madmachine Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Hei, Jeg har skrevet en omtale om en takstmann sitt arbeid. Han hevder at jeg lyver i omtalen, og har sagt at han nå kommer til å stevne meg for tapt inntekt som følge av mine omtaler på Gule Sider og Google. Jeg lyver ikke. Det eneste er vel at jeg kanskje har ordlagt meg litt dumt på et punkt, og det er at jeg skriver at han truet meg med saksmål. Han sendte meg tidligere en mail hvor han sa at om jeg ikke tok ned en omtale, så kom han til å gå til sak. Jeg følte det som en trussel, men det er kanskje noe man kan være uenig i. Jeg har endret ordlyden på Google, men på Gule Sider kan man ikke endre kommentar. Alt det andre er korrekt, som blant annet at han delte privat informasjon med en tredjepart. Som takstmann har han taushetsplikt, så dette er jo brudd på loven. Så at han vil stevne meg fordi jeg klager på at han har brutt loven er jo merkelig. Hva burde jeg gjøre? Jeg har ikke lyst til å bli kneblet av slike mennesker. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 At takstmannen vil gå til sak viss du ikkje fjerner omtalen er trussel utan tvil. Du har ytringsfrihet til å kunne omtale arbeidet takstmannen har gjort og viss det viser seg at han ikkje har overholdt taushetsplikta er det på sin plass at du sender klage til forbrukerrådet. Stå på! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Trussel om å gå til sak er ikke en straffbar trussel (det er veldig sjelden rettsstridig å gå til sak). Det er heller ikke generelt sanksjonerbart (ytringsfrihet går begge veier). En advokat kan få disiplinære sanksjoner ved ugrunnede trusler om søksmål mot ikke-advokater, men det skyldes at slike trusler får betydelig ekstra tyngde når de kommer fra en advokat til en ikke-advokat. Takstmenn har i alminnelighet ikke noen lovfestet taushetsplikt. Det finnes et straffebud som forbyr det å åpenbare opplysninger om privatlivets fred, men jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor en takstmann får opplysninger av den typen som rammes av straffebudet. Hvis du anklager takstmannen for å ha brutt loven er dette antagelig derfor en løgn, dog avhengig av de nærmere omstendigheter. I denne saken hadde jeg ignorert søksmålstruslene frem til han formelt varsler om søksmål (skriftlig, vanligvis med henvisning til tvisteloven § 5-2), eller til du får pålegg om tilsvar fra forliksrådet/tingretten. 3 Lenke til kommentar
madmachine Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Jeg fikk denne fra en annen takstmann. Så jeg trodde at han i utganspunktet hadde taushetsplikt. En taktmann har taushetsplikt. Limer inn et utdrag fra Takseringshåndboken til NTF. 4. Taushetsplikt – diskresjonsplikt 4.1 Rapporten tilknyttet et oppdrag er oppdragsgivers eiendom og skal behandles konfidensielt. Rapporter kan bare kopieres eller overleveres til andre enn oppdragsgiver, når det er uttrykkelig avtalt på forhånd, eller takstmannen blir pålagt dette ved lov, forskrift eller vedtak truffet med hjemmel i lov. Kopi til eget arkiv er tillatt. 4.2 Takstmannen har taushetsplikt om opplysninger takstmannen i oppdrags medfør får kjennskap til om andres forretningsmessige og private forhold. Unntatt fra taushetsplikten er opplysninger som er offentlig tilgjengelig og opplysninger som åpenbart ikke er av konfidensiell natur 4.3 Takstmannen skal ikke utnytte mottatt informasjon til å skaffe seg selv eller andre fordeler. 4.4 Takstmannen skal så langt det er mulig sikre at taushetsplikten også ivaretas av enhver person som er ansatt av eller engasjert av takstmannen i forbindelse med oppdraget. 4.5 Taushetsplikten er ikke tidsbegrenset og gjelder også dersom tilknytningen til organisasjonen opphører - frivillig eller tvungen. Taushetsplikt kan bare oppheves hvis takstmannen ved lov, forskrift eller vedtak truffet med hjemmel i lov blir pålagt å gi opplysninger om forholdene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Dette kalles avtaletaushetsplikt, og forutsetter at taushetsplikt er avtalt mellom takstmannen og deg (som regel ved at det er tatt inn i standard bransjevilkår). Slik taushetsplikt har ikke lovhjemmel, og man kan derfor ikke straffes eller sanksjoneres for brudd på den. Da må man eventuelt ha forbrutt seg mot en lovbestemmelse (som straffelovens bestemmelser om privatlivets fred). Brudd på taushetsplikten vil i slike tilfeller være et brudd på oppdragsavtalen, men ikke et lovbrudd. 1 Lenke til kommentar
madmachine Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Dette kalles avtaletaushetsplikt, og forutsetter at taushetsplikt er avtalt mellom takstmannen og deg (som regel ved at det er tatt inn i standard bransjevilkår). Slik taushetsplikt har ikke lovhjemmel, og man kan derfor ikke straffes eller sanksjoneres for brudd på den. Da må man eventuelt ha forbrutt seg mot en lovbestemmelse (som straffelovens bestemmelser om privatlivets fred). Brudd på taushetsplikten vil i slike tilfeller være et brudd på oppdragsavtalen, men ikke et lovbrudd. Ok, men jeg må vel ha lov til å skrive en negativ omtale om han når han har gjort noe slikt? Han kan vel ikke saksøke meg for å skrive en negativ omtale hvor jeg skriver at han har delt informasjon med andre som jeg ikke ville han skulle dele? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Det er sterkt usannsynlig at han vil vinne frem med et søksmål mot deg slik du har beskrevet saken. Men det betyr ikke at han ikke kan saksøke - bare at det er usannsynlig at han vinner. 4 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det er veldig veldig viktig at du ikke gir etter om du mener at du har gitt en sannferdig vurdering av denne mannen og hans tjenester. Forbrukermakt er stort sett det eneste vi har for hånd, så når noen leverer en dårligere tjeneste enn det forventes bør andre potensielle kunder vite om det. Dette er noe av det som holder slike i ørene, takk for at du tar deg tid til å advare oss andre. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå