Buksa Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Heisann. Jeg har et gammel SATA RAID1 array sittendes i en gammel box. Det er snakk om 2x2GB + 2x1 GB i disker. Dette er disker som er utbytteklare, samme med resten av maskina. Jeg tenker å gå vekk i fra å kjøre ting lagret på en Linux-box og heller etterhvert kjøpe meg en Asustor NAS og sette opp nytt RAID på nye disker der. Men innen det skjer, har jeg planer om å sette sammen en ny maskin til spillbruk (irrelevant forøvrig), hvor jeg også i aller høyeste grad tenker å få reddet mye av innholdet på mine gamle disker over på nye disker i ny maskin (ikke nødvendigvis RAID, men generelt overført til Windows-partisjon(er). Det er mer eller mindre ikke-eksisterende ethernet adapter i den gamle linux-boksen, det et gammelt intergrert fast ethernet på mainboard som ikke duger til noe som helst. I vertfall ikke overførting av store filer. Er det noen smart, sikker og effektiv løsning som anbefales for å gjennomføre denne kopieringen? Dersom jeg setter inn disse SATA-diskene mine som da er i et software raid allerede, inn i Windows-maskina, vil f.eks. VM Ware eller annen type software kunne gjøre jobben uten at jeg ødlegger noe eller mister data på diskene mine med Linux filsystem? Tenker jeg i riktig retning her? Takker for alle råd. Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Det skal vell være mulig å importere raidet på en annen linux maskin, men å gjøre det igjennom vmware tror jeg ikke er løsningen. Hva med å sette inn en disk til i Linux boksen din, og kopiere filer over dit, for så å flytte den ? Å flytte ett raid er alltid masse knot, og sjansen for at alt forsvinner er der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg støtter forslaget til Mr. Crypto - det beste er å kopiere flene over til en annen disk først. Jeg tror det en stor sjanse for at det blir vanskelig å se diskene fra VMWare - tenker at det blir litt for mange lag mellom disk og OS. Men jeg kan ta feil ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå