Chivas Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Noen grunn til at disse ligger til samme pris? Er det ikke kliss lik tv, bare forskjellig størrelse? Løp og kjøp 60" liksom(?) Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Bare å fryde seg over priskrig mer eller mindre . Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Jeg var faktisk på vei hit med akkurat samme spørsmål! Priskrig var tanken som slo meg også. Men kanskje jeg kan hoppe inn her og spørre et par andre spørsmål angående UE55KS7005 og UE60KS7005 Jeg har lest flere anmeldelser av 55" som sier at den er best i test, spesielt i forhold til pris. Noen steder har jeg snublet over at større skjerm kan medføre at HDR ikke fungerer like bra, stemmer dette? Jeg var egentlig mest fristet av 65" av samme TV, men 5" til 8000 kr mer frister selvsagt lite, lever helt fint med en 60". Men dersom mindre tommer faktisk medfører bedre utbytte på bildefronten er jeg villig til å gå ned til 55" også. Vil denne serien fungere bra til mitt formål som i hovedsak er spill (PS4 Pro og PC koblet opp til skjermen). Jeg er ingen FPSer, men ønsker selvsagt ikke en TV med noen form for lag eller noe annet som kan forstyrre spillopplevelsen. Overwatch på PS4 er vel det "raskeste" spillet jeg kan komme borti. Ellers er det bare streams og helt enkle oppgaver på PC jeg ønsker skjermen til. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Du kan jo vurdere om UE55KS8005 er verdt fem hundre kroner mer. Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Godt poeng. Jeg trodde først forskjellen mellom 7005 og 8005 lå i hvordan TVen så ut. Har lest litt mer om 8005 nå, og med spillmodusen som nedjusterer inputlag er nok kanskje denne serien mer å foretrekke for meg enn 7005. Budsjettet mitt er 20k, så en 500-lapp ekstra gjør ingenting. Jeg vurderer å betale for profft oppsett av bilde også, for jeg er fantastisk udugelig på det selv. De gangene jeg har forsøkt selv kommer venner på besøk og spør om TVen er ødelagt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Godt poeng. Jeg trodde først forskjellen mellom 7005 og 8005 lå i hvordan TVen så ut. Har lest litt mer om 8005 nå, og med spillmodusen som nedjusterer inputlag er nok kanskje denne serien mer å foretrekke for meg enn 7005. Budsjettet mitt er 20k, så en 500-lapp ekstra gjør ingenting. Jeg vurderer å betale for profft oppsett av bilde også, for jeg er fantastisk udugelig på det selv. De gangene jeg har forsøkt selv kommer venner på besøk og spør om TVen er ødelagt Like greit å få noen flike folk til å se over TV'en selv om det er relativt enkelt å grovjustere selv hvis du bare har rett referansematerial. Normalt blir det litt mindre smell i bildet, men det kommer fram mer detaljer. Hadde nok gått får 800-serien om det står mellom den og 700. Liker hvordan Samsung har grei inputlag uten at bildet ser veldig dårlig ut når mye av bildebehandling blir slått av. Ikke bruk analoge forbedringsfilter på digitale signaler. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Jeg vurderer å betale for profft oppsett av bilde også, for jeg er fantastisk udugelig på det selv. De gangene jeg har forsøkt selv kommer venner på besøk og spør om TVen er ødelagt Hifiklubben har vel noen forslag til verdier liggende på nettsiden hvis jeg ikke husker feil. Prøv dem før du betaler for oppsett. Og betal for all del ikke for Elkjøps "justering", det er bare tull. Endret 11. november 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Hva er galt med Elkjøp sin kalibrering ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Dette.. (For ordens skyld, jeg har ikke noen forbindelse med Hifiklubben utover at jeg er kunde.) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Ja, det er ikke så lurt å bruke templates basert på en referanse eller et snitt av noen modeller, men "Dumt å betale for mye" sparer da tid med det Klubben er jo mer eller mindre purister, så man kan jo ta det de skriver med litt sunn skepsis m.h.t til folk flest sine behov, selv om det er sant det de sier overdriver de nok litt for markedsføringsformål. Templates kan være et rimelig greit utgangspunkt for å nærme seg ballpark, men det må alltid finjusteres etter det, og referansen må jevnlig oppdateres. Om man skal justere TV'en for film-standard eller ikke er jo ganske vesentlig. Det finnes dem som ønsker å bruke "deep color" fargeprofil. Poenget er å ha en god grunninnstilling sånn at man bare trenger å justere basic ting selv som kontrast og lys alt etter ambientlys. Samsung har lagt ut greie knapper på fjernkontrollen for å justere hovedlinjene så lenge man faktisk bruker dem, så mye har egentlig med at folk vet om dette, for de som har interesse av det. Mange som gir en god beng i det og bare beholder butikk-innstillinger *shrugs* og for disse folkene er ikke akkurat i kjernemålgruppen til klubben. Endret 11. november 2016 av vidor Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Tenk over situasjonen... Hvis det var så enkelt å bruke standardinnstillinger for kalibrering av TV'n; HVORFOR GJØR IKKE SAMSUNG DET PÅ FABRIKKEN? De er ikke en gjeng med rasshøl og ubrukelige sjeler som kødder opp bildet under produksjon og montering. Hvis det var såpass enkelt hadde nok Samsung levert ferdig kalibrerte TV'r. Det er variabler i alle paneler når det kommer til fargemetning og lysstyrke, og hvert enkelt apparat må kalibreres unikt. Med 10 millioner produserte TV'r er det garantert endel som kan bruke samme innstilling, men sannsynligheten for at man reduserer kvaliteten er overhengende stor. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 I forhold til slik de blir levert med butikk-innstillinger skal det mye til å ikke få det litt bedre selv om det er tempaltebasert. Selv med en grovjustering med litt feil skal det mye til for å gjøre det verre enn det utbrente bilde som de leveres med som er designet for å være i flombelysning i salgsøyemed. Heldigvis har en del TV'er butikkmodus som kan slås av og dermed bruker TV'en mer fornuftige stue-innstillinger automagisk. Ingeniørene var vel lei av at folk ikke fikset dette. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Dette.. (For ordens skyld, jeg har ikke noen forbindelse med Hifiklubben utover at jeg er kunde.) Jeg dro opp "anbefalte" innstillinger for UE55KS7005 på den siden der, jeg kom til Brightness før jeg stusset: 46 i Brightness på en Samsung-TV i år ender alltid opp med at "nivå" 16 (ut av 255 mulige nivåer for HDMI) slipper gjennom lys, til tross for at under normal bruk mot dekoderboks, Bluray-spiller, spillkonsoll, og lignende, vil HDMI-signalet være definert fra 16-235. Det betyr at sortnivået på TV-en ikke egentlig lenger er panelets egentlige sortnivå. 86 i Contrast vil bety at man får alvorlig begrenset kontrast fra TV-en, statisk kontrast vil nok ende opp på rundt 3500:1 framfor 4500:1 som 95 i Contrast gir deg. Det er også umulig å kalibrere 10-punkt hvitbalanse på en Samsung når Contrast er under 92-93 i min erfaring. Sharpness er en smakssak, men typisk vil enhver innstilling over 0 på en Samsung føre til bildestøy i form av hvite linjer rundt områder med stor kontrastforskjell i bildet. Auto Motion Plus er en smakssak, puristene liker ikke å ha det aktivert under film fordi det skaper SOE, men de fleste vil foretrekke å ha det aktivert på lave nivåer under sport fordi det gjør bevegelse klarere. Man kan også aktivere Film Mode pleier å kompensere for at bildesignalet som leveres til TV-en ikke lar seg synkronisere med oppdateringsfrekvensen på LCD-panelet, og kan føre til et rykk eller napp i bevegelse når man ser på filmer med 24 eller 25 bilder i sekundet. Kort sagt: Film Mode bør stort sett være på. Hvitbalanse bør man rett og slett droppe å kopiere over, når Samsung bruker minst tre forskjellige leverandører av LCD-paneler sier det seg selv at man ikke kan være sikker på at Hi-Fi klubbens 7-serie hadde samme panel som din 7-serie. På en annen side, så bør det de skriver om Elkjøp/giganten være en varsellampe for å la være å velge deres "kalibrering": Vi kjøpte tre eksemplarer av den samme TV-modellen, én fra hvert av de skandinaviske landene. Med denfaglige kompetansen vi har på TV-er, kan vi i alle fall si at de tre kjøpte skjermene garantert IKKE var 100 prosent identiske, siden ingen skjermer kan være like fra fabrikken. Likevel viste alle bildeinnstillingene seg å være 100 prosent identiske! I én av de nevnte butikkene valgte selgeren til og med å gi ut et ark som fortalte at disse var ”de nøyaktig målte kalibreringsverdiene for den aktuelle TV-en”. Endret 11. november 2016 av N o r e n g Lenke til kommentar
arco3 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Tilbud på Samsung UE55KS7005 hos Komplett i helgen til 10990,-. https://www.komplett.no/product/884921/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55ks7005 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Hm. Nøyaktig den jeg har bestemt meg for. Tror dere den blir satt ned mer på black friday? Sjukt bittert om den ikke kommer på BF i det hele tatt. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Håper at 65" i denne serien kommer på tilbud på BF, prishoppet fra 60 til 65 er alt for stort! Evt. 8-serien... Lenke til kommentar
Niram Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Noen som har opplevd at plastikken løsner forresten, på 7-serien? Hørt om flere tilfeller, + at demoen på Elkjøp hadde samme problem når jeg var innom. Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Løsner? Som i at de fysiske delene som bygger opp TVen løsner, eller at plastikken skaller av (nesten som maling som tørker)? Jeg fant forresten ut at både 7 og 8-serien har spillmodus, så inputlag skal ikke være et stort problem (2 ms i forskjell mellom seriene med spillmodus på i favør 8-serien.) Ellers er den største forskjellen mye bedre kontrast på 8-serien, men kanskje viktigst for min egen del er at 8-serien har stativet plassert på midten, mens 7-serien har ben helt på ytterkantene (jeg kan ikke bruke veggfeste). Jeg er litt 50/50 på om jeg går for 55" 8-serien til 10750 kr eller 60" 7-serien til 10300 ut i fra dette.. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Plastdekselet bak på siden ja. Leste det i en tråd her, men husker ikke hvilken. Og så det som sagt på Elkjøp. Ikkeno stort problem da, liten teip fikser biffen Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Løsner? Som i at de fysiske delene som bygger opp TVen løsner, eller at plastikken skaller av (nesten som maling som tørker)? Jeg fant forresten ut at både 7 og 8-serien har spillmodus, så inputlag skal ikke være et stort problem (2 ms i forskjell mellom seriene med spillmodus på i favør 8-serien.) Ellers er den største forskjellen mye bedre kontrast på 8-serien, men kanskje viktigst for min egen del er at 8-serien har stativet plassert på midten, mens 7-serien har ben helt på ytterkantene (jeg kan ikke bruke veggfeste). Jeg er litt 50/50 på om jeg går for 55" 8-serien til 10750 kr eller 60" 7-serien til 10300 ut i fra dette..Hvor har du de prisene fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå