Mathias Klingenberg Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 300 av disse bores ned i Oslos gater - kommunen aner ikke hva de skal brukes til Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Håper de kan få noe tilsvarende ut av dette, som SFPark prosjektet i San Francisco (https://en.wikipedia.org/wiki/SFpark), som startet i 2010 og har sett veldig gode resultater. (Nettsida deres er dog elendig, så den er ikke noen vits i å linke til.) Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Degaussing / Deperming: • https://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing • http://www.google.com.na/patents/US7451719 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Er det bare meg eller er 5-10 år ganske imponerende batteri levetid på dette? Noen som vet hva slags nett de bruker? Mobilnettet? Og jeg regner med at kontakten med nettet er eventbasert og kun sender når noen parkerer eller kjører bort fra parkeringsplassen igjen for å så til en slik batteri levetid? Og at levetiden dermed er avhengig av hvor ofte folk parkerer der. Og hva gjør de når batteriet endelig er dødt? Må de grave opp hele saken da? Eller har de noe induktiv lading eller noe slik? 2 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Og hva gjør de når batteriet endelig er dødt? Må de grave opp hele saken da? Eller har de noe induktiv lading eller noe slik? Jeg vil tippe at dersom den holder til 2026, så byttes sensoren ut med en ny mer avansert utgave. Lenke til kommentar
Knut Oppegaard Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Hvorfor ikke velge en mer opplysende og mindre tendensiøs overskrift? Folk leser TU for å bli opplyst, ikke for å tilfredsstille noens behov for å sanke klikk. Jeg forventer bedre! 4 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg forventer bedre! Du kan nok ikke regne med å få noe bedre, fordi det er dette TU tjener penger på. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Får vi noen bekreftelse på at disse sensorene ikke kan eller vil bli brukt til overvåking/registrering uten at vi vet det? F.eks. ved å registrere bombrikken. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Er det bare meg eller er 5-10 år ganske imponerende batteri levetid på dette? Noen som vet hva slags nett de bruker? Mobilnettet? Og jeg regner med at kontakten med nettet er eventbasert og kun sender når noen parkerer eller kjører bort fra parkeringsplassen igjen for å så til en slik batteri levetid? Og at levetiden dermed er avhengig av hvor ofte folk parkerer der. Og hva gjør de når batteriet endelig er dødt? Må de grave opp hele saken da? Eller har de noe induktiv lading eller noe slik? Mja, vi ser jo lignende teknologi på f.eks aktive røykvarslere. Går vel litt i det samme som på dem, om 10 år når batteriet er gåent så er det vel på tide med en ny en uansett. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Er det bare meg eller er 5-10 år ganske imponerende batteri levetid på dette? Noen som vet hva slags nett de bruker? Mobilnettet? Og jeg regner med at kontakten med nettet er eventbasert og kun sender når noen parkerer eller kjører bort fra parkeringsplassen igjen for å så til en slik batteri levetid? Og at levetiden dermed er avhengig av hvor ofte folk parkerer der. Og hva gjør de når batteriet endelig er dødt? Må de grave opp hele saken da? Eller har de noe induktiv lading eller noe slik? Mja, vi ser jo lignende teknologi på f.eks aktive røykvarslere. Går vel litt i det samme som på dem, om 10 år når batteriet er gåent så er det vel på tide med en ny en uansett. Ja men det er en litt større operasjon å grave opp en puck som er limt fast nedi asfalten enn å bytte en røykvarsler som henger utenpå takplatene. Skulle ikke tru at det hadde vært så mye større kostnad å ihvertfall legge inn muligheten for å bare lade dem opp igjen (induktivt eller liknende robust måte som ikke krever plugger som vil bli ødelagt og fulle av skitt i løpet av årene) også la de bli der 5-10 år lenger. Så kan man jo bestemme seg når tiden kommer om man vil bytte ut med en nyere type eller lade den opp igjen. Endret 11. november 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Får vi noen bekreftelse på at disse sensorene ikke kan eller vil bli brukt til overvåking/registrering uten at vi vet det? F.eks. ved å registrere bombrikken. Ut fra artikkelen registrerer de kun endringer i geomagnetisk felt. Man får ingen identifiserbar informasjon ut av det. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Ja men det er en litt større operasjon å grave opp en puck som er limt fast nedi asfalten enn å bytte en røykvarsler som henger utenpå takplatene. Skulle ikke tru at det hadde vært så mye større kostnad å ihvertfall legge inn muligheten for å bare lade dem opp igjen (induktivt eller liknende robust måte som ikke krever plugger som vil bli ødelagt og fulle av skitt i løpet av årene) også la de bli der 5-10 år lenger. Så kan man jo bestemme seg når tiden kommer om man vil bytte ut med en nyere type eller lade den opp igjen. Skal den være oppladbar må man bruke en oppladbar celle, ha laderegulator og mottagerhardware samt faktisk dra ut og lade de. Oppladbare celler vil neppe holde i ti år uten lading. Å forlenge levetiden vesentlig har neppe så mye hensikt da reasfaltering med fresing uansett tar knekken på de. Primærceller med moderne lavenergielektronikk er en topologi vi nok kommer til å se mer av i både industriell/komersiell og konsumerelektronikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 De er ikke så smart allikevel hvis en blir utsatt for hærverk el legg på en magnet overflate. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 De er ikke så smart allikevel hvis en blir utsatt for hærverk el legg på en magnet overflate.Jeg tror jeg kan se hvor dette bærer..snart kommer det nok en artikkel på nyhetspeilet om disse små boksene med dårlig skjulte oppfordringer om hærverk.. Uten noen som helst refleksjoner om det i det hele tatt er *mulig* å bruke disse boksene til meningsfull overvåking. Svaret på det siste er sannsynligvis nei, de kan nok skille et stort objekt fra et lite men neppe noe mer enn det. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 De er ikke så smart allikevel hvis en blir utsatt for hærverk el legg på en magnet overflate. Et sterkt magnetfelt vil nok gi en feilmelding og en service teknikker drar ut å fjerner magneten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå