Merko Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 (endret) Heisann. For under 2 år siden, kjøpte jeg en strømforsyning (CoolerMaster 1200W) til 475kr~ fra en nettbutikk (som forøvrig også har fysisk butikk). Igår tok den kvelden, helt død. En typisk reklamasjonssak. Her er første epost-korrespondansen så langt: ( Bilde Oppdatert 14.11.16) Greit nok, han setter seg på bakbeina, så jeg må nok gå noen runder rundt om kring før det går min vei. Men som nevnt, kjøpte jeg denne for kr 475,- ~ Hvilke alternativer har jeg mot Dataspesialisten.no? Er det slik at han kan betale meg tilbake de 475kr så slippe unna med det? Disse produktene blir jo ikke reparert. Ny\tilsvarende koster fort 1500-2000kr. Vil jo gjerne ha nytt produkt\omlevering av samme\tilsvarende. Det at det var en "teknisk feil" for over 1 år siden er strengt tatt noe de burde ha tatt tak i da, ikke bruke som argumentasjon idag når det er problemer. Endret 14. november 2016 av Merko. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Det kan være enklere å ta kontakt med Cooler Master med en gang så slipper du å styre med en selger som prøver å vri seg unna. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 (endret) Kan du si hvilken nettbutikk dette er så andre kan styre unna. Virker ikke som en seriøs gjeng når de setter noen med skrivevansker til å håndtere mail fra kunder. Når de har butikk i Norge må de følge den norske kjøpslov, den sier at man har reklamasjonsrett inntil 5 år. Om deres vareleverandør ikke har det så er det ikke ditt problem, de(butikken) skal hjelpe deg. Edit: Nå er jeg usikker, men om strømforsyningen har drept andre komponenter i pcen din kan nettbutikken være nødt til å erstatte de og. Endret 10. november 2016 av Nlklas 2 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Aldri skjønt hvorfor folk sladder slikt. Butikker som prøver å fraskrive reklamasjonsretten bør unngås så godt det lar seg gjøre. I henhold til reklamasjonsretten kan dog selger heve kjøpet om tapet blir fort stort. Her ville jeg prøvd CoolerMaster først. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Kanskje han ikke vet forskjellen på bedrift og privatperson salg? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Jeg sladdet butikken inntill jeg hører fra han etter min siste epost hvor jeg forklarer han litt om lover ol. Har allerede sendt RMA til coolermaster. Så vi får se hva som skjer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Ser ut som at du har kjøpt strømforsyningen som en selvstendig komponent. Da kan det være av betydning av hvor lang reklamasjonsfrist du har. PCen som helhet, i den stand den er kjøpt vil typisk ha 5 års reklamasjonsfrist. Men strømforsyningen kan like gjerne bare ha to år. Uansett, har det gått under 2 år siden du kjøpte strømforsyningen er du likevel innenfor. Og har du kjøpt strømforsyningen som privatperson har du reklamasjonsrett når du reklamerer innenfor den absolutte fristen, og innen rimelig tid fra det tidspunkt du oppdaget feilen. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Tenker du på at Merko. har kjøpt en PSU som er dratt ut av en komplett maskin og solgt videre? Alle komponentene skal da vel uansett ha 2 år garanti og 5 år reklamasjon? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Strømforsyningen har 7års garanti da. Så regner med det ordner seg på sikt. Var mest nysgjerrig på om selgerene bare kunne gi tilbake de 450kr så slippe unna problemet Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Mener da på at det er kjøperen som kan stille krav om man ønsker ny vare eller pengene tilbake. Ny vare er jo så absolutt mest verdi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Tenker du på at Merko. har kjøpt en PSU som er dratt ut av en komplett maskin og solgt videre? Alle komponentene skal da vel uansett ha 2 år garanti og 5 år reklamasjon? Garanti er valgfritt så det er ingen selvfølge at man får 2 års garanti. 5 års reklamasjonsfrist har man kun dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år - og man er omfattet av forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 En strømforsyning burde være forventet å vare vel så lenge. EVGA har 10 års garanti på sine psuer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 En såkalt "garanti" kan aldri utformes slik at den stiller forbrukeren i en dårligere posisjon enn hva forbrukerkjøpsloven setter rammer for. Med en garanti menes at forbrukeren må tilbys noe mer enn det lovverket gir. Tenker du på at Merko. har kjøpt en PSU som er dratt ut av en komplett maskin og solgt videre? Alle komponentene skal da vel uansett ha 2 år garanti og 5 år reklamasjon? TS skriver at TS har kjøpt en PSU, en strømforsyning. Det er det hele. Det er ikke det samme som en komplett PC, dessuten tilsier prisen også at det her ikke er snakk om 5 års reklamasjonsfrist, heller 2 år i dette tilfellet. Videre, det er forskjell på om man kjøper en komplett PC eller deler hver for seg som man så bygger opp som en PC. Kjøper man en komplett PC og en komponent ryker har man rett til å få feilen utbedret. Da er det selgers ansvar å finne feilen i PCen og videre utføre de nødvendige tiltak for å utbedre. Hvis man derimot kjøper PCen i separate deler må man selv finne den delen som har feilet, og få selger til å rette feilen på den ene komponenten. Da er sannsynligheten stor for at det i mange tilfeller vil være 2 år som er gjeldende reklamasjonsfrist, ikke 5 år. Men igjen, det kommer an på. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Takk for svar. Det meste av pc komponerer har 5års reklamasjon. Også deler som er kjøpt separat. Oppdaterer dere om jeg hører noe fra folka. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 All products from Cooler Master at least carry 1 year warranty from the date of purchase, with the exception of power supply units which carry a 2-5year warranty. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Your RMA request has been denied Som forøvrig ikke var overraskende, da det sto på nettsiden at man måtte ta kontakt med salgssted dersom den var under 2 år. Får sende en siste epost til butikken så høre hva det blir til. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Send epost med CM sin epost som vedlegg Tipper han får fart på seg da. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Kjenner jeg blir veldig irritert over slik kundebehandling. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Så lenge det ikke har gått mer enn 2 år siden du kjøpte strømforsyningen har du reklamasjonsrett. Hva produsenter påberoper seg av garanti er revnende likegyldige for forbrukeren hvis denne såkalte garantien gir forbrukeren dårligere rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven gir. Og det må butikken vite. Edit: som en sidenote, dette ser ikke akkurat ut som en veldig seriøs butikk. Det er direkte vondt å lese det butikken har skrevet, med så mange skrivefeil. Endret 11. november 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Your RMA request has been denied Som forøvrig ikke var overraskende, da det sto på nettsiden at man måtte ta kontakt med salgssted dersom den var under 2 år. Får sende en siste epost til butikken så høre hva det blir til. Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.) Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå