Leo_ Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Garanti er noe som kan velges å gi, REKLAMASJONSRETT har man i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Har du kontaktet Cooler Master? Kan hende de er lettere å ha med å gjøre, og det er jo ikke noe å tape på å prøve. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Men de må jo forholde seg til Norske garantier, ikke produsenten sin Det er viktig at du lærer deg forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett. Det er nemlig to vidt forskjellige ting: link 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Garanti er noe som kan velges å gi, REKLAMASJONSRETT har man i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Ja, og denne gangen har Coolermaster valgt å gi 7 års garanti på PSUen. En vet jo at apple eksempelvis har vist seg oppigjennom at de ikke er helt villige til å akseptere norsk reklamasjonsrett som et eksempel, så at butikker kan prøve å komme seg ut av reklamasjonsretten når garantien til produsenten er utløpt er ikke så fryktelig uvanlig selv om det er lovstridig. Men når en fortsatt har mangfoldige år med garanti fra produsenten igjen burde jo dette være en ikke sak for butikken. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 De mener ingenting. Da står du på ditt. Ok, takk. Da forsøker jeg. Om du skulle ha "forsvart" motparten her, har de noen "gullkort" i denne saken som de kan bruke? Har du kontaktet Cooler Master? Kan hende de er lettere å ha med å gjøre, og det er jo ikke noe å tape på å prøve. Jepp, (som det står skrevet på en eller annen side lengre bak). Da den er under 2 år, så kan i ugangspunktet ikke CoolerMaster gjøre noe, da de vil at butikken skal ordne opp for seg. Men har snakket med en fyr i CoolerMaster som ville hjelpe meg om butikken satt seg helt på bakbeina, bare at jeg måtte betale returfrakten for min defekte. -- Det går litt på prinsipp at jeg vil at butikken jeg har handlet ifra skal ordne opp etter seg. Når de i tillegg har gjort så liten innsatts for å ordne opp, så synes jeg det er på sin plass at de får litt press fra bla. Forbrukerrådet, og evt FTU. - Uansett, takk for støtten folkens. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 bare at jeg måtte betale returfrakten for min defekte. Må denne sendes til eks. Sveits slik jeg måtte med min CM H80 AIO kjøler så blir det ikke billig!! Tror posten ville ta 700 kr, er vel 4-6 år siden. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2017 bare at jeg måtte betale returfrakten for min defekte. Må denne sendes til eks. Sveits slik jeg måtte med min CM H80 AIO kjøler så blir det ikke billig!! Tror posten ville ta 700 kr, er vel 4-6 år siden. Det hørtes merkelig ut. Skal ikke koste mer enn rundt 350kr. Mye nok det forsåvidt men Nå økes jo portoen en del fra 1. januar (idag) igjen da. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Litt generelt spørsmål, som Merko også var inne på; Coolermaster kan jo ordne opp i denne saken dersom selger nekter. Men kan de overta forbrukerens krav (f.eks. gjennom avtale med forbrukeren) mot selger og kreve utgiftene sine refundert av selger? Eller må dette avtales spesifikt mellom selger og produsent? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 (endret) I dette tilfelle så håper jeg Dataspesialisten.no taper så det synger. Slike firmaer trenger vi faktisk ikkje i Norge. Endret 1. januar 2017 av Nizzen 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Litt generelt spørsmål, som Merko også var inne på; Coolermaster kan jo ordne opp i denne saken dersom selger nekter. Men kan de overta forbrukerens krav (f.eks. gjennom avtale med forbrukeren) mot selger og kreve utgiftene sine refundert av selger? Eller må dette avtales spesifikt mellom selger og produsent? Rent generelt sett er det ingenting i veien for at forbrukeren overdrar sitt krav på selger til CoolerMaster (eller at CoolerMaster overtar kravet uten særskilt avtale som regress via intervensjonsbetaling eller lignende). Utfordringen vil selvsagt være at CoolerMaster vil risikere å sitte igjen med svarteper fordi selger hevder CM ville vært ansvarlig for produktfeilen eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Hei. Det kan se vanskelig ut for min del i denne saken, da jeg fikk strømforsyningen såpass billig (kr 475,-). Reparasjon vil jo ikke skje på disse produktene. Ombytte vil nok heller ikke skje, da det vil bli en "vesentlig mer kostnad" for Dataspesialisten: Dersom selgeren hevder at omlevering vil koste vesentlig mer, kan du be om dokumentasjon som viser dette. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere som å reparere, må du trolig akseptere en reparasjon. I praksis vil dette bety at man som oftest må godta en reparasjon. Merk at selgeren likevel ikke kan kreve å reparere dersom dette vil ta urimelig lang tid, eller resultatet ikke vil bli fullgodt. Hva gjør jeg? Krype til korset? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Reparasjon på en strømforsyning? Er vel ingen som beveger seg inn på noe slikt? Uendelig mye lodding og enda mer oppvarming/bortskraping av gammel lim for å finne frem til hvilken del som har tatt kvelden. Høres dyrere ut i arbeidstimer enn en ny enhet. Endret 4. januar 2017 av xClaymanx Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hei. Det kan se vanskelig ut for min del i denne saken, da jeg fikk strømforsyningen såpass billig (kr 475,-). Reparasjon vil jo ikke skje på disse produktene. Ombytte vil nok heller ikke skje, da det vil bli en "vesentlig mer kostnad" for Dataspesialisten: Hva gjør jeg? Krype til korset? Vesentlig kostnad er ikke brukt i lovteksten. Ordlyden er urimelig kostnad og din interesse som forbruker skal også vektlegges ved denne vurderingen. (fkjl. §29) Jeg ville prøvd meg med noe sånt som at en strømforsyning er en så billig komponent at det ikke er snakk om en urimelig kostnad for gjenstanden før den overstiger 4-5000 kr. Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Hei. Det kan se vanskelig ut for min del i denne saken, da jeg fikk strømforsyningen såpass billig (kr 475,-). Reparasjon vil jo ikke skje på disse produktene. Ombytte vil nok heller ikke skje, da det vil bli en "vesentlig mer kostnad" for Dataspesialisten: Hva gjør jeg? Krype til korset? Vesentlig kostnad er ikke brukt i lovteksten. Ordlyden er urimelig kostnad og din interesse som forbruker skal også vektlegges ved denne vurderingen. (fkjl. §29) Jeg ville prøvd meg med noe sånt som at en strømforsyning er en så billig komponent at det ikke er snakk om en urimelig kostnad for gjenstanden før den overstiger 4-5000 kr. Har vi noen dommer eller FTU saker til å bygge dette på? hvis kostnaden for å utbedre feilen koster 4000 kr på et produkt til 475,- må vel dette være urimelig? Endret 4. januar 2017 av ILunde Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hei. Det kan se vanskelig ut for min del i denne saken, da jeg fikk strømforsyningen såpass billig (kr 475,-). Reparasjon vil jo ikke skje på disse produktene. Ombytte vil nok heller ikke skje, da det vil bli en "vesentlig mer kostnad" for Dataspesialisten: Hva gjør jeg? Krype til korset? Vesentlig kostnad er ikke brukt i lovteksten. Ordlyden er urimelig kostnad og din interesse som forbruker skal også vektlegges ved denne vurderingen. (fkjl. §29) Jeg ville prøvd meg med noe sånt som at en strømforsyning er en så billig komponent at det ikke er snakk om en urimelig kostnad for gjenstanden før den overstiger 4-5000 kr. Har vi noen dommer eller FTU saker til å bygge dette på? hvis kostnaden for å utbedre feilen koster 4000 kr på et produkt til 475,- må vel dette være urimelig? Ja, og da kan man velge å omlevere i stedet for. Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Hei. Det kan se vanskelig ut for min del i denne saken, da jeg fikk strømforsyningen såpass billig (kr 475,-). Reparasjon vil jo ikke skje på disse produktene. Ombytte vil nok heller ikke skje, da det vil bli en "vesentlig mer kostnad" for Dataspesialisten: Hva gjør jeg? Krype til korset? Vesentlig kostnad er ikke brukt i lovteksten. Ordlyden er urimelig kostnad og din interesse som forbruker skal også vektlegges ved denne vurderingen. (fkjl. §29) Jeg ville prøvd meg med noe sånt som at en strømforsyning er en så billig komponent at det ikke er snakk om en urimelig kostnad for gjenstanden før den overstiger 4-5000 kr. Har vi noen dommer eller FTU saker til å bygge dette på? hvis kostnaden for å utbedre feilen koster 4000 kr på et produkt til 475,- må vel dette være urimelig? Ja, og da kan man velge å omlevere i stedet for. Hva tenkes som urimelig når det gjelder omlevering av produkt? f.eks ved salg der produkter kan være satt ned 50% ved et sluttsalg av en produktserie. så må selger betale f.eks 1200 kr for å omlevere et likeverdig produkt for å erstatte det kunden kjøpte til 600 kr. Kan ikke butikken da velge å heve kjøpet? Endret 4. januar 2017 av ILunde Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Sjekket litt selv rundt urimelig kostnader hos FTU. her Salgs vare kjøpt til 895,- omlevering vil koste 1319,- kunde får medhold i omlevering av nytt produkt. Klageren betalte kr 895,- for radioen, mens kostnadene ved å måtte fremskaffe en ny radio av samme type i følge innklagde er kr 1319,14. Innklagde vil således bli påført en kostnad på kr 424,14 ved å måtte omlevere. Etter utvalgets syn er dette ikke "urimelige kostnader", jf. fkjl. § 29 første ledd andre punktum. Utvalget legger da vekt på at dette vilkåret må forstås relativt strengt, slik at hovedregelen om rett til omlevering ikke uthules. Vilkåret for å nekte omlevering er dermed ikke oppfylt, og kjøpers omleveringsrett etter fkjl. § 29 første ledd første punktum, jf. § 49 tredje ledd er således i behold. Klagen har etter dette ført frem. Din sak vil vel ikke være veldig ulik denne? Endret 4. januar 2017 av ILunde Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hvis det var min PSU ville jeg bare stått på. Om du svarer at du velger å la selger forsøke en reparasjon, så blir det interessant å høre hva de sier. Om butikken ikke har eget verksted så ser jeg for meg at feilsøk, reparasjon og test veldig kjapt vil komme på mer enn butikkens innpris for en ny PSU med tilsvarende specs. Det vil jo uansett ikke innebære noen ytterligere utlegg for din del og jeg vil tro at sjansen er stor for at kremmer'n vil ombestemme seg når de hører svaret. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Hvis det var min PSU ville jeg bare stått på. Om du svarer at du velger å la selger forsøke en reparasjon, så blir det interessant å høre hva de sier. Om butikken ikke har eget verksted så ser jeg for meg at feilsøk, reparasjon og test veldig kjapt vil komme på mer enn butikkens innpris for en ny PSU med tilsvarende specs. Det vil jo uansett ikke innebære noen ytterligere utlegg for din del og jeg vil tro at sjansen er stor for at kremmer'n vil ombestemme seg når de hører svaret. Vil da tro det ikke skal mange timene til før innkjøpsprisen på denne PSU'en er passert for lengst. 200kr timen + et lass med deler for testing. Ser for meg en prosess på minimum 3 timer for dette. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Her hadde jeg svart at jeg enten ønsker produktet reparert eller omlevert. Heving er uaktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå