Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid i avtale når ene part et insolvent.

rillto

Anbefalte innlegg

Veldig, se følgende uttalelse fra spesialmerknadene til bestemmelsen:

2 Kjøpslovutvalget peker på at reglene i kapittel 7 ifølge § 1-6 skal gjelde under gjeldsforhandling og konkurs og ved offentlig skifte av dødsboer, mens § 7-2 etter sin ordlyd har fått et videre anvendelsesområde, idet paragrafen skal gjelde så snart skyldneren blir insolvent. Dette videre virkeområde er klart forutsatt fra konkurslovutvalgets side, og departementet er enig i at reglene om Stansingsretten ikke bør være begrenset til tilfeller hvor det er åpnet formell insolvensbehandling hos skyldneren, jf at kjøpsloven § 39 i dag kommer til anvendelse også utenfor insolvensbehandlingstilfellene.

Paragraf 61 i kjøpsloven er vel også dekkende for å kunne tilbakeholde leveringer frem til sikkerhet er mottatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke egentlig, fordi kjøpsloven bare gjelder kjøp av ting, mens du leverer tjenester (slik jeg forstår deg). Vi har ingen generell lov om kjøp av tjenester.

Så da er vi tilbake til dekningsloven 7,2 og det er ingenting i min avtale som forbyr å be om sikkerhet. Jeg antar da at mitt krav om sikkerhet er rimelig innenfor loven så lenge motparten faktisk får nye betalingsanmerkninger hver uke og selv har bedt om betalings utsettelse. I tillegg vet jeg at omsetningen siste måned har vært rekord lav og følgelig må de neste fakturaene til selskapets kunder være like lave. Tidligere ansatte åpner nå sak pga manglende betaling av overtid og lønn/slutt oppgjør.

og så har vi jo kredittratingen i seg selv. Den er gått fra A når vi inngikk avtalen og helt til bunnen av skalaen på 6 måneder.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette dreier seg om transport? Du kan ha tilbakeholdelsesrett i varene du frakter. :)

Det hjelper lite nå når varene er levert og den andre parten har stengt meg ute. Oppsigelsestiden fikk en brå slutt da mine adgangskort og tilgang til tursystemet ble sperret øyeblikkelig da fristen for garantistillelsen passerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...