Gå til innhold

Defekt strømforsyning - selger (Dataspesialisten.no) vil ikke hjelpe.


Merko

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For under 2 år siden, kjøpte jeg en strømforsyning (CoolerMaster 1200W) til 475kr~ fra en nettbutikk (som forøvrig også har fysisk butikk).

 

Igår tok den kvelden, helt død. En typisk reklamasjonssak.

 

Her er første epost-korrespondansen så langt:  ( Bilde Oppdatert 14.11.16)

64jF5cV.png

 

 

Greit nok, han setter seg på bakbeina, så jeg må nok gå noen runder rundt om kring før det går min vei.

 

Men som nevnt, kjøpte jeg denne for kr 475,-  ~

 

Hvilke alternativer har jeg mot Dataspesialisten.no?

Er det slik at han kan betale meg tilbake de 475kr så slippe unna med det?

 

Disse produktene blir jo ikke reparert. Ny\tilsvarende koster fort 1500-2000kr.

 

Vil jo gjerne ha nytt produkt\omlevering av samme\tilsvarende. Det at det var en "teknisk feil" for over 1 år siden er strengt tatt noe de burde ha tatt tak i da, ikke bruke som argumentasjon idag når det er problemer.

 

NfiHV4a.png

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du si hvilken nettbutikk dette er så andre kan styre unna. Virker ikke som en seriøs gjeng når de setter noen med skrivevansker til å håndtere mail fra kunder.

 

Når de har butikk i Norge må de følge den norske kjøpslov, den sier at man har reklamasjonsrett inntil 5 år. Om deres vareleverandør ikke har det så er det ikke ditt problem, de(butikken) skal hjelpe deg.

 

Edit: Nå er jeg usikker, men om strømforsyningen har drept andre komponenter i pcen din kan nettbutikken være nødt til å erstatte de og.

Endret av Nlklas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som at du har kjøpt strømforsyningen som en selvstendig komponent. Da kan det være av betydning av hvor lang reklamasjonsfrist du har. PCen som helhet, i den stand den er kjøpt vil typisk ha 5 års reklamasjonsfrist. Men strømforsyningen kan like gjerne bare ha to år. Uansett, har det gått under 2 år siden du kjøpte strømforsyningen er du likevel innenfor. Og har du kjøpt strømforsyningen som privatperson har du reklamasjonsrett når du reklamerer innenfor den absolutte fristen, og innen rimelig tid fra det tidspunkt du oppdaget feilen.

Lenke til kommentar

Tenker du på at Merko. har kjøpt en PSU som er dratt ut av en komplett maskin og solgt videre?

Alle komponentene skal da vel uansett ha 2 år garanti og 5 år reklamasjon?

Garanti er valgfritt så det er ingen selvfølge at man får 2 års garanti.

 

5 års reklamasjonsfrist har man kun dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år - og man er omfattet av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

En såkalt "garanti" kan aldri utformes slik at den stiller forbrukeren i en dårligere posisjon enn hva forbrukerkjøpsloven setter rammer for. Med en garanti menes at forbrukeren må tilbys noe mer enn det lovverket gir.

 

Tenker du på at Merko. har kjøpt en PSU som er dratt ut av en komplett maskin og solgt videre?

Alle komponentene skal da vel uansett ha 2 år garanti og 5 år reklamasjon?

TS skriver at TS har kjøpt en PSU, en strømforsyning. Det er det hele. Det er ikke det samme som en komplett PC, dessuten tilsier prisen også at det her ikke er snakk om 5 års reklamasjonsfrist, heller 2 år i dette tilfellet.

 

Videre, det er forskjell på om man kjøper en komplett PC eller deler hver for seg som man så bygger opp som en PC. Kjøper man en komplett PC og en komponent ryker har man rett til å få feilen utbedret. Da er det selgers ansvar å finne feilen i PCen og videre utføre de nødvendige tiltak for å utbedre. Hvis man derimot kjøper PCen i separate deler må man selv finne den delen som har feilet, og få selger til å rette feilen på den ene komponenten. Da er sannsynligheten stor for at det i mange tilfeller vil være 2 år som er gjeldende reklamasjonsfrist, ikke 5 år. Men igjen, det kommer an på.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke har gått mer enn 2 år siden du kjøpte strømforsyningen har du reklamasjonsrett. Hva produsenter påberoper seg av garanti er revnende likegyldige for forbrukeren hvis denne såkalte garantien gir forbrukeren dårligere rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven gir. Og det må butikken vite.

 

Edit: som en sidenote, dette ser ikke akkurat ut som en veldig seriøs butikk. Det er direkte vondt å lese det butikken har skrevet, med så mange skrivefeil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Your RMA request has been denied

 

Som forøvrig ikke var overraskende, da det sto på nettsiden at man måtte ta kontakt med salgssted dersom den var under 2 år.

 

Får sende en siste epost til butikken så høre hva det blir til.

Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.)

Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...