Gå til innhold

Dompaphann på oppdrag, - "Mission Impossible"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott igjen fra deg, Albert!

Her pleier vi ikke å se dompap før ved juletider...

Mvh

Fredrik

Hei, Fredrik,

og tusen takk for hyggelig kommentar !

De senere årene har dompapene gjerne kommet i januar / februar, dersom de i det hele tatt har kommet.

Fra min barndom synes jeg å huske at dompapene kom ved juletider, og helst når det var mye snø.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Praktfullt bilde, som i tillegg formidler et uttrykk man må være rask på labben for å få festet til fil..., jeg mener brikken.

Jevnt og behagelig godt lys skaper miljø.

Hei, Trond Olav.

Så hyggelig at du er tilbake !

Ja, dompaper tar vingene fatt dersom man beveger seg eller lager lyd.

Denne dompaphannen ble sittende noen sekunder, men ble utvilsomt stresset av meg.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Du er uslåelig på fuglebilder ... nydelig :)

Hei, Torhild,

og takk for rosende ord !

Jeg føler meg mest "hjemme" med fuglefotografering, men opplever ofte at andre presenterer bilder som jeg skulle ønske at jeg selv hadde kunnet ta.

Og selv har du levert en rekke flotte fugleportretter !

Forhåpentligvis kan vi brukere på "Bildekritikk" lære og bli inspirert av hverandre !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Kanskje en grunn for navnet....på den annen side, så er det vel en slik en ender opp som hvis en blir gjenfødt...

Artig positur, og som vanlig, et godt stykke fotografisk,

arbeid med tilhørende info.

Hei, Pande,

og mange takk for hyggelig og artig tilbakemelding !

Mange er av den oppfatning at dompap har fått artsnavnet fordi denne arten er "dum i pappen", men forklaringen er en ganske annen, - du kjenner den kanskje ?

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Flott portrettert årvåkent eksemplar , den ser ut til å følge med på ett eller annet.

Velkomponert , skarp med flott fargepalett og nydelig soft bokeh .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Flott portrettert årvåkent eksemplar , den ser ut til å følge med på ett eller annet.

Velkomponert , skarp med flott fargepalett og nydelig soft bokeh .

Mvh

Alec

Hei, Alec.

Mange takk for hyggelig tilbakemelding !

Den enslige hannen følte seg nok ikke trygg uten flokken, og mitt nærvær gjorde ikke saken bedre ... .

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Sammen med sidensvansene er de vel fugleverdenens værste fyllebøtter som ikke er uvanlig å se sovende i trærne etter et måltid gjæra bær.

Du leverer jo så perfekt så når jeg ser no' småtteri så er jeg frampå.

Her muligens ørlite utbrent i nakken samt under vingen ved stjertrota.

Sikkert bare meg som henger meg opp i sånt.

Kanskje er det bare høylys så forsiktig økt kontrast og lysdemping enten selektivt eller på hele bildet kan fikse det.

Men han funker jo som han er også der han sitter med hodet på skakke og skotter mot gubben med det det rare apparaturet foran trynsiktet.

Roar

Lenke til kommentar

Sammen med sidensvansene er de vel fugleverdenens værste fyllebøtter som ikke er uvanlig å se sovende i trærne etter et måltid gjæra bær.

Du leverer jo så perfekt så når jeg ser no' småtteri så er jeg frampå.

Her muligens ørlite utbrent i nakken samt under vingen ved stjertrota.

Sikkert bare meg som henger meg opp i sånt.

Kanskje er det bare høylys så forsiktig økt kontrast og lysdemping enten selektivt eller på hele bildet kan fikse det.

Men han funker jo som han er også der han sitter med hodet på skakke og skotter mot gubben med det det rare apparaturet foran trynsiktet.

Roar

Hei, Roar.

Tusen takk for hyggelig og konstruktiv tilbakemelding !

Jeg har brukt høylys / skygger i Photoshop CC, men kunne nok ha "tatt i" mer.

Jeg er svært takknemlig for slike innspill, - når man har laget 4-5 versjoner av et bilde, hender det at man blir litt "faktablind", og da er det godt å få andres vurdering !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Dompap er et nydelig fugl, her hjemme har ofte besøk av de. Skarp og fint bilde. Kanskje litt for lite farger etter min skjerm?

Hei, Jimmyag.

Tusen takk for hyggelig og nyttig kommentar !

Jeg lurte litt selv på om jeg skulle økt fargemetningen et lite hakk, så du har nok rett i at det er litt for lite farger.

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...