Gå til innhold

Spørsmål om lån og stipend...

Zah5555

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg begynnte å studere filosofi i år men har ikke vært i universitetet i det siste 6-7 ukene (har hatt en del problemer i det siste ...)  vet noen av dere hva kommer til å skje med lån og stipendet mitt hvis jeg ikke klarer å bestå  de 3 eksamene (i dette semestere) som jeg skal ha før 2017? kommer jeg til få stipend etter jul? 

Og kommer jeg til å få stipend hvis jeg bytter rettning og studere noe annet til neste år ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hei du!

Du kommer til å få studielån neste semester også, frykt ikke. Du startet å studere i år, skriver du. Jeg tolker det dithen at du ikke har studert tidligere. Du har dermed ikke strøket på noe som helst, og grensa for å ikke få lån er når man har strøket såpass at man mangler 60 poeng i forhold til normalprogresjon. 

Stryker du på alle eksamener nå til jul og består alle emnene neste semester, har du et slingringsmonn på 30 studiepoeng som gjør at du kommer til å få studiestøtte senere studieår. Lånekassen er likegyldige ovenfor studiebytte, det er antall ervervede studiepoeng som avgjør om du får lån og stipend.

Dersom du bytter studie og havner på etterskudd med studiepoeng, kan du melde deg opp til enkle fag. Du trenger altså ikke å fullføre det studiet du begynte på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Forresten: Lånekassen kan gi støtte til folk som er over 60-poenggrensa. Dette skjer unntaksvis, og årsaken må dokumenteres. Eksempelvis kan du få støtte, dersom en lege kan stadfeste at studieprogresjon har blitt hemmet av sykdom, det seg være psykisk eller somatisk. Sådan dokumentasjon må tilsendes lånekassen sammen med en søknad. Det er lang behandlingstid på søknader av den typen (8-10 uker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...