krasj skal det bli. Som ekstra krydder på denne kaken av aerodynamiske snarveier kommer rotorbelastning som er egentlig litt for høy for samtlige droner.

 

Å ja, for å ikke glemme det viktigste: siden man har bestemt at ALL styring skal foregå via throtling av motorene, så har man egentlig ingen redundans what so ever. Normalt sett fra år... tja, egentlig så snart modellfly/helikoptre med el drift dukket opp fantes det mottagere som hadde en kjekk liten innstilling at hvis batteriet for eksempel er nesten tomt, og man har kun det ene batteriet og ingen reserve, så kuttes strømmen til motoren(e) og man har noen minutter med energi igjen for å drive servoene og selvfølgelig selve mottakeren, dermed kunna man foreta en nødlanding siden STYRINGEN beholdes.

Har aldri prøvd noe RC utstyr som ikke kan styre servoer etter motorene har stoppet pga. for lite strøm igjen. Men quad copter kan jo kun styres me motorene så da er man lost uansett om man går tom for støm i lufta.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...