Gå til innhold

Defekt strømforsyning - selger (Dataspesialisten.no) vil ikke hjelpe.


Merko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som jeg får penger tilbake (kr 622,-) så får jeg evt bytte den hos CoolerMaster.

 

Kan se ut som jeg stiller noe svakt da PSUen var såpass billig at salgsted kan enkelt dokumentere at det er urimlig kostnad for reparasjon eller omlevering.

Lenke til kommentar

Det kan se ut som jeg får penger tilbake (kr 622,-) så får jeg evt bytte den hos CoolerMaster.

 

Kan se ut som jeg stiller noe svakt da PSUen var såpass billig at salgsted kan enkelt dokumentere at det er urimlig kostnad for reparasjon eller omlevering.

Nei, ikke gi deg. Hva koster den nå?
Lenke til kommentar

 

Det kan se ut som jeg får penger tilbake (kr 622,-) så får jeg evt bytte den hos CoolerMaster.

 

Kan se ut som jeg stiller noe svakt da PSUen var såpass billig at salgsted kan enkelt dokumentere at det er urimlig kostnad for reparasjon eller omlevering.

Nei, ikke gi deg. Hva koster den nå?

 

https://www.komplett.no/product/815141/datautstyr/stroemforsyning/enheter/cooler-master-v1200-1200w-psu

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt ikke gitt meg.  622,- er altså etablert som det minste du kan oppnå, men om du står på ditt og forlanger reparasjon eller ny PSU vil du kunne ende opp med sistnevnte.  Reparasjon vil neppe være aktuelt uansett, men skulle feilen mot formodning være så enkel og åpenbar at den lett kan repareres så ender du i alle fall opp med en fungerende 1200W PSU verdt langt mer enn 622,-.  Denne vil da ha tre år gjenværende av reklamasjonstiden og skulle den slutte å virke igjen så er det bare å gjenta prosessen.

 

Jeg kan vanskelig se at du har noe som helst å tape på å stå på krava og dessuten fortjener denne type søppelsjapper å måtte svette så mye som mulig.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Det kan se ut som jeg får penger tilbake (kr 622,-) så får jeg evt bytte den hos CoolerMaster.

 

Kan se ut som jeg stiller noe svakt da PSUen var såpass billig at salgsted kan enkelt dokumentere at det er urimlig kostnad for reparasjon eller omlevering.

 

Hvis butikken ønsker å heve kjøpet så har du i tillegg til å få "pengene tilbake" (den opprinnelige salgssummen) krav på erstatning som skal dekke prisforskjell ved et dekningskjøp. Det følger av § 52 og § 53:

 

 

"§ 52. Erstatningens omfang

 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

§ 53.Beregning av prisforskjell ved heving

 

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader."

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Etter at jeg leste igjennom eposten fra saksbehandleren min hos forbrukerrådet, så virker det jo som at jeg har flere rettigheter enn jeg trodde.

 

Forsto det slik at siden jeg fikk den såpass billig, så kunne Dataspesialisten bare si at reparasjon eller ny vare var urimelig, så bare gi meg pengene tilbake uten videre.

 

Men dersom den ikke kan repareres\erstattes, så kan jeg få pengene tilbake + mellomlegg som du påpeker, om jeg kjøper den en annen plass.

 

 

Dersom det er slik at strømforsyningen har en mangel og denne ikke er uvesentlig, samt at mangelen ikke rettes eller du ikke får levert en ny vare kan du heve kjøpet. Det åpnes da for dekningskjøp, noe som innebærer at du kjøper en tilsvarende strømforsyning hos en annen leverandør. Du har da krav på å få dekket ditt «mellomlegg» dersom den nye strømforsyningen er mer kostbar enn den opprinnelige. I slike tilfeller må du dokumentere hvor mye en ny vare koster og hvor mye du har betalt for den.

 

Nå var det uansett tenkt at jeg skulle få pengene tilbake, så få ny strømforsyning fra CoolerMaster. Men vil uansett gått i 0 ca. da det koster litt med frakt til utlandet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...